Keb - Abisko på rando-skidor?

Har för mig att jag läst om en rutt mellan abisko och keb som lämpar sig för randonneskidor. Någon som vet mer om detta?

Ja, åtminstone delvis. Jojoleden kallas den - finns kanske olika varianter, men man kan börja vid Alesjaure via Nallo, Unna Räita och avsluta vid Tarfala. Anslutningarna är väl lite mer på platten.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Funkar fint med vanliga fjällskidor också. Turen kan med fördel när gränsen är öppen kombineras med en norsk del.

Thure

Jag tror du tänker på det som har beskrivits som Högalpina Kungsleden.Tanken är då att gå från Abisko söderut över "abiskoalperna" Tjåmuhas mfl. Till Mårmastugan, över mårmamassivet och ner i vistasdalen, upp mot Unna Rätilastugan sedan ovan nämnda jo jo-led till Tarfala, finns ork kvar avsluta upp i halspasset och nord-sydtoppen på keb.

Har beskrivits i en reseberättelse i Utemagasinet för många år sedan, goggla runt lite. Kolla på en karta så får du en uppfattning om möjliga boendealternativ, det är tunt så behövs någon snöbivack eller kontakter för att kunna nyttja någon renvaktarstuga första natten. Hur som är det en styv tur.

Jag tror du tänker på det som har beskrivits som Högalpina Kungsleden.Tanken är då att gå från Abisko söderut över "abiskoalperna" Tjåmuhas mfl. Till Mårmastugan, över mårmamassivet och ner i vistasdalen, upp mot Unna Rätilastugan sedan ovan nämnda jo jo-led till Tarfala, finns ork kvar avsluta upp i halspasset och nord-sydtoppen på keb.

Har beskrivits i en reseberättelse i Utemagasinet för många år sedan, goggla runt lite. Kolla på en karta så får du en uppfattning om möjliga boendealternativ, det är tunt så behövs någon snöbivack eller kontakter för att kunna nyttja någon renvaktarstuga första natten. Hur som är det en styv tur.
Ja, det bör stämma, tack för tipset!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips