Kanottur i Småland sökes

Jag söker kanottur med start inom 7-8 mil från Växjö. Det skall vara mest åpaddling.

Och föresten, hur snabbt nöjespaddlar Medel-Svensson egentligen? 3 knop?
 
Ett tips är att kolla på http://www.kanotguiden.se/smala/index.htm där det finns en hel massa förslag på bra turer med ledbeskrivningar.

Själv brukar jag räkna med lite drygt 3 knop som medelfart under en dags paddling. Då ingår det att stanna och fundera, ta en bra omväg, titta på fåglar och vågor samt allmänt njuta av livet. Tar man i lite så går det bra med 4-5 knop också...
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Å-paddling i Småland

Vissefjärda är ett perfekt ställe att paddla från, Det finns kanotuthyrare där och Ronnebyån(tror jag) är kanonfin. Kolla också Korrö. Det ligger mitt i utvandrarbygden och är väldigt fint. Så här tidigt på året borde det vara riktigt spännande där med hyfsat höga flöden. Emån är bra också, kolla vad som finns runt Högsby. Du hittar nog nåt i Kanotguiden! lycka till!
 
Vet inte men jag gissar att det handlar om kanadensare... i så fall:

1) Helge å
Starta i Ryssby och kör söderut (till Åhus). Bitvis en ganska stor flod. Trevligt. Paddlade där en gång i november och blev positivt överraskad.

2) Helige å (Mörrumsån)
Den gamla kanotleden startar i Asa 3 mil N Växjö. Smala fina sjöar i början, därefter lite större vatten på Helgasjön. Efter Helgasjön är det smått, trevligt och vindlande ner till Salen därefter mest sjö igen.

3) Ronnebyån
Starta bortåt Emmaboda (minns inte exakt var vi satte i men undrar om det inte var Vissefjärda). Trevligt i början men det blir som alltid mer och mer sten och lyft ju längre ner mot havet man kommer. En tvådagarstur räcker det iaf till.

4) Minns inte namnet men..
I en minnesvärd tur paddlade vi en biflod till Lagan. Startade i .. ehum.. det lilla samhället som jag också glömt namnet på mellan Vrigstad och Hok. Så småningom kommer man ut i Lagan och då finns det ju möjligheter ända ner i Halland.

Emån, har jag funderat på många gånger men det har liksom aldrig riktigt blivit av...

mvh
/Jonas
 
Tack för bra tips. Korrö ligger bra till.

En mystisk gåta har idag fått sin förklaring. Jag har alltid trott att Helige å runnit vid Åhus, samtidigt som jag vetat att Helige å är en del av Mörrumsån och funderat på hur det hänger ihop.

Plastex föreslår Helge å, som tydligen inte är samma sak som Helige å. Något som halva befolkningen i Växjö trott, så även jag. Många gånger har jag hamnat i diskussioner om det heter Helige eller Helge. Måste vara bristen på solljus....
 
Varning! Emåfel i bok.

Emån nämns i tråden ovan. Det är en härlig å att paddla i, men det finns en del otrevliga ställen. I "Tidens bok om svenska kanotvatten" har smugit sig in en miss som kan vara riktigt farlig. Forsarna vid Ryningsnäs norr om Högsby är bortglömda... Dessa forsar är inte paddlingsbara, fyllda av vassa stenar osv! I alla andra beskrivningar jag sett är forsarna med, men just i denna klassiker finns de inte . Idag finns en nyproducerad liten skrift på traktens turistbyråer "Paddla på Emån från Solgen till havet" som är riktigt bra för den som vill läsa på. Anna
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Tack för bra tips. Korrö ligger bra till.

En mystisk gåta har idag fått sin förklaring. Jag har alltid trott att Helige å runnit vid Åhus, samtidigt som jag vetat att Helige å är en del av Mörrumsån och funderat på hur det hänger ihop.

Plastex föreslår Helge å, som tydligen inte är samma sak som Helige å. Något som halva befolkningen i Växjö trott, så även jag. Många gånger har jag hamnat i diskussioner om det heter Helige eller Helge. Måste vara bristen på solljus....

Har också fått en förklaring!
Som gammal Åhus-bo så har jag ju alltid vetat om att det heter "Helgeå" och att den rinner från "Växjötrakten".
Men jag har hört att det påståtts att "Helgeå" är en del av "Mörrumsån" vilket jag alltid hävdat är fel.
Det var ju skönt att jag hade rätt ;)
Har aldrig hört talas om "Heligeå" men nu har jag fått en förklaring till mycket!!
//Peter
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.