Kastrull till MSR PocketRocket

Har nyligen införskaffat en nya brännare, MSR PocketRocket. Behöver nu lite tips på lämplig kastrull att förvara köksprylarna i. Har väl siktat in mig i häradet kring 1 liter, men det kanske är feltänkt/optimistiskt? Här är vad jag vill kunna "stoppa ned" i kastrullen för att minimera volymen:

  • MSR PocketRocket
  • Gasbehållare (mellan-storlek, 230 gr eller vad den nu väger)
  • MSR Gasbehållar-stöd
  • Tändstål
  • Ev. vindskydd

Hur är det med Titan och andra typer av lättviktskastruller, är dem rekänsliga? Behöver man stoppa alla prylar i en tygpåse innan man stoppar ned dem i kastrullen?

Tacksam för information i ärendet!
 
Vad avser du göra för mat?
Det styr ju kastrullvalet. Koka vatten kan du göra i Ti eller Al kärl. Men vill du laga mat så är kopparbottnade kärl bäst, näst bäst är RF/Al och tredje är RF.
Till en behöver du minst ett 750ml kärl, en portion är ca 4 dl. Till 2p behöver du ett 1,5l kärl.Givetvis skall du ha lock till.

Att ha en vattenkittel till kaffe och diskvattnet är praktiskt.

Stabiliteten löser du med tre tältpinnar som stabiliserar kanistern.

go tur
 
Ja just det ja, vad ska jag ha det till? Jo det här köket blir ett komplement till mitt Trangia samt för 1-2 personers turer. Så jag tänkte mig nog mest att koka vatten för att fylla matpåse med, men kanske även köra en Knorr Spaghetttiria (torrvaror + vatten som får koka). Men hur "dåliga" är Titan kastruller att "laga" mat i egentligen? På vissa verkar det ju som att det knappt är möjligt ens...
 
På gas och fotogen/bensinkök är det fullt möjligt att laga mat i Ti kastruller men det kräver kontroll, ingen full gas.
Kopparbottnade är att föredra eller RF/Al.
1.5 l förefaller vara bäst storlek för dig. Lock och ev en Al vattenkokare så stor som din ev thermos.

go tur
 
När jag försökte sätta ihop en vettig kombo för ett toppmonterat gaskök så hittade jag ingen kastrull. Alla färdiga paket har i princip en mugg som man värmer lite vatten i taget, övriga kastrullerna är antingen väldigt breda (trangia 25) eller höga "billys".
Det slutade med att jag hittade en "billy" på en loppis som rymmer 2 l och att jag då får vara väldigt noga med att stabilisera den under kokning på gasköket. I den kombinationen är jag mest intresserad av att kärlet är bra att hämta och bära vatten i samt att den enkelt går att använda i en vanlig eld så och då står jag ut med att det blir lite sämre för gas.
När jag fortsatt kika på lösningar så har jag fastnat för Trangias 2 l kastrull med löstagbart handtag men har inte haft något skäl att köpa hem en för att se hur den funkar i praktiken.
 
Jag använder ett Optimus Terra Weekend HE i kombination med min fickraket. I denna får jag plats med gas, brännaren, Primus stöd för gasbehållare och lite diskgrejer. Fungerar bra när man ska ut på någon enklare tur.
 
Köpte mig Primus Litech Trek Kettle 1L, fast det blev inte helt optimalt. Den väger ju väldigt lite vilket är bra, men alla prylar får inte plats i den. Dock så följde det med en förvaringspåse och i den kan man lägga det som inte får plats i själva kärlet. Jämfört med Trangia så blir denna lösning både mindre rent volymmässigt men även lättare, vilket var vad jag ville uppnå. Men som sagt, allt får inte plats i kärlet...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
Bomber_5000 Endast en kastrull till gammalt trangia 27? Kök och brännare 12
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16
skosnöre Förgiftningssäkerhet med bränsleförvaring i kastrull Kök och brännare 30
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
dmchris Letar kastrull med handtag Kök och brännare 3
joanc Värmeskydd under kastrull? Kök och brännare 2
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
Jmhe Enkel billig kastrull? Kök och brännare 4
henke.lofgren Kastrull/gryta ca 5-10 L att ha med i skogen. Kök och brännare 5
pelka Funkar optimus kastrull på?? Kök och brännare 5
pelka Primus kastrull! Kök och brännare 0
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
mrubenson Kastrull som rymmer 450g gastub? Kök och brännare 1
majjen Hur stor kastrull på vinterturen? Kök och brännare 10
realout Titan-kastrull? Kök och brännare 15
Heiner LiTech kastrull +vikt Kök och brännare 2
hobbit kastrull för eld och kök Kök och brännare 21
Johan111 lättast möjliga kastrull Kök och brännare 42
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...