Passar MSR Pocket Rocket på Primus gasolflaskor?

Min erfarenhet är att inte alla Primusflaskor passar på Pocket Rocket. Jag har just fått korta ner en fjällvandring med en dag pga att jag inte fick ut någon gas ur reservflaskan. Gängan passade, men inget hände när jag vred på "kranen". Efter det har jag testat ytterligare två flaskor från samma affär (Intersport), som inte heller de har funkat. Idag gick jag så tillbaka till den andra affären (Utebutiken), och inhandlade två fullt fungerande flaskor.
Efter att ha kollat lite närmare på flaskorna, så kan jag konstatera att de som inte har funkat har varit "made in France", medan de som funkar är "made in Korea". På de som inte funkar står det också att innehållet är 220g, medan det på de som funkar står 230g.
Det vore intressant att höra om det är fler som har haft samma erfarenheter som jag.
Annars har man ju iaf lärt sig att i fortsättningen alltid kolla så att flaskorna funkar innan man ger sig iväg. :p
 
Känner igen...

... problemet.

Hade för några år sedan problem med vissa Primus gastuber, då iofs med en Markill brännare. Men jag kollade inte tillverkning och mängd... Men däremot så kommer jag väl ihåg hur förbenat svårt det vara att få ur gas ur ena tuben... fick köpa en ny i Sälka, men kan ju varit köket också...

Thomas
 
Pga det tunna höljet bör man nog både provväga burken före bruk samt kontrollera att den släpper ut någon gas. Har själv råkat ut för blindgångare nere i söder... Men av erfarenheter blir man förhoppningsvis lite visare...
 
Om man använder en Markill-adapter [http://www.utsidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=1232] och ventillösa punkteringsbehållare så är man på den säkra sidan...

Har man väl en gång konstaterat att den adapterindivid man har fungerar tillsammans med den köksindivid man har [detta helt oberoende av vad det är för gasbrännare/gaskök] så kan man vara rätt lugn i framtiden - punkterar behållarna gör den väl, och då kommer det gas [antingen man vill eller inte :cool: ] tills dess att behållaren är tom, förutsatt att man öppnat adapterns gasventil. Sedan så är det bara att byta till en ny punkteringsbehållare...
Kostar 9:90 styck för 190 gram hos Biltema:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80636
Kostar hela 19:00 styck för 190 gram hos JULA:
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=868143155&pf_id=SE-029314
 
Det var problem med just Primus gastuber för något år sedan, jag råkade ut för två tuber där det var nästan hopplöst att få gasflöde, då med Trangia gastillsats. Jag har för mig att problemet var att anslutningsgängan på gastuberna var någon tiondels millimeter för kort, så att gastuben aldrig öppnade, om man inte våldskruvade fast tuben.
 
Om jag inte missminner mig helt så bytte Primus leverantör av gas för ett par år sedan och då blev vissa kök obrukbara på grund av för kort tapp som trycker ner ventilen på patronen eller rättare sagt för kort gänga på patronen. Detta fixades emellertid till efter ett par leveranser men om man köper gamla tuber så kan detta uppstå fortfarande.

Patrik
 
Har själv en pocket rocket!
Brännaren har sk "standardgänga".
Detta innebär att köper du den nya primusgasen så passar brännaren. Med den gamla vet jag inte!
Den passar även biltemas gas.
//Peter
 
MSR SuperFly

Hej,

Jag har nyss kommit hem från Pyreneerna på en 12 dagars vandring. Där har jag använt MSR SuperFly. Gasköket klarar många märken och jag har hittills kört: CampingGaz, Primus, MSR samt nåt märke jag har glömt. Jag har använt köket i 4 år nu och det har fungerat bra och även med alla märken. Så jag rekommenderar MSR Superfly om du/ni vill vara flexibel och ha större möjligheter till att hantera olika märken.

Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
pj.eriksson Passar pumpen olika flaskor? Kök och brännare 24
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Strövis Camping Gaz: Passar andra gasolpatroner? Kök och brännare 11
Damberg Gasbrännare till trangia passar till jägarkök? Kök och brännare 13
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16
The_Lost_Cyclist gasbrannare! Passar den har brannaren med een har behallaren? svar fort!! Kök och brännare 12
Hamberg Stora jetboil kastrullen passar... Kök och brännare 1
thureb Passar Optimus bränsleflaskor till KAPs pump? Kök och brännare 6
Loranga Passar KAP till trangia 27 serien? Kök och brännare 1
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
avslutmedlemskap0904 MSR WindBurner problem Kök och brännare 0
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
Dan B MSR XGK och QuietStove Kök och brännare 4
ShirleyMBK MSR Whisperlite International Kök och brännare 8
Dr Who MSR Stowaway 1.1L, 230g gasbehållare? Kök och brännare 3
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
AnteÅ Frågor om MSR Whisperlite Kök och brännare 8
AnteÅ MSR Whisperlite + Trangiakastruller=sant? Kök och brännare 1
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
nvavargen msr delar Kök och brännare 5
Matthias87 MSR pocket rocket vs windpro vs annat kök Kök och brännare 16
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
mr.peterjohansson Gas till MSR Reactor Kök och brännare 3
Pontus Lundberg Mitt MSR XGK driver mig till vansinne! Kök och brännare 47
Foehammer117 Primus omnifuel vs MSR XGK Expedition Kök och brännare 0
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
Stromgren Primus vs. MSR Kök och brännare 21
koskenkorva msr xgk ex Kök och brännare 1
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
avslutad130206 MSR Pocket Rocket gas? Kök och brännare 6
ha-man Bränslerör till MSR Whisperlite Kök och brännare 2
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
barefoot Problem: gul låga på MSR Whisperlite Kök och brännare 14
A-dyk MSR Dragonfly problem Kök och brännare 1
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 2
Bengha Msr XGK Kök och brännare 2
SteZim Bruksanvisning till msr XGK Kök och brännare 7
dsk Uorginal flaske til Primus/Optimus/MSR Kök och brännare 3
brigas kombinationen primus micron(ti) + MSR titan tea- kettle Kök och brännare 7
warwa MSR Reactor Kök och brännare 4
David E Msr Xgk Ii Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.