Garmin Forerunner 305

Hej,

Funderar på att skaffa mig en GF 305 för att använda främst vid cykling, löpning och skidåkning. Har tidigare hört många lovorda denna, men jag undrar om det kommit några bra alternativ till denna på marknaden? Jag vill helst slippa ha en GPS pod utan enbart en klocka med allt inbyggt.

/Johan
 
Mest funktion och användarvänlighet för pengarna är min kommentar.

Nackdelen är batteritiden... vet inte riktigt hur Suunto står sig där...

Kolla in recensionerna här på Utsidan... forumet på Puls.se eller funbeat.se.

/Thomas
 
Den är bra. Den enda egentliga nackdelen är att batterilivslängden är rätt dålig - ca 3 timmar. Den är relatiovt stor men det tycker jag inte stör när man springer. DAtaöverföring med USB-sladd.

Ett alternativ är 405:an. Den är mindre och har därför en betydligt sämre skärm, texten är så liten att den är svår att läsa av när man springer. Däremot är batterilivslängden lång, typ 8 timmar. dataöverföring sker trådlöst men den kan vara irriterande långsam ibland - men bara ibland. Verkar vara nåt strul med programvaran.

405:an hittar satteliterna snabbare. 305:an tar irriterande lång tid på sig ibland, uppåt 3-4 min.

Frugan har en 305 och jag har en 405. En intressant skillnad är att de mäter avståndet olika. Märks när vi springer tillsammans. Hennes piper för första kilometern ca 10 m innan min och sen fortsätter med samma relativa fel. Det är alltså 1% skillnad. Oklart vilken som mäter mest rätt.

Höjdmätningen är helt värdelös på båda. Det är dock ett problem som hänger ihop med GPS som sådant och beror inte på klockorna.
 
Några kommentarer

Den är bra. Den enda egentliga nackdelen är att batterilivslängden är rätt dålig - ca 3 timmar. Den är relatiovt stor men det tycker jag inte stör när man springer. DAtaöverföring med USB-sladd.

Ett alternativ är 405:an. Den är mindre och har därför en betydligt sämre skärm, texten är så liten att den är svår att läsa av när man springer. Däremot är batterilivslängden lång, typ 8 timmar. dataöverföring sker trådlöst men den kan vara irriterande långsam ibland - men bara ibland. Verkar vara nåt strul med programvaran.

405:an hittar satteliterna snabbare. 305:an tar irriterande lång tid på sig ibland, uppåt 3-4 min.

Frugan har en 305 och jag har en 405. En intressant skillnad är att de mäter avståndet olika. Märks när vi springer tillsammans. Hennes piper för första kilometern ca 10 m innan min och sen fortsätter med samma relativa fel. Det är alltså 1% skillnad. Oklart vilken som mäter mest rätt.

Höjdmätningen är helt värdelös på båda. Det är dock ett problem som hänger ihop med GPS som sådant och beror inte på klockorna.

- En GF 305 har 8-10 timmars batteritid, mitt rekord ligger på strax över 10 under Vätternrundan 2007. Om din bara har 3 timmar så skall du reklamera den.

- Lägger man GF 305:an på marken i en minut så hittar den nästan alltid satelliter. Jag brukar lägga den i köksfönstret innan jag ger mig ut eller vid framrutan på bilen på väg till löpspåret.

- 305 och 405 har samma gps chip dv s Sirf III, det borde alltså inte skilja mer mellan 405 och 305, än mellan två 305:eek:r.

- Båda har samma problem med att mäta distanser i kuperad terräng. däremot om man t ex cyklar 10 mil på racer, så diffar det mycket lite mot min CatEye.

/Thomas
 
- En GF 305 har 8-10 timmars batteritid, mitt rekord ligger på strax över 10 under Vätternrundan 2007. Om din bara har 3 timmar så skall du reklamera den.

- Lägger man GF 305:an på marken i en minut så hittar den nästan alltid satelliter. Jag brukar lägga den i köksfönstret innan jag ger mig ut eller vid framrutan på bilen på väg till löpspåret.

- 305 och 405 har samma gps chip dv s Sirf III, det borde alltså inte skilja mer mellan 405 och 305, än mellan två 305:eek:r.

- Båda har samma problem med att mäta distanser i kuperad terräng. däremot om man t ex cyklar 10 mil på racer, så diffar det mycket lite mot min CatEye.

/Thomas
Går den verkligen i tio timmar med GPS:en påslagen? Det låter fantastiskt bra. Vi måste ladda den mellan varje pass (som oftast understiger en timme) för att vara säkra på att den skall ha kräm till nästa pass. Det är STOR skllnad mot 405:an. Jag har fått för mig att det är ett känt problem att 305 inte har batterier nog för ett maratonlopp i motionärstempo.

Jag vet inte vad för chip som sitter i dem men en rimlig gissning är att programvaran kan ha med saken att göra och att den skiljer mellan dem.Annars borde de inte mäta olika, vilket de bevisligen gör.

Jag kom förresten på ett par saker till jag inte gillar med 405. Armbandet är för kort när man springer med långärmad tröja och en tunn löparjacka. 305 är bättre där, man får med två olika långa armband i lådan. Jag har kraftiga handleder och är man mer normaldimensionerad där så är det säkert inget problem.

Den tryckkänsliga ramen på 405 är inte särskilt lättmanövrerad. Tryckknappar är enklare. Om man springer i regn så jackan blir blöt och hänger över ramen så trycker den på ramen så klockan går in i sattelitläge och visar en j***a kompass istället för det man valt. Det gäller när man ställer ramen i trögaste läget. I lättaste läget kan regndroppar uppfattas som tryck och alltså påverka klockan!
 
Vi måste ladda den mellan varje pass (som oftast understiger en timme) för att vara säkra på att den skall ha kräm till nästa pass.
Antingen är akken slut (stort antal laddningscykler), eller så är det fel på den. Gå tebax till affären och försök att reklamera!

Teoretiskt skulle det ju oxå kunna vara nåt annat (gammal programvara, annan defekt komponent). Oavsett orsaken, 3 timmar borde du inte acceptera.
 
Om du har Mac så är det slitigt

Jag är jättenöjd med 305:an för mitt användningsområde vilket är löpning. Om du är ägare till en Mac så kommer du dock bli irriterad på den mycket dåliga mjukvaran för Mac (Garmin Training Center) - har du PC är den å andra sidan väldigt bra tycker jag.
 
Jag är jättenöjd med 305:an för mitt användningsområde vilket är löpning. Om du är ägare till en Mac så kommer du dock bli irriterad på den mycket dåliga mjukvaran för Mac (Garmin Training Center) - har du PC är den å andra sidan väldigt bra tycker jag.
Googla på iSMART, sägs vara bättre

Polar har ingen programvaruversion som kan köras på Mac (såvitt jag vet), Garmin har åtminstone förstått att även macägare tar en tur i elljusspåret ;)
 
Antingen är akken slut (stort antal laddningscykler), eller så är det fel på den. Gå tebax till affären och försök att reklamera!

Teoretiskt skulle det ju oxå kunna vara nåt annat (gammal programvara, annan defekt komponent). Oavsett orsaken, 3 timmar borde du inte acceptera.
Den har varit med ca 19 månader och kvittot har jag inte kvar. Den har laddats flitigt sedan dess men batterilivslängden var inte ens när den var ny i närheten av 10 timmar.

Ett PC-program som är betydligt trevligare än garmins eget är Sporttracks. Ett gratisprogram som kan laddas ner från download.com t ex.
 
Tack för alla råd och tips! Det lutar nog åt en 305:a. Dock lite fundersam kring diskussionen om batteritiden då jag vill kunna köra t ex Vättern utan att den lägger av mot slutet av rundan. Men jag får utgå ifrån att den har kräm för ca 10 timmar. På tal om cykel, är det någon som har erfarenhet av klockhållaren till cykel som finns som tillbehör. Något att ha?

/Johan
 
Det finns batteripack med usb-anslutning som passar till 305:an.
Jag har visserligen bara testat att ladda upp den, men det borde funka som extern försörjning oxâ.
Alternativet är väl att rappa pâ lite ;-)
 
Tack för alla råd och tips! Det lutar nog åt en 305:a. Dock lite fundersam kring diskussionen om batteritiden då jag vill kunna köra t ex Vättern utan att den lägger av mot slutet av rundan. Men jag får utgå ifrån att den har kräm för ca 10 timmar. På tal om cykel, är det någon som har erfarenhet av klockhållaren till cykel som finns som tillbehör. Något att ha?

/Johan

Det ÄR ett problem med batteritiden när man skall cykla vättern.... 2006 då jag cyklade i snigeltakt runt 12 timmar, då la batteriet av efter lite över 10 timmar... alltså fick jag inte hela rundan med mig... även 2007 och 2008 la batteriet av innan mål trots att jag kom i mål sub10... så någon garanti för batteritiden finns inte. Men minst 8 timmar kan man kräva av en ny klocka. Jag har haft min i c:a tre år och har använt den mycket flitigt, jag märker nu av en försämring av batteriet.

Även om jag vet att batteriet kommer att dö så är klockan bra att ha på VR, då man får snitthastighet INKL raster... bra om man siktar på ett mål.

Batteripacket som nämns är ju en lösning, men kanske lite meckigt på en racer. möjligen om man har en vätskerygga med fickor som man kan lägga den i sista biten. på ramen/styret skulle den nog riskera att skaka loss från dockan.

När jag haft den på styret har jag tagit en bit liggunderlag runt styret och satt på klockan, mest för att kunna se displayen lättare när man cyklar. Funkar ypperligt, även i stökig miljö på mtb:n.

Batteripacket är däremot användbart på t ex en fjällvandring. Har haft med min på tvåveckorsturer i både Sarek och Kebområdet.

//Thomas
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PutteK Extrabatteri till Garmin forerunner 305 Navigering 5
gabor_joo Garmin Forerunner 305 / 405 Navigering 4
insu garmin forerunner 305 Navigering 3
Ove K Puls mätare Garmin forerunner 305, 3908 Navigering 8
Newlin Distans Garmin Forerunner 310 Navigering 1
avslutad_230717 Garmin Forerunner Navigering 1
JET Garmin Forerunner 405 Navigering 4
Haddock Garmin Forerunner o Google - nya idéer Navigering 11
Silverfox Garmin Forerunner 301 Navigering 22
hakan_l_borg Är det någon som testat Garmin Forerunner? Navigering 1
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.