Kan man färga G-1000?

Hej, fann en beige fjällrävenjacka med fläcakr på loppis men gillar inte färgen. Någon som lyckats färga om G-1000 tyg? Funderar på svart..så kanske den blir grafitgrå eller nåt?

gro

Avstängd
nej, syntet går inte att färga. g1000 är mestadels syntet. Dessutom är tråden syntetisk.

Det blir som sagt en blekare variant av färgen, eftersom endast bumullsdelen färgas, och den ljusa tråden kommer att synas ganska tydligt.

Nylon går utmärkt att färga, polyester går inte att färga.

Jag har färgat ett par nylonbyxor blåa (så de skulle passa bättre till scoutskjortan) och det gick utmärkt, men de ser ut som ett par snickarbrallor efter det eftersom polyestertråden i sömmarna inte färgades).

Nylonfärg?

Nylon går utmärkt att färga, polyester går inte att färga.

Jag har färgat ett par nylonbyxor blåa (så de skulle passa bättre till scoutskjortan) och det gick utmärkt, men de ser ut som ett par snickarbrallor efter det eftersom polyestertråden i sömmarna inte färgades).

Vad har man för färg till Nylon? Funderar på att fräsha upp en barnvagn som är rätt solblekt, tyget ser ut som ryggsäcksväv (tjock belagd nylon).

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips