Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd?

Såg en liknande tråd men då den inte hade svar vill jag fråga er;
Kan man förstöra en sovsäck permanent genom att förvara den i sin packpåse?
Levererade min Marmot Angelfire-sovsäck i dun till svärmor i sitt förvaringsnät, varpå hon utan att fråga, packade ned detta och förvarade den ett år i kompressions-påsen.

därefter har jag uppfört att sovsäcken fluffar upp sig dåligt, attsäcken har dunfria partier/ dunet har klumpat sig och den håller värmen otroligt mycket sämre än innan förvaring.

jag har försökt att förvara den bättre därefter men det känns som att den håller värmen permanent sämre.
Vad tror ni?
 
Alla tillverkare av dunsäckar säger att de ska förvaras luftigt. Vad jag har hört från andra som gjort samma misstag bekräftar att fyllningen blir permanent skadad av att vara långvarigt komprimerad. Du kan pröva att köra den ett tag i torktumlare på låg värme med ett par tennisbollar i, men inga garantier på att det funkar i detta fall.
 
Utan vara expert på området skulle jag prova att tvätta den enligt tvättråden i sovsäcken och sedan torktumla i svag värme (men länge) med många tennisbollar till sovsäcken är helt torr. Det brukar kunna fluffa upp ihopklumpat dun. I alla fall på dunjackor.
 
Som sagts ovan, testa att tumla den med några tennisbollar. Jag brukar göra det både med dunjackor och säckar när det känns som att dunet klumpat sig och inte är bra fördelat.
(Har den inget tvättbehov så skippa det).
 
Gäller detta bara dunsäckar eller även syntet?
Köpte nyligen en ny syntetsäck, dock för några kronor mer hos en annan näthandlare:

Den levererades med en luftig förvaringssäck att använda på hyllan hemma och en annan komprimeringssäck att använda på tur.

/Patrik, som förvarar den luftigt hemma
 
Mina föräldrar struntar blankt i att lägga sina dunsäckar i större förvaringssäckar. Det rör sig om Caravan- och Fjällräven Expedition-säckar, så hyfsat bra kvalitet. De säckarna förvaras i sina vanliga packpåsar, vilka inte direkt är kompressionspåsar, men definitivt inte några större förvaringsnät.

Efter 35 år så går de fortfarande utmärkt att använda. Naturligtvis är det bättre att lagra luftigt, och du kommer att komprimera dunet en del. Men att hävda att säcken är förstörd är att ta i lite. Det är sämre för säcken att lagras komprimerat, och ger med tiden sämre värme i säcken. Hur stor skillnaden är går att diskutera. Jag har inte testat vetenskapligt, men föräldrarnas dubbla Fjällräven Expedition-säck är fortfarande en varm säck. Hur stor skillnad det är från när den var ny kan jag inte säga.

En riktig kompressionspåse är sämre än dessa äldre packpåsar, men jag skulle också provat att torktumla säcken ett tag för att fluffa upp dunet. Har du tur blir det så pass bra att du inte märker någon skillnad mot tidigare.

(Eftersom jag "vet" bättre så förvarar jag mina egna säckar i förvaringsnät. Det känns i alla fall bättre.)
 
Jag förvarade mina säckar i små packpåsar fram tills jag köpte min första som levererades med en större nätpåse. Märkte aldrig att det gjorde någon egentlig skillnad.
Har hört det sägas att det i fallet dun egentligen är själva packandet som nätet på dubet, alltså att själva momentet att trycka ner säcken i påsen leder till några knäckta fjädrar varje gång. Då skulle det alltså spela mindre roll hur länge säcken sedan förvaras.
Oavsett vilket så ska den inte ha blivit märkbart sämre eller klumpig om den förvarats någorlunda torrt, även i kompressionspåse. Det låter mer som att den antingen tvättats eller möjligtvis förvarats fuktig.
 
Den överlever nog med lite vård. Försökte leta fram om det gjorts några studier/experiment där man jämfört två identiska säckar som förvarats rätt respektive fel. Vore intressant att få fakta på hur skadligt det är. Någon som sett till en sådan undersökning?
 
... Kan man förstöra en sovsäck permanent genom att förvara den i sin packpåse?
Säkerligen, men sannolikt inte på så kort tid som ett år - och inomhus.
Levererade min Marmot Angelfire-sovsäck i dun till svärmor i sitt förvaringsnät, varpå hon
utan att fråga, packade ned detta och förvarade den ett år i kompressions-påsen.
Byt svärmor - innan du byter sovsäck.
därefter har jag uppfört att sovsäcken fluffar upp sig dåligt, att säcken har dunfria partier /
dunet har klumpat sig och den håller värmen otroligt mycket sämre än innan förvaring.
Gör som andra sagt:
Kör i tumlaren - och länge, med en rejäl näve tennisbollar - på låg temperatur (~rumstemp
om möjligt).
/Odd
 
Finns studier?

Drabbar detta lika mkt dunsäckar som säckar med mindre exklusiva dun/fjäderblandningar?

Dun är rätt förvarat ett fantastiskt hållbart material. Vi har kvar en 90 år gammal dunsäck. Nu är det kanske 12 år sedan den användes i en snöbivack men den fungerade då.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Underställ i sovsäcken Bo och sova 26
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
Skogskungen Liggunderlag i sovsäcken? Bo och sova 20
Johan.H Är sovsäcken nått att ha? Bo och sova 8
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
_DanneW Frusen i sovsäcken - varför? Bo och sova 7
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Davva2 Hur minska ispansaret på sovsäcken pga utandningen? Bo och sova 9
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
Arctic Fox Blöt i fotändan sovsäcken. Bo och sova 5
mickesommar Tror ni den här sovsäcken klarat -10 ? Bo och sova 3
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
Cremytos Påse för kängor i sovsäcken Bo och sova 13
Fritzmeister Överdrag till sovsäcken Bo och sova 3
Impa Gnistor på sovsäcken. Bo och sova 15
Skipper_ Minsta sovsäcken? Bo och sova 3
andy69 Trimma sovsäcken, går det? Bo och sova 11
broccolinn Storlek på sovsäcken.. Bo och sova 13
joask202 Minimera kondensen i sovsäcken vintertid? Bo och sova 12
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
4623 Stryps av sovsäcken! Bo och sova 17
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Lischke Få ner sovsäcken i påsen. Bo och sova 16
hakansteen sovsäcken vägde för mycket Bo och sova 19
hakansteen Vad väger sovsäcken? Bo och sova 11
erik_vandrare Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse? Bo och sova 4
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
avslutatmedlemskap1004 Andas inne i sovsäcken Bo och sova 5
delta1 Ihopklumpning av dunet i sovsäcken Bo och sova 6
Onedge Liggunderlag i Sovsäcken? Bo och sova 6
Erik N Förstörs sovsäcken vid förvaring i packpåsen? Bo och sova 2
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
peter.simeonsson Fryser du i sovsäcken? Bo och sova 9
MTB Kläder utanför sovsäcken Bo och sova 2
vandrafjäll Big Agnes närmar sig halvkilot Bo och sova 10
hsp Marmot hydrogen blixtlås öppnar sig själv Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
nilami Hjälp! Sovsäck - stoppningen har klumpat sig! Bo och sova 1
såg Vilket av dessa två tält skulle klara sig i skogsmiljö på vintern. Bo och sova 7
såg vad sig om detta vindskydd Bo och sova 1
såg Vad sig om detta. sovsäck, tarp, bivacksäck Bo och sova 8
såg vilka skydd är lättas att med sig på en ensam tur på fyra dagar. Bo och sova 1
plaskdaja Vart lär man sig bygga igloos? Bo och sova 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...