Kanotkärra till cykel

Vagn klar, foton finns

Det blev en solig dag, jag kunde inte låta bli att, i samarbete med grannens katt, sätta ihop den nymålade kajakvagnen, koppla till cykeln och ta ett par bilder. De finns i samma pdf-fil som ritningen, hämta på http://hem.passagen.se/tjornkajak/dokument.html

Kopplingen cykel-kajak är inte optimal (fast den har fungerat många mil...), jag ska be att få återkomma med en lite mer förtroendeingivande konstruktion om ett par veckor. Den avbildade lösningen är dock ett fullt fungerande lågprisalternativ.

Vi pratar just nu om vart vi ska kajakcykla i sommar. Danmark? Ösel? Än så länge bara resor i fantasin, men det är ju inte det sämsta...

hälsningar
Jens

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fint som katten

Hej Jens
Den blev ju riktigt fin, inte katten utan vagnen alltså. Kul att du la ut bilderna. Jag har nu tittat runt lite på ritningarna som finns tillgängliga på nätet. Kommer nog att till största del använda din som grund när jag själv sätter igång. Tycker att du har lyckats lösa det mesta på ett bra och enkelt sätt. Men varför har du svetsat ihop hjulställningen, tror du inte att det ska räcka med en bult i varje hörna (har själv ingen tillgång till svets). Och hur har du fäst det hela på själva cykeln. På bilderna ser det ut som om du bara har lagt en rem runt packethållaren. Följer kajak och vagn med när du svänger då? Annars tycker jag att Pelles alternativ ser rätt så okej ut.

/g

PS. Har själv varit ägare till en katt som utan problem följde med i kanoten varje gång vi var ute och paddlade i insjöar.

Svets styvast

Det blir utan tvekan styvast med svets. Visst kan man bulta ihop, men då måste man ha diagonalstag för att undvika att vagnen viker sig. Jämför med IKEAs bokhyllor!

Dessutom ger svetsning låg vikt, och har man bara tillgång till redskapen, är det också enklast. Tala med din pryltokige kompis, han har säkert en svets undangömd!

Kopplingen till cykeln är mycket riktigt bara en surrning. Det fungerar bra och följer med i svängarna. Men visst kan det göras bättre. Ska göra ett beslag som spänns fast på kajakens däck och sedan via en stång kopplas till en kulleds-koppling på cykeln. Men det blir som sagt lite senare.

Katten får dock stanna hemma.

hälsningar
Jens

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips