Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd?

Ang syntetmatrial, då är väl inte problemet hopklumpning (som för dun) utan snarare att matrialet trycks ihopa och sedan inte expanderar lika bra igen, eller?

och då borde väl inte tennisbollar i tumlaren vara lösningen?

/Patrik
 
Jag har kört med tennisbollar i tumlaren tidigare, nu har jag läst motsägelser lite här och var som påstår att det slår sönder dunet. Men det verkar rätt skralt med faktiska tester hur det ligger till med det här.
 
Har inte heller hört att tennisbollar ska vara skadligt för dunet. Har sett att man kört med innebandybollar, vet inte om det är lika bra eller skonsammare.
 
Är övertygad om att du kan få sovsäcken att återta ursprungligt loft. Som andra skrivit kör den i torktumlare med lite bollar utan värme. Sedan använd den några nätter och du kommer att se att den snart fluffar upp sig.
Nu har denna säck 650 CUIN vilket är lite mer fjädrar (2 dimensionella) och mindre dun (3 dimensionella) än sovsäckar med högre dunkvalitet, vilket påverkar hur fluffig den upplevs. Fjädrar bidrar ju inte på samma sätt som dun till just detta.
 
Håller med Odd. Det hade jag gjort. Min svärmor, förnuftigare än de flesta, född -26, förvarar fortfarande sin dunsäck i ett överskåp till en garderob. All heder till henne, fast det är i vårt hus hon förvarar den. ;-)
 
Har inte koll på just denna modell. Om tyget är väldigt tunt eller om man av annan anledning är orolig över om tennisbollarna kommer att skada säcken så fungerar det också att stanna maskinen en gång i kvarten och fluffa säcken för hand. Så planerar jag göra med min dunsäck, den är en lättviktsvariant och var lite dyr så jag har blivit lite nojig.
Jag tror absolut att du kan få den i princip som ny genom att torktumla den.

Ang syntetmatrial, då är väl inte problemet hopklumpning (som för dun) utan snarare att matrialet trycks ihopa och sedan inte expanderar lika bra igen, eller?

och då borde väl inte tennisbollar i tumlaren vara lösningen?

Jag tycker det du skriver låter logiskt. Å andra sidan så har jag alltid tennisbollar när jag tvättar täcken, även i syntetmaterial, och jag upplever absolut att de blir fluffigare. Men jag har inte några smarta belägg för det jag skriver nu.

Men en syntetsäck som man är rädd om ska absolut inte förvaras i kompressionspåsen. Jag har min på en galge men jag tror inte det är bra egentligen, blir ju ett konstant veck som knappast kan vara bra.

Kanske börjar glida från trådens ämne nu, men - jag tycker såna här påsar är smidigast att ha sovsäckar i:
Om man frågar snällt kan man ibland få liknande påsar av hemtextilbutiker. Många täcken och kuddar levereras i sådana påsar så de brukar få så många att de slänger dem. Fördelen är att de är enklare att stapla och få plats med än gigantiska nätpåsar.
 
Två saker till:

Om du väljer att tvätta säcken, använd milt tvättmedel (för ull och silke) och använd absolut inte, under några omständigheter tvättmedel i pulverform, eller sköljmedel.
Om du brukar använda sköljmedel kan det vara på sin plats att torka ur sköljmedelsfacket innan och köra ett sånt där kort tvätta-maskinen-program.

En vanlig sköljning i ett vanligt program brukar inte få ur allt medel ur en sovsäck heller utan var beredd på att köra flera extra sköljningar. Och var beredd på att torkningen tar flera timmar. Så gör detta en dag då du kan börja tidigt och ska vara hemma hela dagen.
 
Det jag märkt saknas på billigare sovsäckar är de två öglorna i botten som man hänger sovsäcken på inför garderobsförvaringen hängande på en klädhängare hägn orginalpåsen på samma hängare. Lite DIY.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Underställ i sovsäcken Bo och sova 26
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
Skogskungen Liggunderlag i sovsäcken? Bo och sova 20
Johan.H Är sovsäcken nått att ha? Bo och sova 8
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
_DanneW Frusen i sovsäcken - varför? Bo och sova 7
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Davva2 Hur minska ispansaret på sovsäcken pga utandningen? Bo och sova 9
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
Arctic Fox Blöt i fotändan sovsäcken. Bo och sova 5
mickesommar Tror ni den här sovsäcken klarat -10 ? Bo och sova 3
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
Cremytos Påse för kängor i sovsäcken Bo och sova 13
Fritzmeister Överdrag till sovsäcken Bo och sova 3
Impa Gnistor på sovsäcken. Bo och sova 15
Skipper_ Minsta sovsäcken? Bo och sova 3
andy69 Trimma sovsäcken, går det? Bo och sova 11
broccolinn Storlek på sovsäcken.. Bo och sova 13
joask202 Minimera kondensen i sovsäcken vintertid? Bo och sova 12
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
4623 Stryps av sovsäcken! Bo och sova 17
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Lischke Få ner sovsäcken i påsen. Bo och sova 16
hakansteen sovsäcken vägde för mycket Bo och sova 19
hakansteen Vad väger sovsäcken? Bo och sova 11
erik_vandrare Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse? Bo och sova 4
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
avslutatmedlemskap1004 Andas inne i sovsäcken Bo och sova 5
delta1 Ihopklumpning av dunet i sovsäcken Bo och sova 6
Onedge Liggunderlag i Sovsäcken? Bo och sova 6
Erik N Förstörs sovsäcken vid förvaring i packpåsen? Bo och sova 2
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
peter.simeonsson Fryser du i sovsäcken? Bo och sova 9
MTB Kläder utanför sovsäcken Bo och sova 2
vandrafjäll Big Agnes närmar sig halvkilot Bo och sova 10
hsp Marmot hydrogen blixtlås öppnar sig själv Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
nilami Hjälp! Sovsäck - stoppningen har klumpat sig! Bo och sova 1
såg Vilket av dessa två tält skulle klara sig i skogsmiljö på vintern. Bo och sova 7
såg vad sig om detta vindskydd Bo och sova 1
såg Vad sig om detta. sovsäck, tarp, bivacksäck Bo och sova 8
såg vilka skydd är lättas att med sig på en ensam tur på fyra dagar. Bo och sova 1
plaskdaja Vart lär man sig bygga igloos? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.