Kassett och kedja till nishiki 301

Hej

Jag har en Nishiki 301 herr stl. 24" årsmodell 2011 med 7-delad kassett. Jag undrar om Shimano CS-HG 50 7-delad kassett och kedja Shimano CN-HG50 passar till den eller om det är Shimano CS-HG41 7-delad kassett och kedja Shimano CN-HG40 som passar till den. Eller om jag ska ha någon annan kassett och kedja till den.

Johnny

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Kedjan

kan du välja alla sorters för 7-delade system.

Shimanos kassetter finns i princip enligt två olika system där det är vanligast med en variant där du behöver en avdragare för att få loss låsringen som sitter ytterst. Du behöver också en kedjepiska för att hålla emot på en större kuggkrans när du lossar låsringen.

Den andra varianten på äldre cyklar är att yttersta = minsta kransen bak lossas med gänga i så fall behövs två kedjepiskor.

Ta med bakhjulet till cykelaffären så ser du vad det är för sort du har. Alternativt kolla en bra meksida t ex http://www.parktool.com/blog/repair-help/categories/cassette-and-freewheel-service

Är du nöjd med utväxlingen?

Thure

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips