Keb lättaste vägen !

Håller med Bert!

Lättaste och lättaste... Västra är betydligt säkrare om du går själv... (men gör inte det) har gått västra och östra ett par gånger... östra är som sagt kortare, lättare och mer spektakulär... men kräver som sagt respekt och viss tolerans med "luftig" stig/klättring... jag var med när guiden föll 130m i somras, så jag vet...

//Thomas
 
Östra leden - säkerhet

Efter olyckan i somras (läs 2002) när en guide omkom på östra leden så har man utökat säkerheten och numera (när man går guidat) så är man säkrad via de fasta repen.
 
Re: Östra leden - säkerhet

Uller; sa:
Efter olyckan i somras (läs 2002) när en guide omkom på östra leden så har man utökat säkerheten och numera (när man går guidat) så är man säkrad via de fasta repen.
Jag och min familj (fru och två barn 12 och 16 år) planerar att till sommaren besöka Kebne och göra en toppbestigning.
Vi har viss fjällvana och är väl någorlunda i form.
Det jag undrar över är om detta är en för svår uppgift för de yngsta?
Hur mycket kostar en guidad tur för oss fyra för jag antar att man betalar / person?
Om någon av er andra tagit med era barn vore det kul att få läsa er planering av det hela

MVH
Tommy
 
Re: Annan Fråga

lusth; sa:
Kan man gå in i (singivaggi) från öster? och kan man hitta någon tältplats uppe i kaffedalen så att man sparar några höjdmeter inför toppbestigningen?


I Singivaggi finns fina tältplatser, antingen alldeles när man kommer fram till bäcken som kommer ut från Kaffedalen efter vattendelaren när man kommer in i dalen från Singihållet eller också vid sjöarna längre in i dalen.

Jag har sett folk som har tältat i Kaffedalen en bit upp på sluttningen. Men det är inget att rekommendera. Det är ganska stenigt och svårt att hitta en plats att få upp tältet på – och gör man det så får man räkna med att det lutar rejält.

Nervägen förbi Silverfallet är vansklig. Har inte själv gått den vägen men har hört tillräckligt med berättelser om hur brant och stenigt det är – direkt livsfarligt om det regnar.

Det går att ta med packningen upp till den punkt där man möter västra leden från fjällstationen. Men man får en rätt jobbig tur med den över Vierrenvarre och framför allt ner från passet vid Toulpagourni där det är ganska brant och stenigt.

Ett alternativ då är att helt enkelt gå ut ur Singivagge mot Kungsleden västerut igen.

En annan möjlighet är att tälta vid foten av Toulpagorni i Ladtjovagge om man vill spara benen för toppturen. Man vinner inte så mycket höjd jämfört med att gå västra leden från fjällstationen men man har lite närmare till (även om den biten är den lättgångna delen av toppturen).
 
Barn på östra leden

Det beror på barnen...

Angående barn i 12-15 årsåldern... det beror nog mest på hur vana dom är vid höga höjder... mitt tips är om dina barn inte tidigare klättrat och är vana vid höga höjder osv, är att dom får testa på innan, så att du vet hur dom reagerar... annars så grejjar dom flesta västra leden... utan att för den skull säga att det är en "lätt" tur som många vill få det till här i forumet... jag har sett flera barn/ungdomar i 15års åldern klättra/vandra östra leden (med guide) och det har gått bra med lite hjälp.

//Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
YukioMishima Förstörelsen av Keb Fjällvandring 125
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.