Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling?

Intressant, jag har nog i genomsnitt stl 41 på skor men mina Lundhags Ranger high (också opti) har stl. 40. De passar mina fötter bra, dock märker jag att den yttre strumpan inte kan vara av de allra tjockaste modellerna utan snarare "mellantjock", annars blir det lite trångt där lädret och cellgummit möts i tårnas ovankant.

Alla fötter är olika så det är ett måste att prova den känga man skall köpa. Jag hade från början tänkt att köpa Scout men den passade inte alls på mina fötter.

kollar man lundhags storleks tabell är opti samma som den vanliga lästen bara en storlek mindre, dvs en opti 42 motsvarar normalläst 43. Opti är dock lite bredare än normallästen. jag upplevde att normallästen är lite väl stor i 43 (jag har 42-42.5). men det skiljer sig också mellan modeller, forest (tidigare scout) satt mer tight än professional mid i samma storlek. problemet som jag ser det är att om man går upp en storlek som alla rekommenderar och den inte sitter helt tight så kommer den aldrig att bli riktigt bra.

Att köpa kängor är inte lätt, särskilt inte som lundhags är billigare på nätet, men då kan man inte testa dom.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag tyckte det lät fel med en 46a opti när jag har 45 normalt, men det var den som satt bäst på mina fötter. Hag hade en 45a an samma modell hemma några dagar, men kom inte överens med den.
Jag köpte mina på addnature. Men optin är inte så lätt att hitta i butik.

en annan fråga när vi ändå är inne på lundhags: vad är skillnaden mellan lundhags forest och bielne? verakar vara ett s.k en lagers skinn på båda men den ena kostar 1000 kronor mer än den andra samt att forest inte har opti. men det måste finnas mer skillnader. vilka?

Bielne är naturgarvat läder, klurar på sådana kängor pga kromallergi. Kan bli helt röd om vristerna i mina Syncro vid mycket blöta vandringar. Misstänker kromsalter.

Jag tyckte det lät fel med en 46a opti när jag har 45 normalt, men det var den som satt bäst på mina fötter. Hag hade en 45a an samma modell hemma några dagar, men kom inte överens med den.
Jag köpte mina på addnature. Men optin är inte så lätt att hitta i butik.

Jag har 45 och har 47 Opti. Visserligen kör jag alltid med strumpa tunn och strumpa ragg.

Jag har 45 och har 47 Opti. Visserligen kör jag alltid med strumpa tunn och strumpa ragg.

opti 47 motsvarar en normalstorlek 48, alltså 3 storlekar större. måste vara en väldigt tjock raggsocka. normelt sett rekommenderar dom att man har samma storlek som opti.

opti 47 motsvarar en normalstorlek 48, alltså 3 storlekar större. måste vara en väldigt tjock raggsocka. normelt sett rekommenderar dom att man har samma storlek som opti.

mmm det är ett urtaget lamm jag drar på foten :)

att jag har 45 är sanning med modifikation jag ligger snarare på 45,4. Men 46opti lämnade inte mån för tårna vid nedförsgång i backe. Därav valet.
Upplever inte att Opti n motsvarar Opti n+1

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips