Keb lättaste vägen !

Håller med Bert!

Lättaste och lättaste... Västra är betydligt säkrare om du går själv... (men gör inte det) har gått västra och östra ett par gånger... östra är som sagt kortare, lättare och mer spektakulär... men kräver som sagt respekt och viss tolerans med "luftig" stig/klättring... jag var med när guiden föll 130m i somras, så jag vet...

//Thomas

Östra leden - säkerhet

Efter olyckan i somras (läs 2002) när en guide omkom på östra leden så har man utökat säkerheten och numera (när man går guidat) så är man säkrad via de fasta repen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Östra leden - säkerhet

Uller; sa:
Efter olyckan i somras (läs 2002) när en guide omkom på östra leden så har man utökat säkerheten och numera (när man går guidat) så är man säkrad via de fasta repen.
Jag och min familj (fru och två barn 12 och 16 år) planerar att till sommaren besöka Kebne och göra en toppbestigning.
Vi har viss fjällvana och är väl någorlunda i form.
Det jag undrar över är om detta är en för svår uppgift för de yngsta?
Hur mycket kostar en guidad tur för oss fyra för jag antar att man betalar / person?
Om någon av er andra tagit med era barn vore det kul att få läsa er planering av det hela

MVH
Tommy

Re: Annan Fråga

lusth; sa:
Kan man gå in i (singivaggi) från öster? och kan man hitta någon tältplats uppe i kaffedalen så att man sparar några höjdmeter inför toppbestigningen?

I Singivaggi finns fina tältplatser, antingen alldeles när man kommer fram till bäcken som kommer ut från Kaffedalen efter vattendelaren när man kommer in i dalen från Singihållet eller också vid sjöarna längre in i dalen.

Jag har sett folk som har tältat i Kaffedalen en bit upp på sluttningen. Men det är inget att rekommendera. Det är ganska stenigt och svårt att hitta en plats att få upp tältet på – och gör man det så får man räkna med att det lutar rejält.

Nervägen förbi Silverfallet är vansklig. Har inte själv gått den vägen men har hört tillräckligt med berättelser om hur brant och stenigt det är – direkt livsfarligt om det regnar.

Det går att ta med packningen upp till den punkt där man möter västra leden från fjällstationen. Men man får en rätt jobbig tur med den över Vierrenvarre och framför allt ner från passet vid Toulpagourni där det är ganska brant och stenigt.

Ett alternativ då är att helt enkelt gå ut ur Singivagge mot Kungsleden västerut igen.

En annan möjlighet är att tälta vid foten av Toulpagorni i Ladtjovagge om man vill spara benen för toppturen. Man vinner inte så mycket höjd jämfört med att gå västra leden från fjällstationen men man har lite närmare till (även om den biten är den lättgångna delen av toppturen).

Barn på östra leden

Det beror på barnen...

Angående barn i 12-15 årsåldern... det beror nog mest på hur vana dom är vid höga höjder... mitt tips är om dina barn inte tidigare klättrat och är vana vid höga höjder osv, är att dom får testa på innan, så att du vet hur dom reagerar... annars så grejjar dom flesta västra leden... utan att för den skull säga att det är en "lätt" tur som många vill få det till här i forumet... jag har sett flera barn/ungdomar i 15års åldern klättra/vandra östra leden (med guide) och det har gått bra med lite hjälp.

//Thomas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips