Kanadensare i Götakanal?!

Problemet är väl främst de längre sträckorna med öppet vatten, Vättern och definitivt om man också skall ta sig över Vänern.
 
Varje gång paddling på Göta Kanal kommer på tal, kommer några svar i stil med "det är livsfarligt" eller " vad ska du där och göra", om detta är resultat av dåliga erfarenheter eller bara allmänt gnäll kan man ju undra...

I egenskap av slussvakt på Göta Kanal (har jobbat där ett antal somrar) vill jag bara tillägga följande: Det är inte farligt att slussa på göta kanal, vare sig uppåt eller nedåt, bara du lyssnar på slussvakternas råd. Dock är det få kanotister som vill slussa upp, p.g.a. att det ser lite jobbit ut med det strömmande vattnet. Det är, som sagts tidigare, gratis för kanotister, men enligt föreskrifterna sker slussning av kanoter bara då betalande båtar slussas. Så det är inte alltid du kan få slussa.

Det går nästan alltid snabbare att bära kanoten förbi slussen, men det går också snabbare att transportera en båt på trailer från Göteborg till Stockholm än att gå kanalen. Att gå Göta Kanal med båt är ett av de långsammaste sätten att färdas i Sverige, och om du ska trivas på kanalen gäller det att se det positiva i detta.

Rekommenderar starkt en semester på kanalen. Ta det lugnt och planera inte att ta dig en jättelång sträcka på kort tid, då är det lätt att man blir frustrerade över alla vackra hinder på vägen.
Niklas
 
Jag bor vid kanalen i Ljungsbro och cyklar eller springer då och då längs den. Jag tror att ni efter några dagar tröttnat på kanalen och allt slussande - faktiskt. Jag håller med tidigare inlägg att det finns mysigare och mer spännande vattensystem att köra på, men lycka till och hör av er för ev övernattning om ni passerar :)) Micke
 
jag kan hålla med om att slussa uppåt inte alltid är en höjdare. Får paddla som en besatt om man vill hålla sig upprätt. Och manöverutrymmet är inte alltid det bästa *s*...


Är det ngn. som har koll på hur är det med fisket i kanalen? Om jag minns rätt så får man inte fiske i kanalen i sig men i sjöarna man passerar. Finns det ett fiskekort som täcker sjöarna?
 
jag kan hålla med om att slussa uppåt inte alltid är en höjdare. Får paddla som en besatt om man vill hålla sig upprätt. Och manöverutrymmet är inte alltid det bästa *s*...


Är det ngn. som har koll på hur är det med fisket i kanalen? Om jag minns rätt så får man inte fiske i kanalen i sig men i sjöarna man passerar. Finns det ett fiskekort som täcker sjöarna?

"Det fria handredskapsfisket
Alla har rätt att fritt fiska med handredskap utmed Sveriges kuster och i de fem stora sjöarna Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren och Storsjön. Det innebär att du får meta, spinnfiska, pilka och pimpla samt fiska med lina som har max 10 krokar här. Fiskemetoden får inte kräva användande av båt."

Från Fiskeriverkets hemsida, det finns väldigt många verk!!!!
 
Jag bor vid kanalen i Ljungsbro och cyklar eller springer då och då längs den. Jag tror att ni efter några dagar tröttnat på kanalen och allt slussande - faktiskt. Jag håller med tidigare inlägg att det finns mysigare och mer spännande vattensystem att köra på, men lycka till och hör av er för ev övernattning om ni passerar :)) Micke

Faktum är att tusentals människor ägnar flera veckor på sommaren åt att slussa, och många återkommer år efter år, har du någon teori om varför dessa människor inte tröttnar? ;-)
 
jag kan hålla med om att slussa uppåt inte alltid är en höjdare. Får paddla som en besatt om man vill hålla sig upprätt. Och manöverutrymmet är inte alltid det bästa *s*...

Eftersom man bara slussar kanoter tillsammans med andra båtar på Göta Kanal så finns det alltid en större båt att hålla sig fast i, du behöver alltså varken paddla eller manövrera.

Mvh
Niklas
 
Jag är uppväxt och bor (efter några år i exil) åter vid kanalen i Ljungsbro. De som återkommer till kanalen är knappast paddlare... Att åka båt de tillåtna 4,8 knopen är en trevligare upplevelse. Under mina 37 år vid kanalen har jag sett max 20 paddlare... När jag var liten hade vi dock en kanadensare som "badbåt". Om jag skulle paddla kanot i en kanal skulle jag utan tvekan välja Stångån/Kinda kanal.
 
>>>GustavOh

"I Vänern och Vättern får du fiska utan fiskekort. Speciella regler gäller dock. Information om fiskeregler finns uppsatta i bl a hamnarna. I Göta kanal är det tillåtet att fiska på sträckan Gastorps bro till Järnvägsbron i Töreboda. Går man med egen båt genom kanalen är det tillåtet att meta från båten med undantag för kanalsträckan i Motala där ädelfisk är utplanterad. Allt fiske i övrigt i kanalen är utarrenderat. I de övriga sjöarna och vattendragen måste du ha fiskekort för att fiska. På turistbyråerna kan du få mer information."

TACK!
 
Karlsborg och Forsvik

Om du paddlar förbi där i Juni-Augusti kan jag tipsa om teatergruppen som kör sina föreställningar i Forsviks industriminnen, torsdagar till söndagar brukar det vara. Det är ett gäng lokala amatörer +något eller några proffs som gör sina tolkningar av allt från Moliére, Strindberg o.s.v. Bar finns och småvarmt serveras till rimliga priser. Kanoten förtöjer du 20 meter från entrén.

Om du vill äta gott i Karlsborg rekommenderas kanalhotellet (kostsamt), eller så köper du bra fisk från Klangahamns rökeri som ligger precis invid kanalen, och paddlar vidare in genom Bottensjön och slår läger vid Skackasundet. Därifrån finns stig upp till klinten om du vill ha panorama över Vättern när du njuter av firren.

Bra tältplatser finns det gott om längs stränderna av sjön Viken, och även på en hel del av öarna där.
 
Jag är uppväxt och bor (efter några år i exil) åter vid kanalen i Ljungsbro. De som återkommer till kanalen är knappast paddlare... Att åka båt de tillåtna 4,8 knopen är en trevligare upplevelse. Under mina 37 år vid kanalen har jag sett max 20 paddlare... När jag var liten hade vi dock en kanadensare som "badbåt". Om jag skulle paddla kanot i en kanal skulle jag utan tvekan välja Stångån/Kinda kanal.

Jag förstår inte riktigt skillnaden. Har du något argumentet för varför det skulle vara trevligare att åka båt? eller är det bara vad du tycker? Den begränsade hastigheten 5 knop borde väl knappast göra det roligare? De flesta båtar gör betydligt mer än fem knop ute på sjöar och hav.
Jag antar att folk helt enkelt inte tycker att det gör något att det går långsamt. De tycker kanske som jag att kanalen är ett fantastiskt byggnadsverk och att den går genom vacker natur. Och tycker man det kan man väl njuta av vistelsen där oavsett hur man färdas. Men smaken är ju som baken...
Mats om du stannar till vid kanalen lite oftare ska du se att det då och då kommer kanoter förbi. Jag arbetade på sträckan Borensberg - Berg i somras och antalet kanoter bara i Juli månad i år överstiger gott och väl de 20 du sett under dina 37 år :)

Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Anneliee Flaskhållare i kanadensare Paddling allmänt 3
Annafridan Laga kanadensare Paddling allmänt 6
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
iMartin Kanadensare med två barn Paddling allmänt 2
Tomeu Kajak byttes mot kanadensare Paddling allmänt 0
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
Fetknoppen Förvaring av Kanadensare Paddling allmänt 9
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
Tjelvar Köptips: kanadensare Paddling allmänt 27
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
larsn1 Kanadensare 3-6 dagar rundtur Paddling allmänt 14
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
baldur1 forspaddling för kanadensare Paddling allmänt 3
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
Jokkmokkguiderna Köpa kanadensare Paddling allmänt 0
aron.w Kanadensare till familj Paddling allmänt 6
MarkusF Kanadensare i plast Paddling allmänt 7
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
Tomas J Bok om paddla kanot, kanadensare? Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Sigi fran _Virihaure till Kutjaure i Ally-kanadensare? Paddling allmänt 0
Elin75 Paddla med kanadensare? Paddling allmänt 6
elgen88 Hyra kanadensare och vara ute över en helg Paddling allmänt 0
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
corabora Forspaddling med kanadensare Paddling allmänt 1
Kanii Platstips för långfärd i kanadensare Paddling allmänt 2
Jokkmokkguiderna Acron Solo kanadensare Paddling allmänt 1
Kanii Kurs i freestyle paddling med kanadensare? Paddling allmänt 3
Osagian Kanadensare på biltak Paddling allmänt 7
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
sofiah Kanadensare i juli Paddling allmänt 7
tor_selden Uthyrning Kanadensare södra Stockholm Paddling allmänt 5
MonicaKa Kanadensare vann kanot-VM ;) Paddling allmänt 5
sparken Paddla kanadensare i Skärgård/Hav Paddling allmänt 9
pysen78 Köl på kanadensare? Paddling allmänt 5
peter1959 Kanadensare, sitta hur tycker ni ? Paddling allmänt 7
fnöskticko solopaddling av kanadensare? Paddling allmänt 13
Binja Köp av kanadensare Paddling allmänt 5
curtan Forspaddling med öppna kanadensare Paddling allmänt 3
AnnikaB Snabb kanadensare (Martre?) Paddling allmänt 3
hodder Ville lämna kanotmannen för kanadensare Paddling allmänt 2
Lackan Snabb kanadensare Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.