Garmin Forerunner 301

Någon som har erfarenhet av Garmin Forerunner 301 eller liknande? Jag har inte haft något behov av en GPS tidigare eftersom jag tycker att det är för mycket pengar för så lite som man använder den på ett år. Men nu har Garmin kommit med en som har pulsmätare soch distansmätare om man kan använda när man är ute och motionerar också. Alltså kan man bruka den varje vecka. Hur funkar batteriet på en GPS när det står att batteritiden är 15 timmar och man ska upp på fjället en vecka eller så? Är GPS:en på hela tiden eller är det bara då och då.

Tommy T
 
Jag har precis köpt Garmin FR 301 och hunnit vara ute 4-5 pass med den. Batteriet är av typen lithium och laddas antingen genom laddaren el genom att enheten är ansluten till USB-porten (smidigt!).Enl. spec så är batteritiden ca 12 timmar, jag har inte gjort några praktiska prov på detta. Såhär långt är jag helt klart nöjd med Forerunner, för det ändamål den är till för - träning. För fjällvandring, skulle jag inte använda mig av FR då kartmöjligheterna är för skrala. Det är faktiskt riktigt, riktigt kul att se kurvor och diagram över träningen (mha medföljande prog-vara).

GPS-en kan stängas av, tänkt för inomhusträning...
 
Jag tycker den är intressant, men jag tycker det är väl mycket pengar för ytterligare en GPS, som träningsmojäng.
Håller nog tillgodo med mina andra ett tag till. Tror jag...

Anders
 
Tja, mycket pengar...Det beror ju på hur man ser det; visst är 2538 (sportextreme.com) mycket pengar, men å andra sidan får man ju en pulsklocka OCH en GPS-mottagare i ett. För mig är möjligheten att knyta pulsvärde till position värt varenda krona! Och dessutom med smidig mottagare-PC-koppling...Som sagt, FR är ju en pryl för tränande tekniknördar, övriga bör kolla efter andra GPS-er.
 
Jo, sådär är det ju ofta - man behöver en pryl för varje ändamål. Och finns det en pryl som försöker göra allt så är den för stor...Själv är jag sugen på en mottagare med bra kartmöjligheter och färgskärm, men så länge kartmaterial kostar som det gör så avstår jag och nöjer mig med att navigera efter waypoints i ETrexen...
 
FR 301

Ni som har använt FR 301 ett tag kan ni berätta för mig om jag kan ha användning av den när jag fjällvandrar också? Kan man lägga in dagens vandringsmål och se hur långt det är dit? Hur funkar den på vandringar i sju-tio dagar när batteriet bara håller i 12-15 timmar? Garmin har en GPS-navigator som heter Foretrex. Verkar som om det är en GPS:are som är bra till vandring men har inte pulsmätare. Men det gör man ju bara en gång om året. En Forerunner 301 använder man till träningen flera gånger i veckan. Vad är det för skillnad på en FR 301 och en FR 201?

Tommy T
 
Under förutsättning att du menar skillnaden mellan Forerunner 201 och Forerunner 301. Det finns även en Forerunner 101, som är som en 201, fast den går på utbytbara batterier, inte inbyggd laddbart.

Foretrex är en annan sak. Foretrex är inte en speciell träningsGPS. Det är istället en Geko, fast inbyggd i ett skal som ser ut som en Forerunner. En Geko som man inte behöver hålla i handen, utan spänner fast på armen, alltså.
Även Foretrex finns med laddbart batteri eller utbytbara (AAA).

Anders
 
Geko

Ursäkta min oerfarenhet när det gäller GPS och dyliga tekniska apparater, men vad är en Geko? Finns FR 301 i utbyttbara batterier också (AAA)?

Tommy
 
Precis, fast Foretrex motsvarar snarare Geko 201.

Nä, Forerunner 301 finns bara med laddbart batteri. De tycks anse att det är "bättre", och eftersom 301 är den mest avancerade modellen, har den laddbart.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PutteK Extrabatteri till Garmin forerunner 305 Navigering 5
Newlin Distans Garmin Forerunner 310 Navigering 1
JohanBjörn Garmin Forerunner 305 Navigering 20
gabor_joo Garmin Forerunner 305 / 405 Navigering 4
avslutad_230717 Garmin Forerunner Navigering 1
insu garmin forerunner 305 Navigering 3
JET Garmin Forerunner 405 Navigering 4
Ove K Puls mätare Garmin forerunner 305, 3908 Navigering 8
Haddock Garmin Forerunner o Google - nya idéer Navigering 11
hakan_l_borg Är det någon som testat Garmin Forerunner? Navigering 1
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.