Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan!

Hej alla,

jag letar efter en kartmapp som Terrängkartan får plats i utan att behövas vikas fel! Den kartan man köper som är färdigvikt är vikt på varje (ca) 13 cm gånger 22 cm. Vi kan kalla de för "vikfält". Det är 7 gånger 13 cm och 2 gånger 22 cm - hela kartan är som bekant ca 91 x 43 cm och dubbelsidig. Det är alltså 14 vikfält per sida där vid ena kanten det är 2 vikfält per sida med kartinformation.

Om jag vill kunna få plats med en karta i en kartmapp och vika den där den redan är vikt så måste jag vika den på antingen 13, 23, 39 eller 52 cm på bredden, samt 22 cm på längden. De kartmappar jag har sett och den jag har själv, en SeaToSummit Tpu Map Case L, som är 42 x 33 cm, är alla för små eller för stora. Om jag ska vika enligt fälten så blir det en på längden (22 cm) och tre på bredden (39 cm), men kartmappen är ju 42 x 33 cm, så det blir väldigt mycket outnyttjat utrymme i kartmappen som jag inte behöver.

Så jag letar efter en kartmapp som är minst 43 x 39 cm, så jag kan vika Terrängkartan bara en gång när den ska in i kartmappen.

/Andreas
 
Går det inte att köpa en ovikt karta för att kunna vika den efter kartfodralets mått? (Jag har i alla fall förr, för väldigt många år sen, köpt ovikta "gröna kartor" i nån kartbutik som låg nästan mittemot Stockholms central (tror t.o.m. jag har dem kvar rullade hemma i ett papprör). Jag vet också att mina föräldrar hade två såna satt på väggen i sommarstugan förut.)

Det är iofs ingen lösning om man redan äger en massa vikta kartor, men ändå.
 
Går det inte att köpa en ovikt karta för att kunna vika den efter kartfodralets mått? (Jag har i alla fall förr, för väldigt många år sen, köpt ovikta "gröna kartor" i nån kartbutik som låg nästan mittemot Stockholms central (tror t.o.m. jag har dem kvar rullade hemma i ett papprör). Jag vet också att mina föräldrar hade två såna satt på väggen i sommarstugan förut.)

Det är iofs ingen lösning om man redan äger en massa vikta kartor, men ändå.

Peter, du har helt rätt, det går att köpa ovikta kartor, men det är bara via beställning på nätet eller de allra största butikerna. Om jag är ute i landet och köper en karta i en liten bokhandel så har de alltid bara den "vanliga" vikta kartan. Så det är inte ett alternativ för mig.

Jag vill fortfarande ha en kartmapp som passar den vikta kartan, så som jag har försökt att beskriva :)

/Andreas
 
Ett företag som reparerar lastbilskapell har rätt utrustning för att göra ditt skräddarsvetsade kartfodral i plastglas, givetvis inte gratis- Även segelsömmare torde idag ha utrustningen. Är du duktigt händig kan du säkert själv. Ortliebs konstruktion är väl värd att titta på.
go tur
 
Ett företag som reparerar lastbilskapell har rätt utrustning för att göra ditt skräddarsvetsade kartfodral i plastglas, givetvis inte gratis- Även segelsömmare torde idag ha utrustningen. Är du duktigt händig kan du säkert själv. Ortliebs konstruktion är väl värd att titta på.
go tur

Tack för tipset :)

/Andreas
 
Varning för Ortlieb

Ortliebs kartfodral. jag använder modellen som är 27X27 cm men det finns även större. http://svima.se/product.html/ortlieb-kartfodral?category_id=105 50X35 cm. Ser att du vill ha 39 cm men det kan funka genom att du viker in kanten lite buktande 4-5 cm.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54528&page=2

Thure

Bilden i mitt inlägg i Thures länk har försvunnit (klantskallar på Tele2) så har kommer bilden igen
Min Ortlieb blev mjölkvit efter några timmar.

Den sämsta högprisprodukt jag köpt

Per
 

Bilagor

  • ortlieb.jpg
    ortlieb.jpg
    39 KB · Visningar: 847
I Tyskland har jag köpt Ortliebs A4+ kartfodral, vikt till A5 rymms det i stora fickor. Även deras sjökortsfodral har visat sig praktiskt vid kartläsning från stationspunkt i ösregn. Hela Sverige i plastade 1:50000 delar blir ohanterligt tungt.
Vikta kartor skall givetsvis vikas till praktiskt format för envars kartficka, du får inte bli som ett ryskt järnspett ;)
 
Min Ortlieb blev mjölkvit efter några timmar.

Den sämsta högprisprodukt jag köpt

Per

Tror att detta skedde med kartfodral av typ årgång 1990. Jag har liknande erfarenhet men inte lika kraftigt mjölkfärgat på ett sånt från början på 90-talet. De ca 5 i olika storlekar familjen köpt sedan dess har funkat bra och ett par av dessa har passerat 20 år utan att ha tappat så mycket genomskinlighet att det stör.

Thure
 
Ser att mina har ett Tyskt militärmärke på sig så de kommer nog den vägen, kanske lite besvärligare för alla att hitta.

Det fanns tidigare ett Coghlan´s made in Taiwan, mitt med USD märkning på, 32x28cm effektivt, helt ok, framsidan 2 cm högre, rullås och kardborre. Lite stort för många fickor men helt brukbart.

Fickkontoren som SFD, Terräng m fl säljer tenderar med alla onödigheter bli väl stora. Ingen kan leda som behöver handboken med ut. Men någon adressmall kan ju vara käck att ha i kartan om den behövs.

På min tid hade de flesta gamla officerare ett MEA kartfodral i skinn, utom jag som hade min karta i en stor plastpåse, sen blev det modernt. Kartcentralen har säkert kartfickor i fullformat i byggplast. Annars kan du ju klista en egen.
go tur
 
För att

du skall hitta det optimala för dig bör du analysera hur du vill använda kartan.

Ett exempel är att jag ändrat hur jag navigerar rätt mycket sista 15 åren. Tidigare sydde jag egna kartfodral och använde plastade papperskartor som jag successivt vek om för att ha det aktuella området med omgivningar framme i kartfönstret.

Samma tänk i kajak och på fjället eller skridskoisarna.

Numera har jag tryckt karta helst tyvek i en benficka eller i ryggan och tar egentligen fram kartan endast på raster och mycket för att berätta om planerna för gruppen eller bara läsa kartan som nöje.

Navigeringen undervägs sker mestadels med en topografisk vektoriserad karta på en Garmin Etrex 30 och eller med hjälp av en bra kompass.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
Grönt är skönt Göra .jnx av geotaggad tiff till hackad Garmin Navigering 0
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Brus-Nilsson Bättre baskarta till Garmi Montana Navigering 1
freij.j mest detaljerad gratiskarta till android ? Navigering 11
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
xidor RT90 doc till Garmin Astro Navigering 5
Morgan Primekarta till GPS ?? Navigering 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...