Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling?

funderingar

Frågeställningen om vinter användning har varit uppe.
När jag var på Lundhags i Järpen för några veckor sedan så Frågade jag lite om sommar /vinter användning och fick till svar att de hade sommar sula på de flesta . men några hade vinter sula.
skillnaden är hårdheten = sommar, hård för längre hållbarhet men sämre grepp vid kyla.
På min Vandring i jämtland i oktober Då det både var regn och snö och kallt så
träffade jag på flera som hade lundhags och gummistövlar.
Deras kommentarer om Lundhags var, hala (tex spångarna) , hårda för fotdynorna (iläggssula med dämpning finns), proffs smorda annars blött (ta med dig smörja vid flerdags vandring). Ja och så lite positiva kommentarer oxå ;)

En snygg och skön känga jag provade i järpen var Lundhags M's Bielne Mid :)
passar även till dom som har lite bredare fötter!
Rätt säker på att det blir min nästa känga
 
Bielne går att få vattentät!

Efter endel velande mellan hög eller låg modell föll valet till sist på otippade Bielne Mid! Snyggast och skönast för min fot plus att den enligt tjejerna på Lundhags går att få lika vattentät som en Pro Mid men torkar såklart snabbare p.g.a bara ett lager narvaskinn.


Tack för alla toppentips! Mvh Micke
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag kör med Bielne, dock den höga varianten. Toppennöjd och det har på mig inte läckt igenom. Visserligen aldrig vadat i vattendrag med kängorna men blöta myrar har dom fått utstå kan jag lova :)

Mvh // Johannes
 
kärleken övervinner allt ;)

Efter att skrivit mitt inlägg i fredags kväll så pirrade det i hela kroppen.
förälskelsen jag fick när jag såg och provade Lundhags M's Bielne Mid genomsyrade igen :)
kl 20.00 samma kväll la jag min beställning (2012-11-03 09:34 Elektronisk förhandsinformation har mottagits. 2012-11-06 10:46 Försändelsen har levererats till ett serviceställe) Snabbt!!!
Nu blir det iväg å hämta dem :)
God tur på er!
 
hur funkar storlekarna? jag har 42-42.5 och bör således ha en 42:a om det är optiläst (som ju ska motsvara en 43:a). men när jag testat den i butik känns den lite stor kring hälen. vad är er erfarenhet? är det något som ger med sig med tiden?
 
hur funkar storlekarna? jag har 42-42.5 och bör således ha en 42:a om det är optiläst (som ju ska motsvara en 43:a). men när jag testat den i butik känns den lite stor kring hälen. vad är er erfarenhet? är det något som ger med sig med tiden?

Nedre delen av kängan är i cellgummi som inte ger med sig med tiden om jag har fattat rätt. Min erfarenhet säger även att detta stämmer. Mina har mjuknat i lädret och är skönare nu än när de var nya men storleken upplever jag oförändrad.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Nedre delen av kängan är i cellgummi som inte ger med sig med tiden om jag har fattat rätt. Min erfarenhet säger även att detta stämmer. Mina har mjuknat i lädret och är skönare nu än när de var nya men storleken upplever jag oförändrad.

Hur många sockor använder du? Antar att två är ett minimum för att fylla ut den
 
En tunn ullsocka och en kraftig brukar vara receptet.
Jag kör en woolpowerliner och en hunter extra heavy cushion från smartwool. Det är jättebehagligt tycker jag. Har ett par pro high opti.
 
Jag har en 46 och har väl 45 annars ungefär. Jag hade problem med att kängan tryckte där plösen möter cellgummit ovanför tåna typ. 46 är kanske lite stor men jag tycker den är skön att ha på sig. Med stor menar jag gott om vick-på-tårnautrymme :)

Jag hade dem när jag gick jämtlandstriangeln i slutet av september och det var superbra. Jag blev inte den minsta blöt eller kall om fötterna. Inga skavsår heller vill jag tillägga.
 
Jag har en 46 och har väl 45 annars ungefär. Jag hade problem med att kängan tryckte där plösen möter cellgummit ovanför tåna typ. 46 är kanske lite stor men jag tycker den är skön att ha på sig. Med stor menar jag gott om vick-på-tårnautrymme :)

Intressant, jag har nog i genomsnitt stl 41 på skor men mina Lundhags Ranger high (också opti) har stl. 40. De passar mina fötter bra, dock märker jag att den yttre strumpan inte kan vara av de allra tjockaste modellerna utan snarare "mellantjock", annars blir det lite trångt där lädret och cellgummit möts i tårnas ovankant.

Alla fötter är olika så det är ett måste att prova den känga man skall köpa. Jag hade från början tänkt att köpa Scout men den passade inte alls på mina fötter.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.