Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling?

Intressant, jag har nog i genomsnitt stl 41 på skor men mina Lundhags Ranger high (också opti) har stl. 40. De passar mina fötter bra, dock märker jag att den yttre strumpan inte kan vara av de allra tjockaste modellerna utan snarare "mellantjock", annars blir det lite trångt där lädret och cellgummit möts i tårnas ovankant.

Alla fötter är olika så det är ett måste att prova den känga man skall köpa. Jag hade från början tänkt att köpa Scout men den passade inte alls på mina fötter.

kollar man lundhags storleks tabell är opti samma som den vanliga lästen bara en storlek mindre, dvs en opti 42 motsvarar normalläst 43. Opti är dock lite bredare än normallästen. jag upplevde att normallästen är lite väl stor i 43 (jag har 42-42.5). men det skiljer sig också mellan modeller, forest (tidigare scout) satt mer tight än professional mid i samma storlek. problemet som jag ser det är att om man går upp en storlek som alla rekommenderar och den inte sitter helt tight så kommer den aldrig att bli riktigt bra.

Att köpa kängor är inte lätt, särskilt inte som lundhags är billigare på nätet, men då kan man inte testa dom.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag tyckte det lät fel med en 46a opti när jag har 45 normalt, men det var den som satt bäst på mina fötter. Hag hade en 45a an samma modell hemma några dagar, men kom inte överens med den.
Jag köpte mina på addnature. Men optin är inte så lätt att hitta i butik.
 
en annan fråga när vi ändå är inne på lundhags: vad är skillnaden mellan lundhags forest och bielne? verakar vara ett s.k en lagers skinn på båda men den ena kostar 1000 kronor mer än den andra samt att forest inte har opti. men det måste finnas mer skillnader. vilka?
 
Bielne är naturgarvat läder, klurar på sådana kängor pga kromallergi. Kan bli helt röd om vristerna i mina Syncro vid mycket blöta vandringar. Misstänker kromsalter.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag tyckte det lät fel med en 46a opti när jag har 45 normalt, men det var den som satt bäst på mina fötter. Hag hade en 45a an samma modell hemma några dagar, men kom inte överens med den.
Jag köpte mina på addnature. Men optin är inte så lätt att hitta i butik.

Jag har 45 och har 47 Opti. Visserligen kör jag alltid med strumpa tunn och strumpa ragg.
 
Jag har 45 och har 47 Opti. Visserligen kör jag alltid med strumpa tunn och strumpa ragg.

opti 47 motsvarar en normalstorlek 48, alltså 3 storlekar större. måste vara en väldigt tjock raggsocka. normelt sett rekommenderar dom att man har samma storlek som opti.
 
opti 47 motsvarar en normalstorlek 48, alltså 3 storlekar större. måste vara en väldigt tjock raggsocka. normelt sett rekommenderar dom att man har samma storlek som opti.

mmm det är ett urtaget lamm jag drar på foten :)

att jag har 45 är sanning med modifikation jag ligger snarare på 45,4. Men 46opti lämnade inte mån för tårna vid nedförsgång i backe. Därav valet.
Upplever inte att Opti n motsvarar Opti n+1
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.