Keb i Juni

Hallå

Tänkte vandra veckan innan midsommar. Från Nikkaloukta till Abisko via Keb. Vad tror ni om det är det för tidigt? Med tanke på smältvatten mm.

Tacksam för svar

Per

Min erfarnehet

Hej,
Jag har gjort det för länge sedan, tror att det var 1989. Vi kom till Keb på midsommarafton. Då var vi de första som gick det året utan skidor eller snöskor. Som mest var det ca 2 m snö, dvs ledkryssen var i höjd med snötäcket. Minnesbilderna börjar bli vaga, men visst måste det ha varit barmark många sträckor.

Om du inte får bra svar här är det väl bara ringa upp till Abisko eller Keb och fråga.

Kul tid att gå då det är ljust hela dygnet. Vi försköt dygnet så vi brukade starta vid lunchtid. Sista dagen till Keb gick vi så vi kom fram kl 7 på morgonen.

Lycka till!
Patrik

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tore Abrahamsson skriver:
"Från midsommar till mitten av september är en bra tid för fjällturer i Kebnekaise. Under gynnsamma väderleksförhållanden kan man gå såväl ett par veckor tidigare som långt i in i oktober, men man bör räkna med att under dessa tider kan snö ge avsevärda problem när man kommer upp i höjd."

Beror mycket på vilket år det blir i år alltså.

Råd

Huvudsaken är att man planerar så att man i värsta fall kan vända, om det inte skulle fungera. Tjäktjapasset har t.ex. många historier kring sig att vara knepigt så tidigt på säsongen. Men snön kan ju också vara hård och fin med skare. Och då är vandringen enklare än på sommaren.

Det har varit väldigt lite snö fram till förra veckan på hela sträckan Abisko-Kebne. Man har haft stora problem inför ledens öppnande för vintern. Inga förnödenheter i form av bränsle m.m. har kunnat forslas ut. Vet inte om man fått ta till helikopter för frakterna.

Men nu lär det ha kommit en hel del snö den senaste veckan.

//Bert

Det har varit väldigt lite snö fram till förra veckan på hela sträckan Abisko-Kebne. Man har haft stora problem inför ledens öppnande för vintern. Inga förnödenheter i form av bränsle m.m. har kunnat forslas ut. Vet inte om man fått ta till helikopter för frakterna.

Men nu lär det ha kommit en hel del snö den senaste veckan.

Senaste nytt från Abisko och Keb är att "snöläget är mycket bra längs Kungsleden" -- med viss reservation för mördarbacken söder om Abiskojaure -- och alla stugvärdar är på plats (förutom vi som öppnar i mars förstås!).

Västra leden till toppen då?

Vi är två killar som planerar ta västra leden upp till toppen efter midsommar.
Är det genomförbart, eller kan snön bli problem?

/ Sydlänningen

Sträckans högsta punkt....

..är ju området kring Tjäktjapasset(i varje fall om du tänkt följa Kungsleden och borträknat Keb. förstås).
Jag var där första veckan i juli 2005. Då var det ganska mycket snö kvar i passet. Tyvärr så bar inte snön att gå på den gången, så det blev lite jobbigt och blött när man gång på gång sjönk igenom snön upp till midjan. Det var dock inte alltför lång sträcka detta varade, ett par kilometer kanske. Annars var det fantastiskt väder med strålande sol och klarblå himmel den gången!

/Lars

Rokies på Kebnekaise i Juni

Tjena alla glada!

Jag och några kompisar hade tänkt bestiga Kebnekaise några dagar innan midsommar och undrar över möjligheterna med detta. Det vore underbart om någon ville ta sig en minut och svara på mina nyfikna frågor.

- I förhållande till snö och myggor, är projektet rimligt?
- Krävs det något tillstånd eller att man anmäler sig för att bestiga berget?
- Kan man genomföra vandringen utan någon erfaren?
- Får man tälta, och i så fall var som helst?
- Klarar man det på 1 natt?
- Är vandringen riskfylld?
- Ska en speiell led led följas, och i så fall vilken är lagom för nybörjare?
- Hur tar man sig dit från stockholm?

- Har någon en hemsida som besvarar dessa frågor och ger lite allmän info?

Vore grymt om någon kunde svara!
:)

Kan iallafall informera för alla som är intresserade att spångar och broar sträckan abisko - nikka kommer vara utlagda till den 11 juni. Fick svar från länsstyrelsen idag att detta jobbet pågick för fullt och skulle vara klart tills dess, då jag själv ska upp och vandra den 12. För övrigt rustar jag för en kall vandring

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips