Karl Hedin-fallet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hade poliserna inte legat i skogen och krupit i tre dygn, hade de kunnat göra något annat vettigt (förhoppningsvis).

Hade jägarna inte suttit i skogen och jagat kunde knegat som vanligt folk och köpt maten på ICA. Visst, de får nöja sig med tamdjur som kor, får och grisar då, men om nu dessa djur är enklare att hålla och föda upp än älgar så finns det väl inget självändamål med att ha en stor älgstam?

(Fast tittar man på statistiken så verkar inte jägarna jaga så mycket, väldigt många av dem verkar tyvärr bli sjukskrivna under jaktsäsongen.)
 
Förslaget är - som du påpekar - rätt dåligt men det drivs igenom fler andra rätt korkade saker så risken är in avvärjd.
Oavsett vilket så ska man inte sticka under stol med att vissa styrande gärna vill expropriera mark.

Självklart behöver ett samhälle ibland expropriera mark. T ex för motorvägsbyggen eller bostadsområden. I de fall sådant görs får markägaren 125% av marknadsvärdet. Hur menar du att det annars skulle gå till?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det har fungerat i Alaska, varför skulle det inte fungera i Sverige?

Läste du vad jag skrev?

Jag har hävdat att det inte är en entydig lösning med en större vargstam för att få ner problemet med en för stor älgstam. Därför kan man heller inte säga att det är lösningen på problemet.

Sen kan man ju fråga sig om vi har ett problem en en för stor älgstam.
Om det vore så skulle väl markägarna be dem som har jakträtten att skjuta av mer. Att det finns andra intressenter som har åsikter spelar ingen roll. De är bara intressenter.
 
Jag antar att tanken är att markägaren ska få ha absolut veto. Då blir det som man sett i Kina, ett hus mitt i motorvägen.

Det jag tycker är intressant är att de markägare som gapar mest om äganderätten ofta är samma som anser att de ska ha rätt att använda andras mark för att nå sin egen.

Det är lite "Jag ska få bestämma över min mark, men du får inte bestämma över din".
 
Självklart behöver ett samhälle ibland expropriera mark. T ex för motorvägsbyggen eller bostadsområden. I de fall sådant görs får markägaren 125% av marknadsvärdet. Hur menar du att det annars skulle gå till?
Jag missade att skriva expropriering utan ersättning för markägaren. Det är problemet.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag antar att tanken är att markägaren ska få ha absolut veto. Då blir det som man sett i Kina, ett hus mitt i motorvägen.

Det jag tycker är intressant är att de markägare som gapar mest om äganderätten ofta är samma som anser att de ska ha rätt att använda andras mark för att nå sin egen.

Det är lite "Jag ska få bestämma över min mark, men du får inte bestämma över din".

Vad känner du till om Kina egentligen?
I Kina har enskilda inget att sätta emot staten. De "hus mitt i vägen" ägare får ofta inte ett smack i ersättning i slutändan ofta med tragiska livsöden.

Restan av ditt stycke låter i mina öron mest som Jante.
 
Förslaget är - som du påpekar - rätt dåligt men det drivs igenom fler andra rätt korkade saker så risken är inte obefintlig.
Oavsett vilket så ska man inte sticka under stol med att vissa styrande gärna vill expropriera mark.

Jag missade att skriva expropriering utan ersättning för markägaren. Det är problemet.

Jätteproblem... att en utredare lägger fram ett förslag som i praktiken kräver såväl grundlagsändring som att Sverige lämnar EU.

Jag tror du kan sova lugnt.
 

Så det problem en myndighet inte vill lösa för markägarna (en för stor älgstam genom att inte vilja tilldela en större jakträtt) har du (et. al) en lösning som går stick i stäv mot vad markägarna vill. Detta vill du att staten ska tvinga på de berörda markägarna för att du vet bättre än dem?
Har jag förstått det rätt?

I andra länken verkar det bara som markägaren ska säga upp jakträtten och välja någon annan som vill skjuta mer :)
 
Nu gäller det ju att "icke A" inte automatiskt betyder B.

Frågan man ska ställa sig är om vargen skonar älgar som är i dåligt skick.

Om det helt enkelt är så att älgstammen är väldigt frisk så kan ju inte vargarna nöja sig med att de de svaga älgarna, för då får de för lite mat. Och då blir det ju så att trots att de tar alla svaga älgar så blir ändå majoriteten älgar som inte är lika svaga.

Tycker du skall läsa SLU:s publikation innan du yttrar dig.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.