Kan man göra egna isyxor?

isyxa_liten.sized.jpg


Här kommer en bild på Tobias Nilssons hemgjorda yxor som omnämns tidigare i diskussionen.

(Jag blev ombedd att lägga upp bilden av tobias.)

kanske svetsade alurör är ett bra alternativ, yxorna ser onekligen fina ut.
 
Hej, funderar själv på att bygga ett par isyxor och undrar om någon har en mall dom gjort dom utifrån (skulle uppskatta det då jag inte har tillgång till egna yxor) så man får rätt längd och form.
 
Nomic

Pott, skickade du fotot till Petzl också innan de ritade de nya Nomic? Kan dessutom tänka mig att det har en bättre balans än Ergo, som kan likställas med Nomic.

grymt ball yxa.
 
Hur går det?

Det var ett tag sen vi hörde något om ditt bygge.
Hur går det. Istiden är ju här. Jag känner mig mycket nöjd med mina hemsnickrade yxor. Funkar finfint.
Är det fler som har funderingar på att göra egna yxor så tycker jag att ni kör igång. Billigt blev det och rätt så bra åxå. Klarade min första M7- på topprep idag. Känns rätt skönt.
 
jag har varit på semester över jul och nyår

Äntligen en bild på senaste framstegen! Jag skall lägga på ytterligare ett lager med glasfiber och plast snart.
cpic43bfc3e30cafb.jpg
 
Gamla bladfjädrar...

...från äldre bilar kan smidas till isyxor . Jag och kompisar i en ärevördig glaciärförening (Postglaciala förbundet, PGF) utgick från kasserade bladfjädrar och elsvetsade på en rörstump som skaftholk, varpå yxhuvudet härdades i pik och egg. Skaft från hockeyklubbor blev isyxeskaft. Vi gjorde isyxorna i den äldre modellen med långt skaft. Funkade bra för våra behov.
Man tager vad man haver.
 
häftigt!

Alpina yxor är nog lite enklare att tillverka av det som ligger hemma, har bland annat sett en alpinyxa som var gjord av rör från en cykelram. Kruxet med ergoyxorna är ju just det komplicerade handtaget, en vanlig klätteryxa med böjt skaft borde inte heller vara något problem att tillverkar själv. Måste ta tag i projektet igen snart och lägga på ytterligare ett lager plast+glasfiber samt tejpa på något sorts handtag... Mer bilder kommer tids nog!
 
FÄRDIG!

Provklättring i eftermiddags, yxan höll mot alla förväntningar! tyvärr så har jag bara orkat göra en yxa, nu blir jag nästan tvungen att göra en till så man har ett par iaf.

Ärligt talat var jag lite osäker på om den verkligen skulle hålla. Det är lite flex i skaftet men annars är den skön, bra sving, sitter fint i isen trots det dåliga bladet, kanske blir jag tvungen att göra två helt nya yxor med finare blad...

Nåväl, nedan har ni en bild, tack för hjälpen ni som bidragit med inspiration och ideér!
cpic43d3a6df4ee4b.jpg
 
Nu har även jag byggt ett par yxor med erik potts recept och ikväll har jag provhägt dom och dom höll. Nu återstår bara istestet i trängslet i helgen. Bilder kommer senare (jag har byggt två identiska yxor med lite annorlunda infärstning av bladet då jag bultat på det i träkärnan och sen sett till så att bultarna avlastas i glasfiberskalet.
 
Kan nu efter helgen avlägga lägesrapport och det är att dom fungerade utmärkt och att jag faktiskt nästan bara klättrade med dom även fast jag hade andra yxor med mig. Provklättrade dock ett par quark och ett par nomic och bestämde mig att jag skulle vilja ha lite mer tyngd i bladet så så jag kommer antagligen att fästa någon sorts tyngd där framme.
 
fler isyxor!

Roligt att du också lyckats göra ett par isyxor, intressant hur du plastat långt ut längs bladet och därmed kunnat plocka bort aluminumhuvudet! Det verkar som att isyxor i glasfiber inte är någon "rocketscience" iaf, nu återstår bara att göra ett par i kolfiber med riktiga blad för min del, synd att det tar ganska mycket tid fast det är klart om man slipper fräsa aluminumhuvdet spar du lätt in fem-sex timmars arbete där. nåväl, jättekul att se resultat i ditt galleri!

http://www.utsidan.se/motesplats/album/visabild.htm?ID=13938

Vi ses på isfallen i vinter hoppas jag!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
DoktorGlas Kan man sy i pastpresenning? Gör det själv 17
bramberg Ska det bli riktigt bra så måste man göra det själv ibland. Jacka Gör det själv 37
Karolina P Korta av sovsäck - hur bör man göra? Gör det själv 7
dmchris Tunn rostfri plåt, var hittar man det? Gör det själv 13
avslutatmedlemskap160620 Så självklart när man ser det - göra hammock Gör det själv 6
lleberg Kan man sy en skran/åkmadrassa? Hur? Gör det själv 4
Skipper_ Var kan man köpa dun? Gör det själv 3
såg nån som vet var man kan köpa en symaskin Gör det själv 5
aksello Vart köper man Granger XT proofer? (impregnering) Gör det själv 3
niklaz Hur ska man ställa in symaskinen för tunna och hala material? Gör det själv 10
Edvin m Hur får man Liquisolve att härda snabbast? Gör det själv 10
peter1959 Att fixa för den händige, så att man förblir "händig" med händerna. Gör det själv 13
Henke stj Var kan man köpa dun? Byxor? Gör det själv 9
macaronies Kan man färga G-1000? Gör det själv 6
fotografiskt Vindskydd av presenning för sju man Gör det själv 39
Brune Hur kapar man en pianotråd? Gör det själv 37
Teknikern När man tröttnat på läckande neoprentätningar. Gör det själv 0
graesen var kan man köpa merinoull i metervara Gör det själv 7
Struntman Hur gör man en knivslida av läder? Gör det själv 1
xblp julgranen - vad gör man av den? Gör det själv 23
cancerman Varför ska man jaga den "perfekta" kniven? Gör det själv 28
Brune Vad kan man tillverka av en slider ? Gör det själv 4
pultost Var får man köpa etaproof? Gör det själv 17
muminfar var får man tag på dun? Gör det själv 47
Räv Rävsson Hur fixar man en söndrig eker själv? Gör det själv 2
Martin Fjäderlätt Kan man färga ryggsäcksväv? Gör det själv 10
Netram Var kan man köpa hålband? Gör det själv 8
Mikro var hittar man mönster? Gör det själv 9
Snödrivan Sy egna överdragshandskar Gör det själv 1
ålänning Egna friluftsprylar i 3D - bra eller dåligt? Gör det själv 21
seobserver Egna knivskaft Gör det själv 10
4623 Egna skidspår Gör det själv 5
Florén Göra egna tältpinnar Gör det själv 36
Smogz Göra egna barfotasandaler Gör det själv 19
Kvarnträsk Härda egna knivblad. Gör det själv 21
Polarnatt Tillverka egna kickerskins Gör det själv 3
The Trooper Sy egna bärremmar. Gör det själv 4
miyata Tillverka egna cykelväskor Gör det själv 2
Hobbe21 Sy egna fickor? Gör det själv 3
S Johansson Börja sy egna kläder...svårt? Gör det själv 35
maskon Göra egna vadarstövlar? Gör det själv 2
rubing Egna hålbandsstegar Gör det själv 1
asada Egna snötätpinnar Gör det själv 5
Göra egna hälhöjare för toppbestigning. Gör det själv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.