Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd?
- Trådstartare Kråkesson
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Är övertygad om att du kan få sovsäcken att återta ursprungligt loft. Som andra skrivit kör den i torktumlare med lite bollar utan värme. Sedan använd den några nätter och du kommer att se att den snart fluffar upp sig.
Nu har denna säck 650 CUIN vilket är lite mer fjädrar (2 dimensionella) och mindre dun (3 dimensionella) än sovsäckar med högre dunkvalitet, vilket påverkar hur fluffig den upplevs. Fjädrar bidrar ju inte på samma sätt som dun till just detta.
Nu har denna säck 650 CUIN vilket är lite mer fjädrar (2 dimensionella) och mindre dun (3 dimensionella) än sovsäckar med högre dunkvalitet, vilket påverkar hur fluffig den upplevs. Fjädrar bidrar ju inte på samma sätt som dun till just detta.
Håller med Odd. Det hade jag gjort. Min svärmor, förnuftigare än de flesta, född -26, förvarar fortfarande sin dunsäck i ett överskåp till en garderob. All heder till henne, fast det är i vårt hus hon förvarar den. ;-)
Har inte koll på just denna modell. Om tyget är väldigt tunt eller om man av annan anledning är orolig över om tennisbollarna kommer att skada säcken så fungerar det också att stanna maskinen en gång i kvarten och fluffa säcken för hand. Så planerar jag göra med min dunsäck, den är en lättviktsvariant och var lite dyr så jag har blivit lite nojig.
Jag tror absolut att du kan få den i princip som ny genom att torktumla den.
Jag tycker det du skriver låter logiskt. Å andra sidan så har jag alltid tennisbollar när jag tvättar täcken, även i syntetmaterial, och jag upplever absolut att de blir fluffigare. Men jag har inte några smarta belägg för det jag skriver nu.
Men en syntetsäck som man är rädd om ska absolut inte förvaras i kompressionspåsen. Jag har min på en galge men jag tror inte det är bra egentligen, blir ju ett konstant veck som knappast kan vara bra.
Kanske börjar glida från trådens ämne nu, men - jag tycker såna här påsar är smidigast att ha sovsäckar i:
jysk.se
Om man frågar snällt kan man ibland få liknande påsar av hemtextilbutiker. Många täcken och kuddar levereras i sådana påsar så de brukar få så många att de slänger dem. Fördelen är att de är enklare att stapla och få plats med än gigantiska nätpåsar.
Jag tror absolut att du kan få den i princip som ny genom att torktumla den.
Ang syntetmatrial, då är väl inte problemet hopklumpning (som för dun) utan snarare att matrialet trycks ihopa och sedan inte expanderar lika bra igen, eller?
och då borde väl inte tennisbollar i tumlaren vara lösningen?
Jag tycker det du skriver låter logiskt. Å andra sidan så har jag alltid tennisbollar när jag tvättar täcken, även i syntetmaterial, och jag upplever absolut att de blir fluffigare. Men jag har inte några smarta belägg för det jag skriver nu.
Men en syntetsäck som man är rädd om ska absolut inte förvaras i kompressionspåsen. Jag har min på en galge men jag tror inte det är bra egentligen, blir ju ett konstant veck som knappast kan vara bra.
Kanske börjar glida från trådens ämne nu, men - jag tycker såna här påsar är smidigast att ha sovsäckar i:
Tillbehör till täcken och kuddar | JYSK
Här hittar du tvättmedel för täcken och kuddar med både fiber- och dunfyllning. Eller en praktisk förvaringsväska till täcken och kuddar.
Två saker till:
Om du väljer att tvätta säcken, använd milt tvättmedel (för ull och silke) och använd absolut inte, under några omständigheter tvättmedel i pulverform, eller sköljmedel.
Om du brukar använda sköljmedel kan det vara på sin plats att torka ur sköljmedelsfacket innan och köra ett sånt där kort tvätta-maskinen-program.
En vanlig sköljning i ett vanligt program brukar inte få ur allt medel ur en sovsäck heller utan var beredd på att köra flera extra sköljningar. Och var beredd på att torkningen tar flera timmar. Så gör detta en dag då du kan börja tidigt och ska vara hemma hela dagen.
Om du väljer att tvätta säcken, använd milt tvättmedel (för ull och silke) och använd absolut inte, under några omständigheter tvättmedel i pulverform, eller sköljmedel.
Om du brukar använda sköljmedel kan det vara på sin plats att torka ur sköljmedelsfacket innan och köra ett sånt där kort tvätta-maskinen-program.
En vanlig sköljning i ett vanligt program brukar inte få ur allt medel ur en sovsäck heller utan var beredd på att köra flera extra sköljningar. Och var beredd på att torkningen tar flera timmar. Så gör detta en dag då du kan börja tidigt och ska vara hemma hela dagen.
Jag förvarar även mina Exped Downmat med luft i...
Det jag märkt saknas på billigare sovsäckar är de två öglorna i botten som man hänger sovsäcken på inför garderobsförvaringen hängande på en klädhängare hägn orginalpåsen på samma hängare. Lite DIY.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg