KAP-köket

Bumpar tråden med lite info om den portugisiska brännaren. Den finns att köpa: http://www.britelyt.com/Merchant2/m...de=BPP&Product_Code=S-825&Category_Code=Parts

S825.jpg
 
Jag hade ett KAP-kök tidigare. Då hade två lösningar för att köra det i lilla trangiat.

Flexibla lösningen:
Fixa till en cylinder med samma diameter som slangkopplingen på röret har. Borra ett hål i centrum och och trä på den på bränsleröret. Om cylindern har rätt längd så spänns den fast mellan kopplingen och vindskyddet varpå brännaren sitter lika stadiget som vanligt. När man kör i stora trangiat låter man bara cylindern sitta kvar på röret innanför vindskyddet.

Seriösa lösningen:
Skaffa ett nytt bränslerör som du kapar i rätt längd.
 
Sitter och jämför bilden ovan med min gamla Optimusbestyckade Trangia-Arcticbrännare
- och nog ser de minst sagt lika ut alltid.

Det enda som skiljer/saknas är förvärmarskålen med sin tändränna, trangiafästets stålring och fästplåtar samt låsmuttrar och bränsleröret med snabbkopplingen.
Borde inte vara speciellt svårt att göra en GDS-lösning på hembyggerikopia om man kombinerar med en brännare från FOGAS eller Hjertmans, en pumpanläggning från Optimus Nova och sedan slöjdar till fästet och förvärmarskålen ute i garaget/verkstaden. Jag undrar om någon har brytt sig om att göra ritningar/beskrivningar på KAP-Arctics unika delar..?
 
öringen; sa:
Bumpar tråden med lite info om den portugisiska brännaren.
.....
Måste breda ut mig lite om "portugisiska" brännare. Skaffade i mtten, slutet av 90-talet, Optimus Explorer. Testade brännaren med sprit hemma. Verkade funka bra, tills brännaren bara dog. Plockade isär den, och metallen inuti hade smält. Ner till Sportkompaniet där jag fick den utbytt. Hem och testa igen, och nu fungerade allt. Stack på vandring, skulle laga middag och brännaren började efter ett tag flamma våldsamt, innan den dog. Dyngan hade smält igen. Metall som smälter av värmen från spritbränsle! Resten av den vandringen blev det trangiabrännnaren som var med som reserv, och eld. Väl hemma ner till Sportkompaniet. Fick veta att Optimus då lagt ut viss tillverkning och avsyning till Portugal. Den brännaren ville jag inte ha mer, så jag tog ett tillgodokvitto tills Primus MFS kom.

Bara apropå "portugisiska" brännare alltså;-)

Raskesven
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Jag undrar bara nyfiket: Varför körde du en fotogenbrännare på sprit?
Jag vet att det finns ett A-märkt munstycke till dem [har ett, har aldrig ens försökt använda det] men med den enkla och rikliga tillgången på högkvalitativ fotogen som vi har, varför sprit? Jag är genuint nyfiken, det här är inte för att vara näsvis.

I övrigt så är din kommentar klart intressant och bör tas i beaktande om man försöker GDS:a en KAP-kopia...
 
Enkelt, hade massvis med spritbränsle som jag ville skulle gå åt. Sprit, dvs. etanol med viss metanolblandning, har vissa fördelar jämfört med fotogen under den varma årstiden. Det sotar mindre och man behöver inget extrabränsle att förvärma med. Numera använder jag dock bara två andra bränslen; gas under den varma årstiden och heptan under den kalla.

Raskesven
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips