Kan man göra egna isyxor?

Roligt med hemmabyggen:)

Ska försöka svara på lite frågor utan att krångla till det alltför mycket:)...

Vi börjar med lite hållfasthetslära. Man kan väldigt kortfattat konstatera att yxan utsätts för belastning i två skeden. Det första när du svingar den mot isen och det andra när du hänger i den.

1. När du svingar en yxa mot isen utsätts skaftet för ett böjmoment med din hand som momentpunkt (dvs. yxan roterar runt din hand). Detta moment gör att man får dragkrafter på den del av skaftet som är närmast isen och tryck på den motsatta. Om du vill tillverka yxan i komposit bör du således se till att en stor andel fibrer ligger i den "axiella" riktningen. Dvs. fibrerna startar vid din hand och går upp mot skaftet.

2. När du hänger i yxorna utsätts skaftet för gammal hederlig dragkraft. Återigen placeras fibrerna lämpligen i skaftets längsriktning. Ungefär som att hänga i en nysta sytrådar:)

Sen är det givetvis så att väldigt få personer lyckas penetrera isen exakt vinkelrät mot denna. Därav behöver skaftet också vara vridstyvt. För att göra skaftet vridstyvt lägger man fibrer i 45 graders riktningen (0 grader är i längsriktningen).

Summering hållfasthetslära: Lägg fibrer i 0 och 45 graders riktning. Allt annat är mer eller mindre onödig vikt.

Kärnan:
Utan att göra några detaljerade uträkning kan jag garantera er att kärnans mekaniska egenskaper inte spelar jättestor roll. Yxan kommer bli styv och stark iallfall (nu förutsätter jag att ni bygger i kolfiber för allt annat är mesigt). Eftersom trä inte är fuktbeständigt och dessutom svårarbetat och tungt rekommenderar jag någon form av skumplast. Hade det varit en båt eller bil hade ni förmodligen använt divinycell eller rohacell men eftersom budgeten är begränsad springer ni ner till närmsta byggvaruhus och köper styrofoam. Sen är det bara att karva ut skaftet med en mattkniv för att sedan sandpappra lite. Använder ni styrofoam måste ni använda epoxi som matris i kompositen då polyester löser upp styrofoamen (om man inte penslar på nått skydd först).

Den största utmaningen i detta bygge kommer förmodligen att vara infästningen av huvudet. Kan inte på rak arm konstatera nån perfekt lösning men kan tänka mig att det är enklast att plasta in ett fäste som man skruvar fast bladet i. Alternativ kan man plasta in en "alu-insert" i änden och skruva på huvudet.

Nä, nu orkar jag inte skriva mer. Hör av er om ni har frågor, jag borde kunna svara på det mesta:)

/Sohrab
 
lite detaljer..

Glömde nämna några saker så ni inte gör fel.

CSM-väv (eller matta som ni säger) är vanligtvis behandlat på ett sådant sätt att det skall vara kompatibelt med en polyestermatris. Samma sak gäller de vanligaste plain-vävarna som man ser på biltema. Om ni således vill använda epoxi som matris får ni försäkra er om att det passar ihop med den fiberväv ni väljer.

Trä suger (ordagrant)! Dvs om det kommer in fukt någonstans (och det kan jag garantera att det gör!) så sprider det sig i hela kärnan och yxan blir efter ett tag både sämre och tyngre. Skumplaster har vanligtvis slutna celler vilket medför att den inte suger upp någon vätska.

Epoxi kräver att man har en väldigt noggrann våg (om det ska bli bra) och polyester att man har bra ventilation (eftersom det luktar så in i bomben).

Slutligen, Epoxi är stark allergiframkallande så se till att använda skyddshandskar och kanske till och med gasmask! Polyester är inte så snällt mot kroppen heller..
 
jag kommer använda polyester då det verkar mer lättanvänt även om det inte är lika bra. Satsar på glasfiber då det verkar lättare att hantera då formen är ganska komplex kring handtagen och antagligen blir tillräckligt starkt även om jag håller med om att kolfiber ser häftigare ut egentligen. Ang. kärnan har du kanske en poäng, jag har börjat fundera på att använda polyuretanskum istället för trä...

Du har helt rätt i att bak och framsidan på yxan måste ha en större andel glasfiber än sidorna. Antagligen kommer jag stärka upp de mest utsatt punkterna med flera lager väv där fibrerna kan läggas i rätt riktning. Jag kommer ev. göra några finita element simuleringar nästa vecka för att ta reda på exakt var spänningarna blir som störst. Det är iofs enkelt att uppskatta med hyfsad nogranhet. lastfallet är ju väldigt enkelt.
 
Isyxa

Kul projekt Pott, blev själv sugen ett lagom höstprojekt på APC kanske?

Jag skulle rekomendera kolfiberstrumpor, två lager på en skumkärna tex divinycell.
Vinylester eller epoxi skall vi nog ha men det det svåra är ju att få en snygg finish om man bygger utan formar, men vakumsuger vi på skumkärnan så blir det nog bra. Sen fräser vi fram ett aluhuvud i Alumec eller liknande.

Men simuleringsbiten, ang att lastfallet är enkelt vill jag inte hålla med om, om du vill leka med yxorna, mixklättra så blir det ganska skumma bänd och bräck övningar. DVS knepiga lastfall, skall vi sedan in på den nynamiska delen med själva träffögonblicket blir det ännu knepigare. Skall du sedan räkna på fiberkomposit så blir det riktigt jobbigt...

Kom förbi på mitt rum så får vi diskutera...

[Ändrat av fafner 2005-10-08 kl 11:33]
 
Ja, att vakumsuga är naturligtvis att föredra. Och har du sådana möjligheter så kan du ju använda pre-preg. kolfiber-väv också...
Om man INTE vakumsuger och vill ha finish så är peel-ply lösningen.

Vad gäller att epoxy skulle vara svårare att använda än polyester så vet jag inte... Använder man en hushållsvåg när man blandar så är det inga problem.
Sen ska man som sagt använda handskar som är beständiga när man laminerar, och dammfiltermask när man gör större slipjobb...
 
Designfundering

Kollade in BD Cobra där de helt enkelt har ändrat tvärsnittet för att få rätt styvhet på rätt ställe.

Men de ser ut som de har en small sektion (åt fel håll om man räknar på krafterna, dvs den är styv i sidled där man tycker att den borde vara styv i bladets riktning?).

Troligen för att få lagom med flex/dämpning i yxan...
 
Blir det inte ett väl komplicerat projekt om man börjar snacka om vakumsugning och kolfiberstrumpor, jag tror det blir svårt att få tag i mtrl och utrustning.

tror ni det blir "tillräckligt bra" med polyesterplast och glasfibermatta förstärkt med väv?

målsättningen är att göra ett par isyxor som funkar för vertikal isklättring utan mixtrick där större krafter börjar verka på skaftet i massa oberäkneliga riktningar.

Peter jag tittar förbi på måndag/tisdag så får vi diskutera nogrannare.

cobrorna hörde jag har ett märkligt tvärsnitt med tanke på krafterna för att bättre balansera då de ligger mot isen vid mantling.
[Ändrat av Pott 2005-10-08 kl 12:56]
 
tror ni det blir "tillräckligt bra" med polyesterplast och glasfibermatta förstärkt med väv?
Den stora faran med polyestern skulle jag säga är att den är betydligt sprödare och mer slagkänslig än epoxin, vilket med tanke på yxornas huggande/slående användningssätt kanske inte framstår som helt lämpligt.

Men vore det mitt projekt skulle jag köpa "glasfiberväv-remsa, 50 mm" från Watski t.ex., stryka ett lager av valt bindemedel på skaftet och linda på glasfiberremsan som om den vore tejp. Mer bindemedel kan sen penslas på efter behov. Vill man göra en fuskvacuumprocess så skaffar man lite peel ply och breather från t.ex. pondus snickeri och sveper lite löst kring skaftet innan man lindar in rubbet i pakettejp eller nåt medan det härdar.
Krymptslang kanske också skulle gå att använda, men risken finns att den hinner föra över för mycket värme till epoxin under appliceringen.

Annars är vaccumdragning inte fullt så svårt som det låter (naturligtvis beroende på HUR nära perfekt man vill komma...) Grejer av den storlek du pratar om kan man stoppa i en plastpåse och sedan dra ett vacuum i den. Det kan man fixa med en dammsugare, vacpump från en bil eller t.o.m. med en cykelpump som man vänt packningen på.

Om du nöjer dig med raka skaft skulle du kunna titta på hockeyklubbsskaft som utgångsmaterial, de är ofta väldigt starka. För att frälsa träet från dess vattenuppsugande förmåga så kan du använda en väl utspädd epoxilack som du helt enkelt marinerar träbitarna i till de bilr mättade.
 
arbetet fortskrider sakta men säkert...

PICT2721.sized.jpg


Kärnan till handtagen är klara och jag har börjat fräsa aluminumhuvudena, övre delen på skaften kommer sågas av och ersättas av alu. sedan skall allt glasfibras och plastas.
 
Arbetet fortsätter på fredag!

Jag är student och har haft tenta-period senaste veckan och därmed inte haft tid att göra något tyvärr.

På fredag skall jag fräsa klart yxhuvudena samt montera ihop blad, huvud och skaft tänkte jag.

Någon gång nästa vecka kommer jag sannolikt lägga på plast och glasfiber. Bilder kommer efter hand.
 
Kul men kanske onödigt krångligt?

Har du ens funderat på att bygga i samma material som de flesta yxor är gjorda i?
Jag har gjort ett par yxor av aluminiumrör och fräst huvud som blev kanon.
Jag har ett par quark som jag är nöjd med, men så fick jag prova ett par ergo och det kändes roligt, lekfullt.
Det kändes helt otänkbart att köpa ett till par yxor för lite lekfullhet. Blir ju rätt mycket pengar. Men det skulle vara bra med fler yxor om någon kompis ska följa med som inte har yxor. Tankarna började snurra och jag tänkte efter. Det är ju ingen rymdteknik i ett par yxor. Basic. Böjt aluminiumrör med två geringar som svetsas. Fräst aluminium till yxhuvud och köpt blad.
Jag köpte rör för 50:- pluggade röret och fyllde/ packade sand och pluggade andra ändan. värmde med gas och bockade. (måste fylla med sand för att röret inte bara ska vika sig. Lämnade bitarna på en smidesverkstad som svetsade geringarna, 250:-. Sågade till yxhuvudena och ritade ut hur det skulle fräsas. Hörde mig för på en verkstad som sysslar med sånt och det kostade en bullpåse. Bladen hade jag sen tidigare. Själva greppen är gjorda av vulktejp 39:- och lämnade svetsarna synliga så att jag ser om det börjar spricka.
350:- kostade mina ergo yxor. 26 gram tyngre än mina quark med bra viktfördelning och skon sving.
Tycker att kolfiber, lim fiberriktningar och osäkerhet verkar lite krångligt men hoppas det fungerar lika bra som mina.
Tyvär har jag ingen digitalkamera än men om jag skaffar en bild på dom så lägger jag ut den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
DoktorGlas Kan man sy i pastpresenning? Gör det själv 17
bramberg Ska det bli riktigt bra så måste man göra det själv ibland. Jacka Gör det själv 37
Karolina P Korta av sovsäck - hur bör man göra? Gör det själv 7
dmchris Tunn rostfri plåt, var hittar man det? Gör det själv 13
avslutatmedlemskap160620 Så självklart när man ser det - göra hammock Gör det själv 6
lleberg Kan man sy en skran/åkmadrassa? Hur? Gör det själv 4
Skipper_ Var kan man köpa dun? Gör det själv 3
såg nån som vet var man kan köpa en symaskin Gör det själv 5
aksello Vart köper man Granger XT proofer? (impregnering) Gör det själv 3
niklaz Hur ska man ställa in symaskinen för tunna och hala material? Gör det själv 10
Edvin m Hur får man Liquisolve att härda snabbast? Gör det själv 10
peter1959 Att fixa för den händige, så att man förblir "händig" med händerna. Gör det själv 13
Henke stj Var kan man köpa dun? Byxor? Gör det själv 9
macaronies Kan man färga G-1000? Gör det själv 6
fotografiskt Vindskydd av presenning för sju man Gör det själv 39
Brune Hur kapar man en pianotråd? Gör det själv 37
Teknikern När man tröttnat på läckande neoprentätningar. Gör det själv 0
graesen var kan man köpa merinoull i metervara Gör det själv 7
Struntman Hur gör man en knivslida av läder? Gör det själv 1
xblp julgranen - vad gör man av den? Gör det själv 23
cancerman Varför ska man jaga den "perfekta" kniven? Gör det själv 28
Brune Vad kan man tillverka av en slider ? Gör det själv 4
pultost Var får man köpa etaproof? Gör det själv 17
muminfar var får man tag på dun? Gör det själv 47
Räv Rävsson Hur fixar man en söndrig eker själv? Gör det själv 2
Martin Fjäderlätt Kan man färga ryggsäcksväv? Gör det själv 10
Netram Var kan man köpa hålband? Gör det själv 8
Mikro var hittar man mönster? Gör det själv 9
Snödrivan Sy egna överdragshandskar Gör det själv 1
ålänning Egna friluftsprylar i 3D - bra eller dåligt? Gör det själv 21
seobserver Egna knivskaft Gör det själv 10
4623 Egna skidspår Gör det själv 5
Florén Göra egna tältpinnar Gör det själv 36
Smogz Göra egna barfotasandaler Gör det själv 19
Kvarnträsk Härda egna knivblad. Gör det själv 21
Polarnatt Tillverka egna kickerskins Gör det själv 3
The Trooper Sy egna bärremmar. Gör det själv 4
miyata Tillverka egna cykelväskor Gör det själv 2
Hobbe21 Sy egna fickor? Gör det själv 3
S Johansson Börja sy egna kläder...svårt? Gör det själv 35
maskon Göra egna vadarstövlar? Gör det själv 2
rubing Egna hålbandsstegar Gör det själv 1
asada Egna snötätpinnar Gör det själv 5
Göra egna hälhöjare för toppbestigning. Gör det själv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.