KAP-köket

jo ett pantent hade ju inte varit fel men som sagt, optimus är ett företag med betydligt mer resurser än Finn Artic någonsin haft
 
Det kostar lite resurser att ta patent, men är i princip gratis att invända med nyhetshinder när nån annan snor ens uppfinning.
 
Kringgång medelst omfattning

Det lustiga med Optimus smarta magnetrensnål är att de tvingades klura ut den när de upptäckte att MSR hade skyddat lösningen med "skaknål" i USA. Så för att kunna sälja Nova i USA var de tvugna att göra på nåt annat sätt.
Och de tänkte... och tänkte... och tänkte... :D
 
Pemsan; sa:
jo ett pantent hade ju inte varit fel men som sagt, optimus är ett företag med betydligt mer resurser än Finn Artic någonsin haft

:) Mmm, men när skulle kap-köket med självrensande nål ha producerats? Optimus har haft sin rensnål åtminstone sedan 1953, menar du att Gunnar Finn uppfann detta koncept innan 1953?

//J
 
jasså...

Nog för att Finn fanns med på den ledande marknaden under en längre tid men knappast på 1930 talet....
Jag får ta upp denna diskussion om den självrensandenålen kring julbordet i jul.
Själv kör jag med MSR kök!
Ut och roa er i naturen nu pojkar istället!!!
 
Det är mycket snack här...

Själva brännaren på KAP-Arctic är inte alls unik. Optimus och Radius har tillverkat sådana brännare sedan början av 1900-talet.* I de första Arctic-köken satt det också Optimusbrännare (den som sitter i dagens Optimus 111). Den inbyggda rensnålen är således en gammal konstruktion, och inget som Gunnar Finn har uppfunnit. På senare år har det suttit brännare av märket Patria i Arctic-köken. De är till förväxling lika Optimusbrännarna, och man kan till och med byta delar mellan dessa brännare.

Det (i mångas ögon) geniala med Arctic var att det kombinerade Trangiaköket och fotogenkökets fördelar på ett bra sätt. I början av min friluftsbana träffade jag ibland på hemmagjorda konstruktioner där brännare och tank från ett Optimus 111 användes i ett Trangia. Det var dåtidens vinterkök, och en av de inspirationskällor som Gunnar Finn hade när han konstruerade sitt kök. Det unika delarna i ett KAP-Arctic är pumpenheten och den vagga med tändränna som brännaren sitter i. Dessa tillverkade KAP själv. Övriga delar (Trangiakök, bränsleflaska och brännare) var ”standardkomponenter” från andra tillverkare.

När det gäller efterapning kan man konstatera att Optimus definitivt gjorde sig skyldiga till det när de konstruerade pumpen till Explorer, samma pump som nu sitter på Nova. På min hemsida finns en jämförelse mellan pumparna. Trots att Optimus pump är av senare datum tycker jag att den är sämre.

När det gäller frågan om varför Arctic har slutat att tillverkas så har jag information från en rätt så säker källa, nämligen Gunnar Finn själv: Han försökte i flera år att få någon annan intresserad av att tillverka köken, eftersom han började känna sig för gammal. Detta lyckades han dock inte med. När han sedan fick problem att få tag i brännare, samt fick en stroke så lade han ner tillverkningen. Om jag skall spekulera lite själv så tror jag inte att KAP var speciellt lönsamt. Det är tufft att konkurrera med stora jättar som Optimus, Primus och MSR när man är ensamföretagare och tillverkar friluftskök hemma i källaren. Det kan nog vara därför som ingen ville fortsätta tillverkningen.

*Jag frågade en gång min nu bortgångna pappa om han visste när de tysta brännarna kom, d v s hattbrännarna med inbyggd rensnål. Hans svar blev :”Tja, var det före eller efter kriget..?”. Att Radius tog patent denna brännartyp 1931 stämmer säkert.

Peter
 
Kul att du skriver Peter

Vi andra har inte lagt ned lika mycket research bakom våra inlägg.

Förutom pumpen och förvärmarkoppen som jag tycker inte är speciellt unika, så tycker jag man skall nämna kombinationen av den böjbara bränsleslangen och snabbkopplingen till bränsleröret som bra detaljer på KAP i kombination med Trangia.

Thure
 
jägare 20

Det verkar vara samma brännare i det dubbellågiga köket i jägare 20 lådan, och där finns även en brännare med som reserv. Så då har man väl 4 sånna brännare då :) (inkl kap kökets)
 
Brännaren

Som jag har påpekat tidigare så är väl brännaren som sitter i Arctic-köken något som man skulle kunna utveckla en hel del. En rejäl mässingsklump med rötter i det tidiga 1900-talet. En viss utveckling av hattbrännaren skedde i och med att Optimus tog fram Explorer-köket. Den brännaren är lite lättare och kompaktare än den gamla vanliga. Jag är dock övertygad om att här finns mycket mer att göra. MSR Whisperlite har till exempel en variant av hattbrännare som är betydligt lättare och enklare.

Dock har jag förstått att brännare är svårt att konstruera. Flöden och turbulenser i brännarna är tydligen oerhört komplicerade att räkna på. Kanske inget för en liten enmansföretagare?

Peter
 
Med envishet, skicklighet, tur samt avsaknad av marknadsplaner och ekonomichefer tror jag absolut att en jättebra brännare är en sån sak som en enmansföretagare skulle kunna ta fram.

Men inte med mindre...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 36
Polar300 KAP-Arctic - en ny bättre bränsleflaska... Kök och brännare 8
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
tretrop KAP Arctic reservdel Kök och brännare 6
Snödrivan Fotogenkök KAP byta slang Kök och brännare 9
Ifki Kap Arctic - borde repareras Kök och brännare 5
nallaq Kap-Arctic "reservdelar" Kök och brännare 48
maval Kap-arctic fotogenkök reservdelar Kök och brännare 9
JMel Slang till KAP Artic Kök och brännare 17
pack KAP-Light Kök och brännare 3
mj4x4 Vilka bränslen till Kap Kök och brännare 2
mj4x4 Slang till kap arctic Kök och brännare 5
Buljo KAP-Arctic packningsfråga Kök och brännare 3
tingdahl Dimension o-ring i KAP-pup Kök och brännare 9
nvavargen Reservdelar KAP Kök och brännare 0
nvavargen KAP i Trangia 27 Kök och brännare 4
Frienergi Köpa Kap-Artic kök Kök och brännare 3
Buljo KAP-Arctic...igen! Kök och brännare 5
nuuska KAP-Arctic is back! Kök och brännare 55
bikenut KAP brännare Reparation Reservdelar Kök och brännare 4
oskarfk Läckande bränsleslang kap Kök och brännare 1
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
avslutad_221205 KAP utan Trangia? Kök och brännare 3
scew Förvärmning på KAP?? Kök och brännare 9
DraZ Hatten till mitt Kap har gått sönder. Kök och brännare 1
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
tingdahl Svårighet att tända förvärmningen på KAP Kök och brännare 4
suneiskogen KAP Kök och brännare 9
schweingaard Är det KAP jag ska ha? Kök och brännare 10
fjelltur Var köpa KAP arctic? Kök och brännare 6
UlfRikard Pumpförvaring till KAP Arctic? Kök och brännare 5
SWE3171 Tillverkning av veke till KAP! Kök och brännare 5
JensLarsen KAP-pump och MSR-bränsleflaska Kök och brännare 1
Henke Bränsleåtgång KAP Kök och brännare 2
TorH Kap-Arctic Kök och brännare 4
Loranga Passar KAP till trangia 27 serien? Kök och brännare 1
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
snah Kap Brännare På Jägarkök Kök och brännare 6
ærlige ed KAP-erfaringer og problem. Kök och brännare 1
Pask KAP-Arctic, priser och inköpsställen Kök och brännare 4
Pask Nätsida om KAP-Arctic! Kök och brännare 5
My71 KAP - användning på hög höjd? Kök och brännare 6
Norström KAP-problem! Kök och brännare 1
CoooL Är brännsleflaska som man får med Kap dålig??? Kök och brännare 3
TJA KAP Kök och brännare 2
Berras Nova vs Kap o andra Kök och brännare 2
kfs Var köper man dessa magiska KAP-produkter? Kök och brännare 1
ala Mer KAP snack! Kök och brännare 12
mahe KAP, igen! Kök och brännare 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.