Ladda över karta från GPS till dator?

Jag har köpt en Garmin Oregon 550 plus en Friluftskartan Pro Norra Norrland på CD och minneskort. Garmins "BaseCamp" följde med och nu har jag alltså samma friluftskarta på datorn och i GPSen, mycket smidigt.
I GPSen finns också en förinstallerad karta, Recreational Map of Europe, som verkar riktigt bra för t.ex. cykling nere i Europa (usel upplösning för Skandinavien dock). Men hur bär jag mig åt för att få samma karta till datorn också?
/Ronny

Normalt sett går det inte. När väl kartan är installerad i GPS-mottagaren är den i ett format som det inte finns något program till en PC att öppna det med.
Om det inte kommit något på senare tid, något jag inte sett.

Kanske en lösning

Om du har gps:en ansluten till datorn får du upp den i basecamp
Då ser du två ikoner - dels minneskortet i gpsen och dels själva gpsen.
Om du öppnar den senare bår du komma åt kartan.
Det funkar för mig med en dakota som har citynavigator installerad.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Tack för alla svar, och för hjälpen!

Det senaste tipset fungerar utmärkt, dvs. jag kan öppna och komma åt kartan i Basecamp i datorn när GPSén är ansluten. Det räcker utmärkt för mig; kanske var frågan fel ställd från början, för jag ser inget värde i sig just att kopiera över kartan till BaseCamp i datorn.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.