MSR PocketRocket, fel på?

Jag behöver svar på en fråga och således lite hjälp med detta. Frågan är om köket är felbyggt eller inte. Jag beställde ett MSR PocketRocket från Addnature. När jag hade hämtat paketet och testade att fälla ut gasreglage och kastrullstöd, upptäckte jag följande:

Det verkar, i alla fall i mina ögon, som att kastrullstöden, samtliga 3, inte går att fälla ner ordentligt. Den räfflade kant på vart och ett av stöden, går inte ner så att den ligger horisontellt med de andra. Anta att stöden uppfällda står i 0 grader, så står de nedfällda i ca 80 grader, inte 90. Detta gör att, skulle jag placera en kastrull på stöden, den skulle vila emot den yttersta änden av varje stöd, inte i plan med stödets räfflade kant.

Förklaringen skulle kunna vara att den platta som stöden är nitade på, har fixerats i fel läge, men det är svårt att bli klok på. Det skulle möjligen förklara varför "haken" längst ner på stöden inte går över kanten och nedanför den. Haken vilar istället med sin nedersta region, på kanten.

Jodå, jag har tänkt att reklamera köket, men lite osäker blir jag på om det är rätt eller fel. Dessutom är det väl av allmänt intresse om ett kök från Mountain Safety Research skulle vara felaktigt fabriksmonterat?
 
Inget Lab.institut.

Msr är ett varumärke,inget annat.Att det ser ut som att kärlstöden inte 'fälls ut hela vägen' är inget fel,det ska vara så.


peter
 
lol

låter som du hållt på länge och klurat över ditt "felaktiga" kök

som sagt e det som det ska va, ett trevligt kök :)
 
OK

OK, hmmm... jaha... hoppas ingen gör fler inlägg här då och att denna tråd försvinner i arkiveringen genom att tappas mellan mapparna, så att ingen nånsin hittar den igen... (gör struts-tricket)
 
Men...

En fråga svävar ändå över min kala hjässa. Jag försöker gå ifrån den, men den hänger efter mig hela tiden!

Varför är kärlstöden räfflade om kastrullen ändå vilar på spetsen längst ut? (Ha ha... känn på den va!!!)
 
Re: Men...

fnöskticko; sa:
En fråga svävar ändå över min kala hjässa. Jag försöker gå ifrån den, men den hänger efter mig hela tiden!

Varför är kärlstöden räfflade om kastrullen ändå vilar på spetsen längst ut? (Ha ha... känn på den va!!!)

Det är inte alltid naturen bjuder en helt plan yta att ställa köket på,dumma dumma natur.Om nu köket står lite snett och du placerar en kastrull ovan på,vill du då att kastrullen skall välta eller ställer du den så att vattenlinjen ligger horisontell?


peter KSR (Kitchen Safety Researcher)
 
Jag ger mig

Ja, ja, ja, ja, ja! Listigt det där med kärlstöden, för om marken lutar, kan man fortfarande ställa kastrullen så att vattenytan komer plant relativt kastrull.

Intressant. Jag har aldrig stött på nåt ställe där jag inte på något sätt kunnat finna eller skapa en plan yta. Skulle aldrig våga ställa kök och kastrull jätteoplant heller, men himla listigt är det.
 
Re: Jag ger mig

fnöskticko; sa:
Ja, ja, ja, ja, ja! Listigt det där med kärlstöden, för om marken lutar, kan man fortfarande ställa kastrullen så att vattenytan komer plant relativt kastrull.

Bra att du förstod andemeningen,även om det var lite klumpigt formulerat.


peter
 
Hittade denna gamla tråd när jag sökte på samma "problem". Det är lätt att misstänka att något är fel när stället inte fälls ut helt och kastrullen bara kommer att vila på de tre små uddarna. Men uppenbarligen ska det vara så...

En varning dock: Jag använde min nya Pocket Rocket i kombination med Primus Eta-kastrull, och det blev mycket instabilt. Kastrullens inbyggda värmeväxlare har bara en millimeter större diameter än Pocket Rockets tre små minipunkter som kastrullen ska stå på. Halkar kastrullen till med en halv millimeter flyger den av. Det var ett trassel varje gång att passa kastrullen på brännaren och jag fick sitta och hålla i handtaget så inte kastrullen rörde på sig när vattnet började bubbla. Jag tar inte den kastrullen igen till Pocket Rocket! :)

Vilka (max 1 liter) kastruller rekommenderar ni till Pocket Rocket?
 
Skit

Mitt lilla pocket Rocket tyckte jag var så bra tills en dag i goda vänners sällskap fick jag bara en pyslåga. Det gick inte få fram gas. Bytte kök mot min tub och satte mitt kök mot andra tuber. Det var mitt kök som det var fel på. Så nu har jag ett annat fabrikat.
 
Vilka (max 1 liter) kastruller rekommenderar ni till Pocket Rocket?

Kör själv PR resp MicroRocket som lätt enmanskit ihop med en Optimus Terra Weekend HE kokset. Smidig lösning då jag får ner både MicroRocket, en 230g gastub, Primus vindskydd och stödben i grytan vid transport. Lite vingligt vid matlagning som alla toppmonterade kök, men diametern på värmeväxlaren passar lite bättre mot MSR's kök.
Vill man spara vikt rekommenderar jag en vanlig gryta till Trangia 27 som är bland det lättaste du kan hitta i 1l storlek, dessutom har ett bättre format för matlagning. Plan botten blir betydligt stabilare och du måste vara ute över en vecka för att kompensera för viktökningen från värmeväxlaren mot gasförbrukning.

Vandrar jag däremot ihop med någon använder jag uteslutande Trangia 27 (2 personer) eller Trangia 25 (3-4 personer) med gasbrännare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
greendanger Kastruller och stekpanna till MSR Pocketrocket Kök och brännare 7
pack MSR Pocketrocket Kök och brännare 4
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
avslutmedlemskap0904 MSR WindBurner problem Kök och brännare 0
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
Dan B MSR XGK och QuietStove Kök och brännare 4
ShirleyMBK MSR Whisperlite International Kök och brännare 8
Dr Who MSR Stowaway 1.1L, 230g gasbehållare? Kök och brännare 3
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
AnteÅ Frågor om MSR Whisperlite Kök och brännare 8
AnteÅ MSR Whisperlite + Trangiakastruller=sant? Kök och brännare 1
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
nvavargen msr delar Kök och brännare 5
Matthias87 MSR pocket rocket vs windpro vs annat kök Kök och brännare 16
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
mr.peterjohansson Gas till MSR Reactor Kök och brännare 3
Pontus Lundberg Mitt MSR XGK driver mig till vansinne! Kök och brännare 47
Foehammer117 Primus omnifuel vs MSR XGK Expedition Kök och brännare 0
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
Stromgren Primus vs. MSR Kök och brännare 21
koskenkorva msr xgk ex Kök och brännare 1
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
avslutad130206 MSR Pocket Rocket gas? Kök och brännare 6
ha-man Bränslerör till MSR Whisperlite Kök och brännare 2
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
barefoot Problem: gul låga på MSR Whisperlite Kök och brännare 14
A-dyk MSR Dragonfly problem Kök och brännare 1
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 2
Bengha Msr XGK Kök och brännare 2
SteZim Bruksanvisning till msr XGK Kök och brännare 7
dsk Uorginal flaske til Primus/Optimus/MSR Kök och brännare 3
brigas kombinationen primus micron(ti) + MSR titan tea- kettle Kök och brännare 7
warwa MSR Reactor Kök och brännare 4
David E Msr Xgk Ii Kök och brännare 6
Staffan Andersson MSR Reactor Kök och brännare 2
Passar MSR Pocket Rocket på Primus gasolflaskor? Kök och brännare 11
LottaD Råd: Optimus Stella+, MSR windpro, Primus Gravity EF? Kök och brännare 3
The_Lost_Cyclist vad gora med mitt MSR XGK? Kök och brännare 0
sigvardsdotter MSR Whisperlite- fundering/problem Kök och brännare 8
Martin Fjäderlätt MSR Reactor - en Jetboil-utmanare? Kök och brännare 16
annaim.geo MSR-kök Kök och brännare 2
Xander MSR XGK användare Kök och brännare 6
The_Lost_Cyclist ny pump till MSR XGK 2? Kök och brännare 0
arlemo Service MSR Whisperlite Int? Kök och brännare 1
Stehpan MSR XGK UTGÅR! Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.