Kassett och kedja till nishiki 301

Hej

Jag har en Nishiki 301 herr stl. 24" årsmodell 2011 med 7-delad kassett. Jag undrar om Shimano CS-HG 50 7-delad kassett och kedja Shimano CN-HG50 passar till den eller om det är Shimano CS-HG41 7-delad kassett och kedja Shimano CN-HG40 som passar till den. Eller om jag ska ha någon annan kassett och kedja till den.

Johnny

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kedjan

kan du välja alla sorters för 7-delade system.

Shimanos kassetter finns i princip enligt två olika system där det är vanligast med en variant där du behöver en avdragare för att få loss låsringen som sitter ytterst. Du behöver också en kedjepiska för att hålla emot på en större kuggkrans när du lossar låsringen.

Den andra varianten på äldre cyklar är att yttersta = minsta kransen bak lossas med gänga i så fall behövs två kedjepiskor.

Ta med bakhjulet till cykelaffären så ser du vad det är för sort du har. Alternativt kolla en bra meksida t ex http://www.parktool.com/blog/repair-help/categories/cassette-and-freewheel-service

Är du nöjd med utväxlingen?

Thure

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips