Ihopklumpning av dunet i sovsäcken

Hej
Jag har precis tvättat min lim5 sovsäck i enlighet med de tvättråd som står, därefter torkade jag den i torktumlaren tillsammans med några tennisbollar. Nu till problemet; dunet har klumpat ihop sig och ligger längs sömmarna! Största delen av sovsäcken är således dunfri.. Hur fixar man detta? Behöver svar fort för jag sticker ut och vandrar på fredag och vill då helst ha lite värme på natten....:)
Mvh Fredrik

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hur många bollar hade du? Och hur länge körde du?

Syrran har en hel kasse med tennisbollar som hon köpte för att ha till sin dunjacka, jag tror att 2-3 bollar är lite för lite. Men behöver nog en 8-10 stycken.

Och sen tar det rätt lång tid att få dunet helt torrt, tumla tills dunet känns "löst". Du kan inte känna på säcken om dunet är fuktigt annat än just på att om det är fuktigt klumpar det ihop sig.

(Fuktigt är INTE samma sak som vått. Vått dun kommer det vatten ur om man kramar det, men fuktigt dun innanför ett torrt syntettyg känner du inte fukten från.)

Bra att du fick svar fort!!
Nu måste du ta tag i din sovsäck direkt, annars kommer den att börja mögla ganska snart.
Det tar ca 8h att torka ett dunplagg, torka på låg temperatur och ta ut och skaka den då och då (nån gång var 20-30min) och låt trumman på torktumlaren svalna av något så du inte får skador på yttertyget.
När plagget känns torrt första gången har du "bara" 2/3 torktid kvar.

Det går att tvätta själv, men antar att du lämmnar in den för vattentvätt hos kem nästa gång ;)

Hälsn /Danne

Jag har märkt att det skiljer en del mellan torktumlare. I somras tvättade jag min säck hos mina föräldrar. Jag tror jag körde säcken i tumlaren i ett dygn i sträck utan att den blev riktigt torr. Hemma har vi dock en stooor tumlare med hög effekt. Jag brukar köra sovsäcken cirka två timmar i den för att sovsäcken ska bli torr. Antalet tennisbollar har nog ingen avgörande betydelse, jag brukar ha 1 eller 2 och har inte varit med om någon ihopklumpning.

/David

Tck för de snabba svaren! Jag tror nu att jag har räddat sovsäcken med ca 5 h torktumling och massering var trettionde minut... Nästa gång blir det kemtvätt!
Mvh Fredrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips