Kanadensare i Götakanal?!

Problemet är väl främst de längre sträckorna med öppet vatten, Vättern och definitivt om man också skall ta sig över Vänern.

Varje gång paddling på Göta Kanal kommer på tal, kommer några svar i stil med "det är livsfarligt" eller " vad ska du där och göra", om detta är resultat av dåliga erfarenheter eller bara allmänt gnäll kan man ju undra...

I egenskap av slussvakt på Göta Kanal (har jobbat där ett antal somrar) vill jag bara tillägga följande: Det är inte farligt att slussa på göta kanal, vare sig uppåt eller nedåt, bara du lyssnar på slussvakternas råd. Dock är det få kanotister som vill slussa upp, p.g.a. att det ser lite jobbit ut med det strömmande vattnet. Det är, som sagts tidigare, gratis för kanotister, men enligt föreskrifterna sker slussning av kanoter bara då betalande båtar slussas. Så det är inte alltid du kan få slussa.

Det går nästan alltid snabbare att bära kanoten förbi slussen, men det går också snabbare att transportera en båt på trailer från Göteborg till Stockholm än att gå kanalen. Att gå Göta Kanal med båt är ett av de långsammaste sätten att färdas i Sverige, och om du ska trivas på kanalen gäller det att se det positiva i detta.

Rekommenderar starkt en semester på kanalen. Ta det lugnt och planera inte att ta dig en jättelång sträcka på kort tid, då är det lätt att man blir frustrerade över alla vackra hinder på vägen.
Niklas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag bor vid kanalen i Ljungsbro och cyklar eller springer då och då längs den. Jag tror att ni efter några dagar tröttnat på kanalen och allt slussande - faktiskt. Jag håller med tidigare inlägg att det finns mysigare och mer spännande vattensystem att köra på, men lycka till och hör av er för ev övernattning om ni passerar :)) Micke

jag kan hålla med om att slussa uppåt inte alltid är en höjdare. Får paddla som en besatt om man vill hålla sig upprätt. Och manöverutrymmet är inte alltid det bästa *s*...

Är det ngn. som har koll på hur är det med fisket i kanalen? Om jag minns rätt så får man inte fiske i kanalen i sig men i sjöarna man passerar. Finns det ett fiskekort som täcker sjöarna?

jag kan hålla med om att slussa uppåt inte alltid är en höjdare. Får paddla som en besatt om man vill hålla sig upprätt. Och manöverutrymmet är inte alltid det bästa *s*...

Är det ngn. som har koll på hur är det med fisket i kanalen? Om jag minns rätt så får man inte fiske i kanalen i sig men i sjöarna man passerar. Finns det ett fiskekort som täcker sjöarna?

"Det fria handredskapsfisket
Alla har rätt att fritt fiska med handredskap utmed Sveriges kuster och i de fem stora sjöarna Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren och Storsjön. Det innebär att du får meta, spinnfiska, pilka och pimpla samt fiska med lina som har max 10 krokar här. Fiskemetoden får inte kräva användande av båt."

Från Fiskeriverkets hemsida, det finns väldigt många verk!!!!

Jag bor vid kanalen i Ljungsbro och cyklar eller springer då och då längs den. Jag tror att ni efter några dagar tröttnat på kanalen och allt slussande - faktiskt. Jag håller med tidigare inlägg att det finns mysigare och mer spännande vattensystem att köra på, men lycka till och hör av er för ev övernattning om ni passerar :)) Micke

Faktum är att tusentals människor ägnar flera veckor på sommaren åt att slussa, och många återkommer år efter år, har du någon teori om varför dessa människor inte tröttnar? ;-)

Eftersom man bara slussar kanoter tillsammans med andra båtar på Göta Kanal så finns det alltid en större båt att hålla sig fast i, du behöver alltså varken paddla eller manövrera.

Mvh
Niklas

Jag är uppväxt och bor (efter några år i exil) åter vid kanalen i Ljungsbro. De som återkommer till kanalen är knappast paddlare... Att åka båt de tillåtna 4,8 knopen är en trevligare upplevelse. Under mina 37 år vid kanalen har jag sett max 20 paddlare... När jag var liten hade vi dock en kanadensare som "badbåt". Om jag skulle paddla kanot i en kanal skulle jag utan tvekan välja Stångån/Kinda kanal.

>>>GustavOh

"I Vänern och Vättern får du fiska utan fiskekort. Speciella regler gäller dock. Information om fiskeregler finns uppsatta i bl a hamnarna. I Göta kanal är det tillåtet att fiska på sträckan Gastorps bro till Järnvägsbron i Töreboda. Går man med egen båt genom kanalen är det tillåtet att meta från båten med undantag för kanalsträckan i Motala där ädelfisk är utplanterad. Allt fiske i övrigt i kanalen är utarrenderat. I de övriga sjöarna och vattendragen måste du ha fiskekort för att fiska. På turistbyråerna kan du få mer information."

TACK!

Karlsborg och Forsvik

Om du paddlar förbi där i Juni-Augusti kan jag tipsa om teatergruppen som kör sina föreställningar i Forsviks industriminnen, torsdagar till söndagar brukar det vara. Det är ett gäng lokala amatörer +något eller några proffs som gör sina tolkningar av allt från Moliére, Strindberg o.s.v. Bar finns och småvarmt serveras till rimliga priser. Kanoten förtöjer du 20 meter från entrén.

Om du vill äta gott i Karlsborg rekommenderas kanalhotellet (kostsamt), eller så köper du bra fisk från Klangahamns rökeri som ligger precis invid kanalen, och paddlar vidare in genom Bottensjön och slår läger vid Skackasundet. Därifrån finns stig upp till klinten om du vill ha panorama över Vättern när du njuter av firren.

Bra tältplatser finns det gott om längs stränderna av sjön Viken, och även på en hel del av öarna där.

Jag är uppväxt och bor (efter några år i exil) åter vid kanalen i Ljungsbro. De som återkommer till kanalen är knappast paddlare... Att åka båt de tillåtna 4,8 knopen är en trevligare upplevelse. Under mina 37 år vid kanalen har jag sett max 20 paddlare... När jag var liten hade vi dock en kanadensare som "badbåt". Om jag skulle paddla kanot i en kanal skulle jag utan tvekan välja Stångån/Kinda kanal.

Jag förstår inte riktigt skillnaden. Har du något argumentet för varför det skulle vara trevligare att åka båt? eller är det bara vad du tycker? Den begränsade hastigheten 5 knop borde väl knappast göra det roligare? De flesta båtar gör betydligt mer än fem knop ute på sjöar och hav.
Jag antar att folk helt enkelt inte tycker att det gör något att det går långsamt. De tycker kanske som jag att kanalen är ett fantastiskt byggnadsverk och att den går genom vacker natur. Och tycker man det kan man väl njuta av vistelsen där oavsett hur man färdas. Men smaken är ju som baken...
Mats om du stannar till vid kanalen lite oftare ska du se att det då och då kommer kanoter förbi. Jag arbetade på sträckan Borensberg - Berg i somras och antalet kanoter bara i Juli månad i år överstiger gott och väl de 20 du sett under dina 37 år :)

Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips