Kårsavagge och Katterat

Hej,
vi tänkte ta en tur "offroad" mellan Katterat och Björkliden i början av Aug. Troligtvis en halvbåge söderut för att korsa gränsen ung. vid Unna Allakas och sedan ta oss österut och upp mot Kårsavagge och Björkliden. Vi hoppas på trevliga dagsturer och lite mindre folk.

Efter kartstudier har nu två frågor uppkommit:

1: Kan man gå rakt Österut från Katterat över ravinen. Är det en järnvägsbro där? Hur brant är ravinen annars? Vill helst slippa (grus?)vägen mot Hunddalen samt att gå ner till Rallarleden som går längre ner i ravinen.

Några tips om tältplatser eller annat i det området (mellan Katterat o gränsen)?

2: Hur långt Västerut kan man med full packning (utan klätter eller glaciär utrustning) ta sig ner/resp upp ur Kårsavagge på den södra sidan av dalen.

Tacksam för alla tips

/uffe

Jag vet egentligen inte så mycket, men eftersom det inte har kommit några svar så är väl detta bättre än inget.

Att gå på malmbanan är inte tillrådligt och dessutom förbjudet. Ett alternativ till grusvägen kan väl stigen över Hunddalstoppen vara.

Jag har gått upp ur Kårsavagge mot Hoiganvaggi ungefär en halv km öster om Kårsavaggestugan. Det går nog att gå längre västerut också, men nu kom jag från stugan och uppstigningen var mycket enkel där. Det passar ju också bra om man ska vidare till Björkliden. Man kan t.ex. gå från Kårsavaggestugan i princip rätt mot Kåppatjåkka. Det har jag också gjort en gång.

Hälsningar
Harald

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för svaret

haraldn; sa:
Att gå på malmbanan är inte tillrådligt och dessutom förbjudet. Ett alternativ till grusvägen kan väl stigen över Hunddalstoppen vara.
Ska försöka undvika malmbanan och sikta in mig på vadet några kilometer upp i dalen. Kanske ändrar jag mig när jag får se hur ravinen och vattenflödet vid Katterat ser ut.

Jag har gått upp ur Kårsavagge mot Hoiganvaggi ungefär en halv km öster om Kårsavaggestugan.
Hälsningar
Harald
Jo, så langt Österut ser det framkomligt ut pa kartan. Kul att verkligheten stämmmer överens även med min karttydning :)
Ingen som gått upp ur Kårsavagge i höjd med glaciären eller dess delta?

/uffe

För några år sedan gick jag leden från Katterat och söderut, träffade 2 personer mitt i Juli, så det är inte överbefolkat.

mvh Christian

Re: Tack för svaret

ulfnor; sa:
... Ingen som gått upp ur Kårsavagge i höjd med glaciären eller dess delta?

Jag har gått ner från Guoblavaggi till Korsavagge efter den leden som går nästan rakt söderut från Låkta (fin utsikt). Nedförsbacken var jobbig men inte på något sätt svår.
Däremot såg den södra sidan av dalen inte särskilt lockande ut, den verkar brant och såg inte framkomlig ut förrän nere vid stugan (och då missar du den fina delen av Korsavagge).

/M
[Ändrat av granbom 2004-07-19 kl 07:27]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips