Keb till påsk...

Har funderingar på komma upp på toppen av Keb några dagar efter påsk tillsammans med min flickvän. Vi gick västra leden i somras, men har bara gjort en kortare vintertur tidigare.

Undrar därför om någon vänlig själ som har gjort vinterbestigning av berget tidigare kan komma med lite tips o idéer...

Tack på förhand!

/Fredrik

Ämnet kommer upp rätt ofta här i forumet. Sök under "Sök i forum" här till vänster:

<<<-----

Använd sökord som: Keb, Kebnekaise etc.

En av de senaste trådarna i ämnet http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24672

Rent allmänt är det lätt att komma upp på toppen även på vintern om bara vädret är rätt. Lika lätt som på sommaren antar jag (som bara varit uppe på vintern, dock ett antal gånger). Lättast är att gå upp den sydvästra sidan av berget (som ni antagligen tog på sommaren).

Good luck!

/ G

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för svaret.

Tror att jag kollat alla, eller åtminstone de flesta, trådar utan att hitta särskilt mycket info om just vinterturer på Keb.

Fortfarande intresserad av mer info kring ämnet...

Mvh

/Fredrik

Vad vill du veta? Turer i Keb-massivet rent allmänt? Leder / turer upp till sydtoppen (Kebnekaise)?

I Kebnemassivet fins den fina Jojo-leden från Tarfala till Unna-Räita. Härlig tur, som ändar på vackraste platsen i hela fjällvärlden.

Upp till (syd-) toppen av Keb går man som sagt enklast via den sydvästra bergssidan. Men med lite mer kunskap / erfarenhet i lättare klättring kan man också ta Östra leden exempelvis. Leden är ganska brant allra högst upp, men har fasta rep. Dock ska man höra med fjällstationen om statusen på säkringarna (bultarna) och repen innan man använder repen. Sen kan du om du är ännu erfarnare gå från exempelvis Halspasset (då kommer du från Storglaciären) via Nordtoppen till Sydtoppen. Detta är dock inget för den oerfarne. Stegjärn och isyxa, plus rep och selar (och säkringar) är att rekommendera om du inte har full koll på läget (dvs är erfaren alpinist).

/ G

Leder o turer upp till sydtoppen är det som intresserar mest! Reseberättelserna som du länkat till har jag missat. Det verkar som att jag kommer att hitta en del matnyttigt där.

Tackar o bockar!

/F

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips