Kan man inte åka tåg till fjällen längre?

När semestern blivit äntligen beviljad så börjar jag kolla på fjällresor och konstaterar snabbt att till norra Norrland kan man inte åka i augusti med tåg. Några enstaka dagar finns förbindelser (30 timmar!!! från Göteborg till Abisko) som inte går att boka och som sannolikt också kommer att försvinna p.g.a spårarbeten. Det är också helt sjukt, att man inte vet när var hur man skall bygga några få månader i förväg. Om enda vägförbindelsen drogs in någon månad skulle det naturligtvis bli ramaskri, men tåg räknar de med att folk bara åker för nöjes skull och lika gärna kan avstå. Det skulle vara intressant att se besökstrycket på Abisko Turiststation, är det ens någon idé att öppna den för sommarsäsongen? Det verkar inte bara vara i Norrland heller. Under påskstormen i Västsverige hölls alla lite större vägar öppna, men tågen stod still i flera dygn, inklusive en av årets allra största resdagar. Undrar vad det kostar samhället med alla de tusentals utförda dagsverken som försvann eftersom Trafikverkets personal inte ville bryta sin påskledighet för att få tågen att rulla på annandag påsk.
Nu är ju inte den nuvarande regeringen känd för sin miljövänlighet, men när man börjar diskutera möjligheten av bensinransonering kanske man först ska se till att det överhuvudtaget är möjligt att förflytta sig med tåg. Alltså om man behöver resa specifika dagar (ja, eller ens specifika månader, om man ska till norra Norrland) och inte kan ha några dygn mellan resan och viktigare aktiviteter, som exempelvis arbete.

Vad gör ni andra som planerat att resa till Norrbottensfjällen? ( Eller Västerbottensfjällen är nog lika illa) ? Åker någon annanstans? Flyger? Vandrar i juli eller september (när det verkar gå tåg)? Eller väntar och hoppas att de till slut faktiskt tänker köra tåg NÅGRA dagar i augusti?

Jag ska upp i augusti, hoppas jag, och jag åker gärna tåg. Man blir dock lite bekymrad när man ser bristen på avgångar. När de släppte sommarbiljetterna så la de iofs den här brasklappen.

Vissa avgångar under den aktuella perioden är inte tillgängliga för köp ännu eftersom Trafikverket planerar för banarbeten. I takt med att SJ får besked om hur tågen kan köras släpps även dessa biljetter. (Källa)
Så jag hoppas på det. Jag har fjällvandrat i 15 år och det blir tyvärr sämre och sämre för varje år. Har tyvärr börjat behöva ta flyget vilket jag helst undviker. :-/

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.