Kan man inte åka tåg till fjällen längre?

När semestern blivit äntligen beviljad så börjar jag kolla på fjällresor och konstaterar snabbt att till norra Norrland kan man inte åka i augusti med tåg. Några enstaka dagar finns förbindelser (30 timmar!!! från Göteborg till Abisko) som inte går att boka och som sannolikt också kommer att försvinna p.g.a spårarbeten. Det är också helt sjukt, att man inte vet när var hur man skall bygga några få månader i förväg. Om enda vägförbindelsen drogs in någon månad skulle det naturligtvis bli ramaskri, men tåg räknar de med att folk bara åker för nöjes skull och lika gärna kan avstå. Det skulle vara intressant att se besökstrycket på Abisko Turiststation, är det ens någon idé att öppna den för sommarsäsongen? Det verkar inte bara vara i Norrland heller. Under påskstormen i Västsverige hölls alla lite större vägar öppna, men tågen stod still i flera dygn, inklusive en av årets allra största resdagar. Undrar vad det kostar samhället med alla de tusentals utförda dagsverken som försvann eftersom Trafikverkets personal inte ville bryta sin påskledighet för att få tågen att rulla på annandag påsk.
Nu är ju inte den nuvarande regeringen känd för sin miljövänlighet, men när man börjar diskutera möjligheten av bensinransonering kanske man först ska se till att det överhuvudtaget är möjligt att förflytta sig med tåg. Alltså om man behöver resa specifika dagar (ja, eller ens specifika månader, om man ska till norra Norrland) och inte kan ha några dygn mellan resan och viktigare aktiviteter, som exempelvis arbete.

Vad gör ni andra som planerat att resa till Norrbottensfjällen? ( Eller Västerbottensfjällen är nog lika illa) ? Åker någon annanstans? Flyger? Vandrar i juli eller september (när det verkar gå tåg)? Eller väntar och hoppas att de till slut faktiskt tänker köra tåg NÅGRA dagar i augusti?

Jag ska upp i augusti, hoppas jag, och jag åker gärna tåg. Man blir dock lite bekymrad när man ser bristen på avgångar. När de släppte sommarbiljetterna så la de iofs den här brasklappen.

Vissa avgångar under den aktuella perioden är inte tillgängliga för köp ännu eftersom Trafikverket planerar för banarbeten. I takt med att SJ får besked om hur tågen kan köras släpps även dessa biljetter. (Källa)
Så jag hoppas på det. Jag har fjällvandrat i 15 år och det blir tyvärr sämre och sämre för varje år. Har tyvärr börjat behöva ta flyget vilket jag helst undviker. :-/

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Vad gör ni andra som planerat att resa till Norrbottensfjällen? ( Eller Västerbottensfjällen är nog lika illa) ? Åker någon annanstans? Flyger? Vandrar i juli eller september (när det verkar gå tåg)? Eller väntar och hoppas att de till slut faktiskt tänker köra tåg NÅGRA dagar i augusti?
Västerbottensfjällen fungerar väl även med dagtåg, men då gäller byte till buss i Umeå och 4-6 timmars ytterligare bussresa för att ta sig från kust till fjäll.

Nu blåste det ju stormbyar i Västsverige fram till måndag morgon och så länge vindarna är så kraftiga är man av arbetsmiljöskäl inte villig att skicka ut reparatörer längs banorna eftersom de riskerar att få nya träd och andra kringflygande saker i huvudet under arbetet. Återställningsarbetet inleds alltså först när vinden nått nivåer som bedöms säkra för reparatörerna. Det har inte med Trafikverket, eller för den delen avregleringen, att göra utan mer med att vi har en starkare arbetsmiljölagstiftning numera. När det blåser storm får man nog acceptera viss samhällspåverkan, även om det råkar inträffa en stor reshelg. För övrigt var även Älvsborgsbron (väg E6.21) och Uddevallabron (väg E 6) avstängda, så att alla större vägar var öppna stämmer inte heller. Nog om den saken.

Iallafall, det som mest påverkar tågtrafiken till Abisko i sommar är att det genomförs spårbyte på Malmbanan de åtta milen mellan Harrträsk och Näsberg under vecka 20-40. Man river alltså upp räls och slipers och översta skiktet av banvallen och ersätter med nytt. Eftersom banan är enkelspårig är det svårt att utföra ett så omfattande projekt utan att påverka tågtrafiken, av naturliga skäl behövs det spår för att det ska gå tåg. Det är också större banarbeten på sträckan Vännäs-Boden i sommar som reducerar tågtrafiken på den sträckan, men eftersom den är dubbelspårig är det inte riktigt lika totalstopp där.

Jag har vandrat i Västerbotten fjällen senast förra året och det fungerar utmärkt med dagtåg från Göteborg, övernattning i Umeå och vidare med Länstrafikens bussar dagen efter. Centralstationen i Umeå och busstationen ligger intill varandra och det finns flera prisvärda hotell i samma område.
För Länstrafikens bussar i Västerbotten heter appen
tabussen.nu

Aktuellt

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips i Norden!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!
Iallafall, det som mest påverkar tågtrafiken till Abisko i sommar är att det genomförs spårbyte på Malmbanan de åtta milen mellan Harrträsk och Näsberg under vecka 20-40. Man river alltså upp räls och slipers och översta skiktet av banvallen och ersätter med nytt. Eftersom banan är enkelspårig är det svårt att utföra ett så omfattande projekt utan att påverka tågtrafiken, av naturliga skäl behövs det spår för att det ska gå tåg. Det är också större banarbeten på sträckan Vännäs-Boden i sommar som reducerar tågtrafiken på den sträckan, men eftersom den är dubbelspårig är det inte riktigt lika totalstopp där.
Vännäs-Boden är också enkelspårig, så förklaringen där ligger nog i att det är andra typer av banarbeten som går att göra i kortare stycken.

Vad gör ni andra som planerat att resa till Norrbottensfjällen?
(Eller Västerbottensfjällen är nog lika illa)? Åker någon annanstans?
Tar bil. Någon av dem... Enda vettiga sättet att åka till övre mygghelvetet.
[Senast var det Passaten eftersom jag hade släp påkopplat. Gången där-
innan var det TR8:an, och för nästa långresa planerar jag att ta TR7:an...]
Normalare resor, från Roslagen (Östkust) till Bohuslän (Västkust) och tillbaks,
sker normalt med dieselpassaten - den drar minst bränsle.
/Odd

Senast ändrad:
Sjukt vad bra det blev med avregleringen!
Exakt, det hade varit bättre att behållit det som det var pre 90-talet, dvs bara hälften så många tågresor jämfört med idag.

Själv hade jag tur med semesterplaneringen och lyckades tajma datumen då inga banarbeten planeras och får uppleva den stora glädjen att åka nattåg i de gamla risiga 70-talsvagnarna. Det är enbart för nostalgin ärligt talat, lite som att färdas i ett muséum, annars är det flyg som gäller.

Exakt, det hade varit bättre att behållit det som det var pre 90-talet, dvs bara hälften så många tågresor jämfört med idag.

Själv hade jag tur med semesterplaneringen och lyckades tajma datumen då inga banarbeten planeras och får uppleva den stora glädjen att åka nattåg i de gamla risiga 70-talsvagnarna. Det är enbart för nostalgin ärligt talat, lite som att färdas i ett muséum, annars är det flyg som gäller.
Är vagnarna från 70-talet? De nattåg jag åkte med på 70-talet såg annorlunda ut.

Är vagnarna från 70-talet? De nattåg jag åkte med på 70-talet såg annorlunda ut.
Det är såklart så att om man åkte tåg på 70-talet kan man ha hamnat i vagnar som är ännu äldre, inget konstigt med det. Det kan även vara så att de vagnar du åkte med då har "renoverats" under åren och igenkänningsfaktorn då inte blir självklar.
Dock kvarstår faktum att flera av dagens vagnar är från 70-talet, det finns till och med ännu äldre vagnar.
Tågnördar kan fördjupa sig här:

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.