Kebnekaise 1 nov 2009

Hejsan!!
Vi är 2-3 st som tänkte bestiga Keb i början av nov, vi har ingen alpin fjällvana, vi undrar om ni kan ge oss tips på om ni avråder helt eller anser att vi kan klara av det? Vi har mycket god fysisk form, envishet och sunt förnuft.

Tack på förhand!!
/Hella & Ramona
 

avslutad210712

Gäst
Hejsan!!
Vi är 2-3 st som tänkte bestiga Keb i början av nov, vi har ingen alpin fjällvana, vi undrar om ni kan ge oss tips på om ni avråder helt eller anser att vi kan klara av det? Vi har mycket god fysisk form, envishet och sunt förnuft.

Tack på förhand!!
/Hella & Ramona

Med tanke på den knappa informationen i frågan så utgår jag från att Ni har full koll på vilken utrustning som kan behövas i form av kläder, tält etc så kör på bara.

Troligen kommer det att vara några trista typer som kommer att avråda Er pga väder och sånt men lyssna inte på dem. De är bara avunds för att de själva inte gör något liknande. Kebnekaise är bara att gå upp på så vad skulle kunna gå fel. Hälften vågat hälften vunnet.
 
Det är korrekt, utrustning har vi och förmodligen så kommer vi ha minst 1 person med oss som har vanan inne. Har kollat på antal soltimmar och jag får det till 7h.
Har du erfarenhet av vinterexpeditioner och kan ge oss ytterligare råd och tips??
Tack!
 

avslutad210712

Gäst
Nja mina vinterexpeditioner inskränker sig till att åka skidor på platten och då i mars-april då dagarna är betydligt längre.

Det Ni kanske skall tänka på är att det kan vara både djup och halkig snö samt att det är rätt brant från Kitteldalen upp till virrenvarre*, ner från virrenvarre till kaffedalen samt upp från kaffedalen till toppen och naturligtvis samma sak på tillbakavägen fast tvärtom.

Och jag tror inte att Ni hinner fram och åter på 7 timmar i vinterföre men ärligt talat tror jag inte att Ni vill höra ett nej för Ni har redan bestämt Er för att testa. Om Ni tältar i Kitteldalen är det såklart större chans att Ni hinner.

*vet att det inte stavas så men jag har bestämt mig för att i min värld heter toppen virrenvarre
 
Tack för tipset, vi räknar med att komma iväg tidigt tidigt med pannlampa och sedan utföra klättringen via östra leden i bästa dagsljus och ha gott om tid på oss att gå ner igen..
 
Med tanke på den knappa informationen i frågan så utgår jag från att Ni har full koll på vilken utrustning som kan behövas i form av kläder, tält etc så kör på bara.

Troligen kommer det att vara några trista typer som kommer att avråda Er pga väder och sånt men lyssna inte på dem. De är bara avunds för att de själva inte gör något liknande. Kebnekaise är bara att gå upp på så vad skulle kunna gå fel. Hälften vågat hälften vunnet.

Det blir säkert minnesvärt :)! Jag råkade ut för nyfallen djup lössnö i Femundsmarka för ett par år sedan på en oktobertur, det var otroligt häftigt att vada fram ibland till midjan (benen i ett hål eller en bäck), oftast till knäna. Partierna med stenskravel blev extra coola när man inte kunde se var man sätter fötterna, ashäftigt!!!

//J
 
Jag brukar inte rekommendera någon som är oerfaren att gå upp på Keb i november men det kan naturligtvis bli en fin upplevelse men några saker att tänka på..

- november innebär vinterförhållanden och även om det kanske inte kommer vara temperaturer som under smällkallaste vintern så är det inte ovanligt med temperaturer ner mot -20. Dessutom sjunker temperaturen med strax under 1 grad/100 höjdmeter. Med lite vind kan det bli väldigt bistra förhållanden.

- lavinfara. Inte någon stor fara på den sträckningen men undvik de branta snöfälten på den vänstra sidan om jökelbäcken, särskilt om det snöat det senaste dygnet.

- östra är ju en klätterled så man bör ha t ex ferrata-utrustning. Man bör dessutom inte irra omkring för mycket på Björlings glaciär för även om normalvägen är rätt säker så finns sprickområden och bergsschrund.

- korta dagar ger mindre marginaler. Vid väderomslag så kan det bli väldigt svårt att orientera och ett antal personer har irrat ut över stup på keb. Om vädret blir dåligt så måste man vara beredd på att antingen ha kunskapen och självförtroendet att orientera rätt och/eller helt enkelt bivackera. GPS är ju ett fantastiskt hjälpmedel även om man inte helt ska förlita sig på den. Själv skulle jag inte vilja hamna i sitsen att i dålig sikt behöva leta efter utsteget till östra leden..

- utrustningen är ju självklart viktig, men viktigast är att kunna hantera den. Hur är det med kunskapen att sätta upp tält i sämre (blåsigare väderlek), har ni vindsäck och spade? Rätt kläder och vintererfarenheter av att klä sig rätt? m.m m.m.

Jag vill inte måla fan på väggen men jag skulle själv planera en november-kebtur väldigt noga; det är en helt annan sak än en tur i augusti. Har ni förresten tänkt åka skidor från Nikka till fjällstationen?

Lycka till och ta det lugnt om ni ger er ut.

/D
 

avslutad210712

Gäst
- korta dagar ger mindre marginaler. Vid väderomslag så kan det bli väldigt svårt att orientera och ett antal personer har irrat ut över stup på keb. Om vädret blir dåligt så måste man vara beredd på att antingen ha kunskapen och självförtroendet att orientera rätt och/eller helt enkelt bivackera. GPS är ju ett fantastiskt hjälpmedel även om man inte helt ska förlita sig på den. Själv skulle jag inte vilja hamna i sitsen att i dålig sikt behöva leta efter utsteget till östra leden..
/D

Eftersom jag inte gått östra leden (ännu - blir troligen nästa år) kan jag inte sia om hur skoj det är att irra omkring och söka utsteget till den men jag skulle inte tycka att det vore alltför skoj att ta mig ner västra leden i snöoväder och ändå gissar jag att den är "skojigare" om det är dåligt väder. Och som sagt - folk har dött där uppe i dåligt väder.
 
Eftersom jag inte gått östra leden (ännu - blir troligen nästa år) kan jag inte sia om hur skoj det är att irra omkring och söka utsteget till den men jag skulle inte tycka att det vore alltför skoj att ta mig ner västra leden i snöoväder och ändå gissar jag att den är "skojigare" om det är dåligt väder. Och som sagt - folk har dött där uppe i dåligt väder.

Nä precis, om det blir dåligt väder så är inget av alternativen så lajbans, bivackering i någon av toppstugorna är ju då ett bättre alternativ. Om man hittar dem. :)

Jag vill som sagt inte måla fan på väggen och så länge förhållandena är bra så är det ju i regel inga större problem men det kan också vara riktigt jäkligt däruppe i november. Det behöver ju inte heller blåsa så jättemycket för att kyleffekten ska bli stor och snö driva och piska i ansiktet. Har dock aldrig varit på toppen i november men väl i "omgivningarna". Det finns ju dock säkerhetsutrymme på fjällstationen och mobiltäckning vilket ju ur säkerhetssynpunkt är väldigt bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jockisch Kebnekaise i okt/nov med 2,5-åring!? Fjällvandring 3
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.