Kåta vid Tjågnårisjågåsj?

Någon som känner till något om denna kåta, som finns på en amerikansk militärkarta (Army Map Service, 1952)?

Finns ej på de Fjällkartor jag har och ej på Generalstabskartan (längst ned).

Mats

Bilagor

• Screenshot from 2015-02-09 22:31:13.jpg
    Screenshot from 2015-02-09 22:31:13.jpg
    54.8 KB · Visningar: 1,009
  • Screenshot from 2015-02-09 22:35:10.jpg
    Screenshot from 2015-02-09 22:35:10.jpg
    69.6 KB · Visningar: 875
En av Hambergs stugor stod ju ungefär där, vid Tjågnoris, om jag inte minns helt fel. Tror det var den som plockades ned och fördes till Jokkmokk, där den nu kan beskådas.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
En stuga som kanske motsvarar den på den amerikansk militärkartan, benämnd Hut enbart och till höger om den andra, invid Tjåggnårisjåhkå finns med på en karta bifogad den skrift över Sarekfjällen som Axel Hamberg skrev för STF 1922.

Den finns i alla fall på webb-kartan....

Hejsan,

Passerade förbi den hösten 2010, då vi tvingades gå upp till Skarja för att vada. Vår ursprungliga plan var att gå Tielmavadet, men efter 30 timmars ihållande skyfall var Rapaädno helt enkelt inte vadbar, så det fick bli en "liten" detour istället....

Hur som helst, kåtan finns där. Fast den är mycket förfallen, vilket även framgår om man zoomar in på området på webb-fjällkartan http://kso.lantmateriet.se/

/ Stefan

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=19074&stc=1&d=1423549591

Bilagor

• Skarja_katan.jpg
    Skarja_katan.jpg
    93.5 KB · Visningar: 1,128
Jag har ett ex av Svenska Fjällkartan, blad 4, med påtryck i rött från 1967. De påtryckta uppgifterna är "lämnade av Svenska Turistföreningen i samarbete med ortsbefolkningen 1967". Hambergs hydda (rund fylld ring), en renvaktarstuga vid Perikjaurats (fyrkant), en kåta nere vid Rapaälven samt Skarjakåtan är inritade. Jag använde kartan när jag gick där 1969.

Bilagor

• Tjagnoris.jpg
    Tjagnoris.jpg
    133.8 KB · Visningar: 704
Jag har ett ex av Svenska Fjällkartan, blad 4, med påtryck i rött från 1967. De påtryckta uppgifterna är "lämnade av Svenska Turistföreningen i samarbete med ortsbefolkningen 1967". Hambergs hydda (rund fylld ring), en renvaktarstuga vid Perikjaurats (fyrkant), en kåta nere vid Rapaälven samt Skarjakåtan är inritade. Jag använde kartan när jag gick där 1969.

Ditt kartblad är 1:100 000 eller hur?

M.

Det är nog denna stuga. Taget 1923.

"Forskningshyddan vid Tjågnoris. Vid dörröppningen Axel Hambergs hustru Sigrid och sonen Per Gustaf."

Mats

(Webbpublicering OK enl. Uppsala Universitetsbibliotek)

Bilagor

• Screenshot from 2015-02-11 19:28:05.png
    Screenshot from 2015-02-11 19:28:05.png
    187.9 KB · Visningar: 468
  • Screenshot from 2015-02-11 19:27:15.jpg
    Screenshot from 2015-02-11 19:27:15.jpg
    27.4 KB · Visningar: 430

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg