marmotta; sa:Så härligt med dessa semantiska diskussioner,
man riktigt känenr blommornas doft och hör bäckens porlande
rakt genom dem.
.....

Raskesven
marmotta; sa:Så härligt med dessa semantiska diskussioner,
man riktigt känenr blommornas doft och hör bäckens porlande
rakt genom dem.
.....
marmotta; sa:Så härligt med dessa semantiska diskussioner
Nordesjö; sa:.....
Jag reserverar mig alltså mot hela tankesättet att till exempel vedhuggning kan "ge träning".
.....
pal2; sa:Läste på din hemsida att du sysslar med folkmusik. Har du inte fått en massa gliringar om det?
Raskesven; sa:Kör mina pass mellan vandringarna, men de handlar inte så mycket om att bygga upp som att bevara en viss lägsta grundnivå. "Toppar" med lite större intensitet när typ 5 veckor återstår till en vandring, och lägger ner några dar innan utresa;-) Det gäller då både styrka och flås.
Raskesven; sa:Tränar inför? Fysisk aktivitet ger mer träning än att sitta vid skrivbordet. Finns väl ingen motsägelse i att en aktivitet som man trivs med också ger träning? Träningen är i detta fall en bieffekt, men nog ger fysisk aktivitet träning, oavsett om man tycker det är att leva eller inte. När du cyklar och tycker att du lever ger det banne mig mer träning än när du sitter vid datorn.
Eftersom jag är ute på vandring relativt ofta, minst var tredje månad som bas under året (sen tillkommer lite slumpmässiga turer här och där) tycker jag det känns som en träning, eller rättare sagt ger bieffekten träningAminida; sa:Raskesven; sa:Kör mina pass mellan vandringarna, men de handlar inte så mycket om att bygga upp som att bevara en viss lägsta grundnivå. "Toppar" med lite större intensitet när typ 5 veckor återstår till en vandring, och lägger ner några dar innan utresa;-) Det gäller då både styrka och flås.
Detta låter mycket intressant! Vad tränar du för nåt? Löpning? Styrketräning? Rygg/mage kanske? Och hur ofta?
Ursäkta den fortsatta lilla urspårningen, men det står väl klart nu att det är lugnt att skaffa stavar?;-)pal2; sa:.....
Träning för mig är att öva upp en förmåga eller egenskap. Kan vara bilkörning (har dock aldrig sett "Träningskör" bakpå en bil), badmintonservar, uthållighet, styrka och massa annat. Men jag tycker att om man kallar det träning så innebär det underförstått för mig att det är en aktiv och medveten handling med ett specifikt syfte.
.....
Mvh/Peter
.
[Ändrat av pal2 2005-04-06 kl 17:48]
cnygardh; sa:Jag vet inte om jag skulle vilja kalla detta en
semantisk (språkvårdande) diskussion utan snarare en diskussion om ett stackars ords korrekta betydelse.
Aminida; sa:Förvånande nog kostade de bara 300. De är av märket Everest och jag köpte dem på Stadium.
En timme varje morgon före frukost ska det bli. =)