Kartor för Nordkalottleden sträcka Kilpisjärvi - Abisko

Hej,

Jag planerar att vandra sträckan Kilpisjärvi - Abisko i sommar och har lite problem att hitta kartor. Jag har hört att det i norska Turkart-serien skall finnas ett blad som täcker in hela den sträckan och ska heta Indre Troms. Jag har dock inte lyckats hitta den någonstans och den verkar ha utgått ur Kartbutikkens sortiment. Är det någon som vet vart jag kan få tag på den eller har har andra kartrekommendationer för sträckan?

Om det är någon som vandrat den sträckan tidigare så är alla tips om t.ex. framkomlighet, svåra vad och lämplig tidsperiod varmt välkomna.

Tack så mycket!

Mvh
Henrik
 
Turkartan Indre Troms finns inte längre.
Idag behövs minst 2 kartor: Svenska Fjällkartan BD1 (till Rostahytta) och norska Turkart Bardu om du även vil ha de sista 2 km mellan Pålnostugan och E10 och sen vidare mot Abisko (Rallarvägen) tillkommar även svenska BD6 (Men här går det bra med en utskrift från kso.lantmateriet.se)

Henning
 
Tack så mycket för ditt svar Henning!

Om det är någon som har erfarenhet av att vandra denna sträcka så är alla tips och tankar välkomna!

Henrik
 
Denna bok känner jag inte till, själv har jag boken från Peter Bickel som också beskriver hela Nordkalottleden och alternativ sträckor. Jag har gått sträckan 2011 och det är inga större svårigheter. Dock bör man se upp på ett ställe: Dagsetappen Daertahytta till Dividalhytta är 25km lång (gick Kilpis till Abisko) och stället där 2 sjöar går ihop (728 och 729 vid Unna Nannas) går stigen igenom men den var rätt översvämmat och jag hade svårt att se var man ska bäst gå så jag gick rakt på det utstickande röset i mitten. Det slutade med att jag fastnade i ett träskhål. Jag kom loss efter en stund men det var inte roligt.Tydligen har inte andra haft problem där så huvudet var inte riktig med. Ska tillägga att jag gick i början av september så vattenflöden var inte så stora. Vad jag minns så var bara ett vad, Skaktarjohka men jag var redan blöt från träskvattnet så jag traskade igenom utan att leta efter ett möjlig vadställe.
På väg till Lappjordshyttan behöver man vada Riksujaåkka men efter mycket letandes kom jag över utan att ta av mig kängorna och så fick jag en hjälpande hand av en annan vandrare som också skulle gå samma sträcka.
Denna avsnitt av Nordkalotten kan göras utan tält dock är några långa dagsetapper men inte mer än 25km.
Kan nämna att jag tycker avsnittet Kilpisjärvi till Kautokeino är mer omväxlande.
Mvh Veni
 
Gröna Bandet

Tack så mycket för ditt svar Henning!

Om det är någon som har erfarenhet av att vandra denna sträcka så är alla tips och tankar välkomna!

Henrik

Nästan alla som går Gröna Bandet går denna sträcka mellan Treriksröset och Abisko, så det finns många olika vandringsberättelser där på www.vitagronabandet.se. Vi fick också denna sträcka som en del av bandet, fast från Abisko till Treriksröset. En mycket fin vandring, och grymt fina stugor till en relativt billig penning om du inte vill sova i tält. Du kan läsa mer om vår vandring på www.letrek.se.
 
Jag har hört mig för lite om detta, och det ryktas kring att både Norstedts och Calazo håller på att ta fram kartor för Nordkalottleden som eventuellt skulle kunna bli klara nu i sommar. Bara ett rykte än så länge, men man kan ju hoppas!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kolkritan Open street maps garmin-kartor Frankrike Fjällvandring 1
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
piaea Kartor Vandring Fjällvandring 4
piaea Kartor version 2009 och 2012 Fjällvandring 6
szvinto Online-kartor över Norge Fjällvandring 6
Karolina P Ritade kartor över toppar&områden Fjällvandring 2
Naturtjejen Tips på kartor.. Fjällvandring 9
sm5jyp Nya kartor, en varning Fjällvandring 63
davni Kartor Norge Fjällvandring 4
acdcpeter Söker kartor över Jotenheimen Fjällvandring 5
Fjle Kartor Fjällvandring 6
sm7vqi Kartor till Eruropaled 6 Fjällvandring 0
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
kim.fras Nordkalottleden - transport Fjällvandring 6
Gereck Nordkalottleden Fjällvandring 9
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
ludde0719 Norra nordkalottleden Fjällvandring 5
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Nallo94 Södra Nordkalottleden Fjällvandring 8
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
Ditho Hängbro över Varvvekjåhkå trasig (Nordkalottleden Pieskehaure-Stáddajåhkå) Fjällvandring 6
flindvl Nordkalottleden Fjällvandring 16
aronwidforss Enklare avsnitt av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
TuomasSakari Abisko-Kilpisjärvi- Nordkalottleden Fjällvandring 3
jotho Nordkalottleden Kilpisjärvi-Abisko. Fjällvandring 2
Ahkká Beskrivning av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
veni Berättelse om Nordkalottleden Etapp 3 Fjällvandring 1
Sigi Nordkalottleden Kautokeino-Kilpisjärvi Fjällvandring 1
veni Nordkalottleden, Etapp 3 Riksgränsen till Vaisaluokta Fjällvandring 4
Rebban Nordkalottleden mellan Sallohaure-Vaisaluokta Fjällvandring 2
bandy Nordkalottleden Fjällvandring 4
rollebollen Sitasjaure norrut på Nordkalottleden? Fjällvandring 3
Björn_78 Nordkalottleden Fjällvandring 6
veni Nordkalottleden från Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 11
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
UlfBack Tips för Nordkalottleden Fjällvandring 2
brst Undrar om Nordkalottleden Fjällvandring 6
inaki Nordkalottleden Kautokeino -> Kilpisjarvi Fjällvandring 2
DanneB Nordkalottleden, Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 9
inaki Nordkalottleden info Fjällvandring 4
Mc Gyver Nordkalottleden Kilpisjärvi--Abisko v. 32-33 Fjällvandring 1
anol Stalo-Sulitjelma via Nordkalottleden el. Miehttjevagge Fjällvandring 10
skutt Nordkalottleden Fjällvandring 3
Fleischer Gubben behöver hjälp om Nordkalottleden. Fjällvandring 7
johnny76 Nordkalottleden Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.