Kan man göra egna isyxor?

Min tanke är att bygga ett par isyxor själv med CM Quark Ergo som mall. Skaft och handtag i trä omslutet och armerat med 300gr glasgibermatta och plastepoxi. Huvudet till yxan fräser jag ut i aluminium. Bladen blir jag tvungen att köpa antar jag. Syftet med att bygga egna yxor är delvis av ekonomiska skäl men i första hand för att se om det är möjligt, ett kul projekt helt enkelt.

Någon som har några tankar kring mitt bygge? förslag på hur huvudet skall fästas på skaftet? räcker det med ett lager glasfibermatta?

Har någon gjort något liknande tidigare?

vi ses i bergen!
/Erik Pott
 
Jag skulle nog använda väv istället för matta, och jag tror inte ett lager 300g räcker till att fästa huvudet, även om man kan få grymt bra vidhäfting på alu.
 
Med matta är det enkelt att laminera komplicerade former men fiberhalten blir lägre än för väv, dvs svagare i förhållande till vikten. Om du använder epoxy(transparent) vill du inte heller ha matta ty den är inte lika snygg som en väv är. Lätt/starkt och styvt blir det med kolfiberväv(ar), men inte lika slagtåligt (kanske inte så viktigt) och klart mer pengar. Sen blir det grymt snyggt/HI-tech och kommer se ut som NASA har gjort den åt dig.

En guldlänk http://fiber.get.to/

/Ola
 
Det finns ju kolfiber-look att köpa som tejp om man är ute efter utseendet! ;-)
Och om det är så komplicerat att det är svårt att få till med glas så är det nog närapå omöjligt att göra med kol.

Får man inte till det så fibrerna ligger snyggt tappar man även mycket av ballhets-koefficienten med kol!
 
kanonbra hemsida, tack för det tipset! Vad tror ni om kärnan av trä? vad skall man ha för skiva att utgå från?
 
Huvudet borde skruvas fast i en stålbit som man gjutit fast i skaftet.

Träet ska vara av någon sort som är starkt, lätt att slöjda och inte splittras så lätt. Björk är bra men lite tungt, men bok och ek är ännu tyngre. Tjusigast vore fårståss att skiktlimma, kolla på paddelbyggar-sidor, dom håller på med sånt.
 
Vandrare; sa:
Huvudet borde skruvas fast i en stålbit som man gjutit fast i skaftet.

Träet ska vara av någon sort som är starkt, lätt att slöjda och inte splittras så lätt. Björk är bra men lite tungt, men bok och ek är ännu tyngre. Tjusigast vore fårståss att skiktlimma, kolla på paddelbyggar-sidor, dom håller på med sånt.

Japansk vitek borde vara tillräckligt stark.


peter
 
Finns kolfiberväv på remsa med olika bredd vilket borde vara perfekt för dig då omkretsen inte är så stor på skaftet. Med en remsa kan du täcka hela skaftet och övre delen av handtaget och sen kanske ny remsa över handtaget (lott om lott) osv. Ungefär nått sånt kanske =) Med en tunn remsa och flera lager blir det nog bra.

Balsa är vanligaste (lättaste) träslaget men kanske inte hållfast nog för din tillämpning.
Från http://fiber.get.to/
"Även andra tyngre träslag utnyttjas men har då ofta inte samma syfte som ett traditionellt kärnmaterial i en sandwichkonstruktion – att flytta isär de lastupptagande materialen, utan står för huvuddelen av styrkan i konstruktionen där ytterlaminaten bara skyddar trät från vatten och mekanisk åverkan."

/Ola
[Ändrat av dexecupen 2005-10-07 kl 13:15]
 
Ok. Nu har jag faktiskt tagit reda på vad det snackas om här! ;-)

Men om man tänker sig laminat på båda sidor bladet och även över kanten borde det väl hålla?
Alltså att man inte limmar fast bladet i efterhand, utan gör det till en del av laminatet...
Vidhäftningen epoxy-alu blir ju dessutom grym om man våtslipar i epoxyn.
Själv skulle jag nog inte våga mig på att bygga yxor.

Jag känner att jag jag är ute på ganska djupt vatten här, har inte kunskaper att räkna på hållfasthet tex, men jag har laminerat en del...

Men det är en intressant diskussion!
 
Altså jag kan ju inte heller något om att bygga isyxor eller arbeta med plastkompositmaterial. Det är mest ett kul projekt, kanske fungerar det, kanske inte... Jag är tacksam för alla tips! Givetvis hoppas jag kunna presentera en byggbeskrivning om någon månad.

ang valet mellan glasfiberväv och matta så tror jag en kombination skulle vara lämplig. Man kan ju förstärka de utsatta vinklarna vid handtaget med väven. fördelen med mattan är ju just att fibrerna ligger kors och tvärs så mattan är ligga dragstark i alla riktningar, jag tror även att mattan är lite lättare att böja och forma efter skaftet.

bladet fästs förslagsvis i ett aluminumhuvud som i sin tur fäst i skaftet gemom lindning med glasfiberväv på något vis.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
DoktorGlas Kan man sy i pastpresenning? Gör det själv 17
bramberg Ska det bli riktigt bra så måste man göra det själv ibland. Jacka Gör det själv 37
Karolina P Korta av sovsäck - hur bör man göra? Gör det själv 7
dmchris Tunn rostfri plåt, var hittar man det? Gör det själv 13
avslutatmedlemskap160620 Så självklart när man ser det - göra hammock Gör det själv 6
lleberg Kan man sy en skran/åkmadrassa? Hur? Gör det själv 4
Skipper_ Var kan man köpa dun? Gör det själv 3
såg nån som vet var man kan köpa en symaskin Gör det själv 5
aksello Vart köper man Granger XT proofer? (impregnering) Gör det själv 3
niklaz Hur ska man ställa in symaskinen för tunna och hala material? Gör det själv 10
Edvin m Hur får man Liquisolve att härda snabbast? Gör det själv 10
peter1959 Att fixa för den händige, så att man förblir "händig" med händerna. Gör det själv 13
Henke stj Var kan man köpa dun? Byxor? Gör det själv 9
macaronies Kan man färga G-1000? Gör det själv 6
fotografiskt Vindskydd av presenning för sju man Gör det själv 39
Brune Hur kapar man en pianotråd? Gör det själv 37
Teknikern När man tröttnat på läckande neoprentätningar. Gör det själv 0
graesen var kan man köpa merinoull i metervara Gör det själv 7
Struntman Hur gör man en knivslida av läder? Gör det själv 1
xblp julgranen - vad gör man av den? Gör det själv 23
cancerman Varför ska man jaga den "perfekta" kniven? Gör det själv 28
Brune Vad kan man tillverka av en slider ? Gör det själv 4
pultost Var får man köpa etaproof? Gör det själv 17
muminfar var får man tag på dun? Gör det själv 47
Räv Rävsson Hur fixar man en söndrig eker själv? Gör det själv 2
Martin Fjäderlätt Kan man färga ryggsäcksväv? Gör det själv 10
Netram Var kan man köpa hålband? Gör det själv 8
Mikro var hittar man mönster? Gör det själv 9
Snödrivan Sy egna överdragshandskar Gör det själv 1
ålänning Egna friluftsprylar i 3D - bra eller dåligt? Gör det själv 21
seobserver Egna knivskaft Gör det själv 10
4623 Egna skidspår Gör det själv 5
Florén Göra egna tältpinnar Gör det själv 36
Smogz Göra egna barfotasandaler Gör det själv 19
Kvarnträsk Härda egna knivblad. Gör det själv 21
Polarnatt Tillverka egna kickerskins Gör det själv 3
The Trooper Sy egna bärremmar. Gör det själv 4
miyata Tillverka egna cykelväskor Gör det själv 2
Hobbe21 Sy egna fickor? Gör det själv 3
S Johansson Börja sy egna kläder...svårt? Gör det själv 35
maskon Göra egna vadarstövlar? Gör det själv 2
rubing Egna hålbandsstegar Gör det själv 1
asada Egna snötätpinnar Gör det själv 5
Göra egna hälhöjare för toppbestigning. Gör det själv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.