Forerunner 301/305, för träning mm

Hej!

Hoppas det hamnar i rätt kategori nu, ny på forumskriveriet.
Skulle uppskatta lite tips för att äntligen komma till skott, möjlighet att köpa från USA.

Min tanke är att köpa en GPS, dels för att det är en skojig pryl men framför allt för att jag ska komma igång med träningen. Men vill även kunna lägg in Waypoints för att tex markera skogsskiften.

Jag funderar på en Garmin Forerunner, antingen 301 eller 305, men vet inte riktigt vilken som lämpar sig bäst. Har läst i några trådar om att 305:an har säkrare kontakt men å andra sidan kortare batteritid? Vilken modell kan lämpa sig bäst?

För visst är det väl möjligt att lägga in bestämda koordinater och sedan få ut riktningen? Man kan väl även tanka över data till PCn och sen använda sig av GoogleEarth, eller måste man ha tex friluftskartan?

Tacksam för svar.
/Charlotte
 
Hej!

Hoppas det hamnar i rätt kategori nu, ny på forumskriveriet.
Skulle uppskatta lite tips för att äntligen komma till skott, möjlighet att köpa från USA.

Min tanke är att köpa en GPS, dels för att det är en skojig pryl men framför allt för att jag ska komma igång med träningen. Men vill även kunna lägg in Waypoints för att tex markera skogsskiften.

Jag funderar på en Garmin Forerunner, antingen 301 eller 305, men vet inte riktigt vilken som lämpar sig bäst. Har läst i några trådar om att 305:an har säkrare kontakt men å andra sidan kortare batteritid? Vilken modell kan lämpa sig bäst?

För visst är det väl möjligt att lägga in bestämda koordinater och sedan få ut riktningen? Man kan väl även tanka över data till PCn och sen använda sig av GoogleEarth, eller måste man ha tex friluftskartan?

Tacksam för svar.
/Charlotte
Hej
Jag använder en 305(pulsband) för träning. Visst kan du lägga in koordinater (hand eller PC) och gå till dessa. Samt kolla var du varit mha trainingcenter/mapsource/google earth beroende på programmens kopplingar.
Ska du i första hand träna är den jättekul. Men köp 305 så du får pulsband. Ska du i första hand navigera ska du kanske titta på en liten outdoor istället så du kan byta batteri ute samt ha fler funktioner. Friluftskartan behövs bara om du i GPS vill se var du är på en karta (vilket är trevligt men inte går i forerunner 305).
Köper du inom EU så riskerar du inte extra moms vid import. Köper du inte av svensk ÅF så får du ingen hjälp av Svensk support och deras längre garanti. puls.se har i löpningstråden/utrustning mycket info om forerunner och andra pulsklockor.
 
Köp 305!

301 är för gammal och har dessutom sämre satellitmottagning... jag skulle inte tveka på 305:an som träningsredskap. Den stora nackdelen är som nämnts batteritiden... men skall du ha den längre tid vid t ex vandring så funkar externa batteripack bra.

Problemet vid längre turer är loggningen som den inte klarar av att lagra mer än drygt 20 timmar (har jag för mig). Då är det dessvärre papper och penna som gäller...

Annars att lägga in waypoints och sen ta sig dit är inga problem... du får då upp en kompasspil med riktning, distans till mål och beräknad tidsåtgång.

Rutter funkar bra, användbart på fjället om du vill säkerställa samma väg tillbaka (t ex ett vadställe) då kan du få upp rutten i linje form och på så sätt se att du går rätt väg tillbaka. inget fancy men funktionellt.

Programvara jag änvänder mest är Motionbased & Sporttracks... Garmin´s egna TrainingCenter är inte direkt upphetsande...

Många utav mina filer från MB kan du hittta i denna tråden:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43702

Och den virtuella partnern är grym... om man vill pressa sig mot uppsatta mål...

osv... osv...

Instämmer i att www.puls.se är en bra site att om du söker mer info om träningsfunktioner, driftsäkerhet och allmäna FAQ...

Thomas
 
Kan någon rekommendera ett bra progrtma för att ladda upp rutter och waypoints till en forerunner 305? Har filer med koordinater som jag vil ha in, gpsbabel klarar ju inteGF 305 än.
 
Insåg inte förrens nu att MapSource är gratis, det gäller att installera TrainingCenter först bara. Trodde inte man fick något gratis från Garmin... :)

MapSource funkar bra för mig, både GF 305 och GPS76.
 
Garmin305+Mac???

Har spetsat in mig på en Garmin 305, men vet ej om den är kompatibel med Mac.
Finns det någon här som kan svara på detta??
Kanske borde det finnas någon programvara att ladda ner från nätet....hoppas, hoppas.
 
Men det släpar för Mac

Jag har bytt från WIndows till Mac.
Trainingcenter finns för Mac, men det är fler funktioner i windows-versionen.
Mapsource för Mac=Bobcat håller på med betor, ser ut att bli bra.
Motionbased går mot garmin Connect och ska mars 2008 stöda FR 305 mfl. Dagens motionsbased har begränsningar mot Safari mm som gjort att jag inte ens prövat.

Håll koll på:
http://www8.garmin.com/macosx/

/Gunnar

PS ((erkänner att jag har windows 2000 i vmware fusion för bankens kortläsare, sporttracks och GSAK/geocaching))
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apersson850 Forerunner 301 Navigering 28
Silverfox Garmin Forerunner 301 Navigering 22
thureb Trix med hantering av gpxfiler från Forerunner 310XT Navigering 21
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
Jakob.s Gps klocka Suunto X10 vs Forerunner 610 Navigering 4
rab Funkar Forerunner för heldag (pga batteri) tex skridskotur Navigering 5
PutteK Extrabatteri till Garmin forerunner 305 Navigering 5
Newlin Distans Garmin Forerunner 310 Navigering 1
JohanBjörn Garmin Forerunner 305 Navigering 20
gabor_joo Garmin Forerunner 305 / 405 Navigering 4
jesperp79 kan inte lägga in kordinater i min forerunner 405 Navigering 3
Håkan K Forerunner jfrt Edge Navigering 7
avslutad_230717 Garmin Forerunner Navigering 1
insu garmin forerunner 305 Navigering 3
JET Garmin Forerunner 405 Navigering 4
bigfoot Amerikansk Forerunner? Navigering 2
oskarlin Forerunner 205 och ladda med batterier Navigering 1
Ove K Puls mätare Garmin forerunner 305, 3908 Navigering 8
fredl Sänkt pris på Forerunner 305 Navigering 2
Stående Forerunner Navigering 4
apersson850 Uppdatering Forerunner Navigering 4
PdL Forerunner och koppling till MapSource Navigering 8
Nyman ForeRunner 101- navigeringsfunktioner? Navigering 1
flygis Ni med Forerunner 101 och/eller 201. Navigering 3
Haddock Garmin Forerunner o Google - nya idéer Navigering 11
hakan_l_borg Är det någon som testat Garmin Forerunner? Navigering 1
ajn Forerunner 201 Navigering 1
daniol74 Problem med Garmin Geko 301 Navigering 4
hassem Problem med Garmin 305 Navigering 8
Stuvarn Krånglande Garmin Edge 305 Navigering 5
jonnyw någon som har nån erfarenhet av Holux gps 305 Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.