Kartfodral

Eftersom kartor är lite färskvara så ser jag inget behov av att skydda Tyvek-kartan med något ytterligare fodral.
Bortsett från att jag gjort nya fina vik-veck i kartan så är den i fullgott skick trots idogt användande under många år.

Kartan ligger alltid i benfickan när jag vandrar i fjällen, ledat eller oledat. Inte så mycket för att jag särskilt ofta behöver den som orienteringshjälp för att hitta rätt utan mer för att jag gillar att titta på kartan mellan varven och jämföra med verkligheten för att lära mig mer om vad det är jag ser vid horisonten. Att ha den nedpackad i ryggan är inget alternativ för mig.
 
Höger benficka sedan snart 50 år. Förr började man alltid med att plasta fjällkartan, numera löser ju tyvek problemet. Dessvärre har snart alla tillverkare av fritids-/fjällkläder benfickorna på framsidan av låret vilket är extremt opraktiskt/oskönt enligt mig (har kontakt flera och frågat varför, men aldrig fått något svar). Benfickorna skall sitta på sidan! Så numera söker jag byxor efter benfickornas placering, men har ett par oanvända M59-or i garderoben som backup!!!!!
 
Höger benficka sedan snart 50 år. Förr började man alltid med att plasta fjällkartan, numera löser ju tyvek problemet. Dessvärre har snart alla tillverkare av fritids-/fjällkläder benfickorna på framsidan av låret vilket är extremt opraktiskt/oskönt enligt mig (har kontakt flera och frågat varför, men aldrig fått något svar). Benfickorna skall sitta på sidan! Så numera söker jag byxor efter benfickornas placering, men har ett par oanvända M59-or i garderoben som backup!!!!!

Ja, jag tycker också det är obekvämt med grejer (speciellt karta som är så stor och platt) i benfickan fram på låret och har tänkt att nästa par byxor ska ha en annan fick-design!

Likt @seasteel tycker jag mycket om att titta på kartan ofta, även när det inte är strikt nödvändigt för att orientera mig, så den ska ha en smidig plats!

Till hela tråden: Fortsätt gärna diskutera karthantering men själv har jag nu bestämt mig för att våga stryka kartfodralet från packlistan. Blir nog en karta i A4 utskriven från lantmäteriet nedpackad i ryggsäcken som backup. Tack alla för era svar!
 
Jag skriver ut Lantmäteriets kartor på "polyesterpapper" (t.ex Xerox Premium Never Tear) med laserskrivare. Sedan kan jag gå in i duschen och försöka riva sönder den eller blöta upp den - helt utan framgång.😁😁
 
Eftersom kartor är lite färskvara så ser jag inget behov av att skydda Tyvek-kartan med något ytterligare fodral.
Bortsett från att jag gjort nya fina vik-veck i kartan så är den i fullgott skick trots idogt användande under många år.

Kartan ligger alltid i benfickan när jag vandrar i fjällen, ledat eller oledat. Inte så mycket för att jag särskilt ofta behöver den som orienteringshjälp för att hitta rätt utan mer för att jag gillar att titta på kartan mellan varven och jämföra med verkligheten för att lära mig mer om vad det är jag ser vid horisonten. Att ha den nedpackad i ryggan är inget alternativ för mig.
I lite mer okänd terräng gör jag likadant. Men ofta rör jag mig där jag varit tidigare och då har jag koll utan att ha kartan i fickan. Men vid raster och i tältet åker kartan fram. Kartstudier är njutning.

Thure
 
Intressant diskussion! När jag går i fjällen brukar jag ha en "felvikt" tyvekkarta nedtryckt i byxfickan där jag viker om den efter hand så att jag hela tiden har min position framme utan att behöva vika upp kartan. Jag har inget skydd till kartan och visst tar den lite stryk men den brukar fortfarande vara fullt läsbar efter ett par vandringar. Kartor är ju i viss mån färskvara så jag tycker inte att det gör någonting att de slits en del. Kartfordral använder jag endast till Lantmäteriets pappkartor.

Det är faktiskt inte alltid som jag har med mig en backup på kartan (förutom i huvudet då...), däremot brukar jag alltid ha med mig två kompasser!
 
Jag brukar skriva ut mina kartor från lantmäteriet, trycka ner dem i en vanlig billig plastficka för pärmar och sen tejpa igen öppningen med bred packtejp. Det blir tätt nog även för blöta aktiviteter och väger väldigt lite, går fortfarande bra att vika dem och vill man göra markeringar på kartan funkar det att ta bort/sätta dit tejpen några gånger.

Dito, fast jag använder förstås oftast min egen kartrenderare. :) Hittar man en välsorterad kontorsvaruaffär brukar det finnas plastfickor utan "bandet" med pärmhålen i. Sparar säkert något hundratal milligram vikt för lättpackaren! Sådana fickor verkar komma i två sorter: en lite tunnare, slät, och en lite tjockare, lätt frostad (antagligen är det olika sorts plast också). De lite tjockare verkar lockande i butiken, men har en irriterande förmåga att spricka utan uppenbar anledning. De tunnare verkar oförstörbara — jag köpte några stycken för flera år sedan för jag trodde de inte skulle hålla så länge, men använder fortfarande samma...
 
Höger benficka sedan snart 50 år. Förr började man alltid med att plasta fjällkartan, numera löser ju tyvek problemet. Dessvärre har snart alla tillverkare av fritids-/fjällkläder benfickorna på framsidan av låret vilket är extremt opraktiskt/oskönt enligt mig (har kontakt flera och frågat varför, men aldrig fått något svar). Benfickorna skall sitta på sidan! Så numera söker jag byxor efter benfickornas placering, men har ett par oanvända M59-or i garderoben som backup!!!!!

BDU byxor (kopior) är lättare än m59 och har fickorna på rätt ställe. Finns i både bomull och bomull/syntetmaterial.
 
Kartfodral i mjukplast nära tillhands. På vintern ett modifierat kartfodral av äldre typ som kan bäras utfällt vid skidåkning (överskottsmtrl). Detta kartfodral har också utrymme för anteckningsmaterial, choklad mm.

//J
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...