Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Kanadensare

Någon som sitter inne med info angående teknik för paddling i kanadensare (vanliga, tvåmans). Gärna med bilder???

Efter förra helgens multisporttävling har vi upptäckt att det behövs...både träning o teknik...

Mvh

/Fredrik

Använd stora muskler

Hej!

Jag är absolut ingen expert, men jag antar att samma princip gäller för all paddling, dvs att de stora musklerna ska göra jobbet. Armarna ska mest vara kraftöverförare och mesta kraften ska komma från vridning av kroppen och genom att trycka fram paddeln. På så sätt används musklerna i rygg och bål. Dessutom ska benen få göra sitt.

// Fredrik

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det är dåligt med kanadensarinstruktion på nätet. Jag känner inte till någon bra sida. Om du vill ha en bra grundläggande teori, så är bibeln 'Path of the paddle' av Bill Mason. Han har även gjort instruktionsvideos som säljs över nätet, men dom har jag inte sett.

Grundläggande tips: Paddla alltid på olika sidor. Försök hitta din favoritsida, och håll dig till den.
Stå på knä, så får ni mer kraft. (Knäskydd underlättar.) Frampaddlaren kan tänka på att ta paddeltagen rakt i färdriktnigen och inte parallellt med kanotens kant. Bakpaddlaren ska försöka styra utan att bromsa alltför mycket.
När det är svårt/vågigt, håll paddlarna i vattnet så mycket som möjligt. Det är era stödhjul. I en snabb fors är det bra att paddla bakåt. Då har ni större möjlighet att väja för stenar o.dl i tid.

Lite bilder: http://johankrabb.fotopic.net/c40197.html

/Ylva

Kunskap

Det som du frågar om har jag. Både kanoter, paddlar och kunskap om, genom över 20 års erfarenhet av kanottävlingar i långlopp.Jag har också skickat ett mail till dig som du inte ens svarat på.Är du seriös eller?

Väldigt tacksam för ditt mail Sventas, har bara inte hunnit kontakta dig ännu då jag haft grymt mycket på jobbet.

Hör av mig inom ett par dagar!

Tack ni andra oxå!

Mvh

/Fredrik

Böcker

Förutom Masons ovärderliga böcker kan man även nämna McGuffins "Paddle Your Own Canoe" som är en rikt illustrerad bok som lämpar sig bra för nybörjare (men också för mer avancerade paddlare).

Kanadensare, instruktioner

I boken North American Canoe Country av Calvin Rutstrum (ISBN 0-8166-3660-5) borde du kunna hitta en del tips. Den kostar ca 130 kr på adlibris, bokus mfl nätbokhandlar. Likaså i The Complete Wilderness Paddler av James West Davidson och John Rugge (ISBN 0-394-71153-X). Om du söker på någon av dessa böcker på amazon.com och letar dig vidare bland de tips, recensioner och listor mm som finns där så kommer du att hitta mängder.

Men grundligast är nog ändå Bill Masons Path of The Paddle...

Axel.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips