kartan till min nya dator

jag har skaffat en ny "bärbar" dator. Har en gamal cd Friluftskartan pro.

Är det bara att ladda ned den från skivan till min nya dator?

Har läst en del trådar här men det verkar som om man skall vara en riktig datanörd för att hänga med i snacket.
Måste man ha några koder osv eller vara i kontakt med t.ex Garmin ?

Har du provat att stoppa i skivan? den borde ju fråga om att få installera MapSource..och därefter kommer installationen av själva kartan.

Om jag minns rätt så är själva registreringen främst för de gps-mottagare du kanske väljer att använda.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Du kan installera kartan på hur många datorer du vill, det är antalet GPS'er som är begränsat.

Kod med 25 tecken

Har en gamal cd Friluftskartan pro.
Är det bara att ladda ned den från skivan till min nya dator?
Måste man ha några koder osv eller vara i kontakt med t.ex Garmin ?
I princip kan du ladda ner kartan till hur många datorer som helst. För att få igång kartan i datorns Mapsource-program måste du också mata in en kod med 25 tecken som gäller för den karta du har. Om du har kört kartan tidigare i en annan dator så kan du hitta koden i den tidigare datorn genom att under "kör" skriva "regedit" och därefter gå till (åtminstone i mitt fall var det denna sökväg): HKEY_CURRENT_USER\Software\Garmin\MapSource\Codes
Där kan du då se en kod med 25 tecken. Samma kod fungerar även att använda till den nya datorn.
För min del har jag skrivit ner koden jag fick när jag laddade ner kartan till GPSen och sparat ihop med CD-skivan.

Sammanfattning:
- För att få en viss karta att fungera i en viss GPS så måste den 25-ställiga koden vara gilltig (erhållen) för rätt kartprodukt och rätt GPS.
- För att få en viss karta att fungera i en viss dator kan varje kod användas som är giltig för denna karta oberoende av vilken GPS den är giltig för.

Har man slarvat bort sin Unlock Code så finns det flera sätt att få tag på den.

Dels kan man koppla in GPS:en till en dator med Mapsource och be Mapsource hämta koden från GPS:en.

Dels kan man koppla in GPS:en till sin PC och med utforskaren titta på filerna i mappen Garmin. Där finns en xml-fil sim innehåller koden. Filen kan läsas med t ex Notepad.

Dels kan man logga in på garmin.com med GPS:ens Serial No eller sitt eget Login Id så finns koden att hämta där.

:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips