Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling?

Stämmer in att det är svårt att ha torra fötter i blöta förhållanden. Fördelen med lundhags i det sammanhanget redan beskrivet.

Vill tillägga angående slitstyrka, hur och var man rör sig har stor betydelse i den frågan. Jag har slitit ut flera kängor av olika slag på ganska kort tid; mindl goretex, la sportiva storskor, lundhags osv. Alla kängor slits ut ganska snabbt av långa dagar i stenig miljö. Mina storskor la sportiva trango gtx är de som klarat mest påfrestning för mig, sulorna är ganska tjocka, är dock inte så optimala att vandra i. Senaste året har jag bytt sulor två gånger på lundhags, lädret borde dock klara ett par år till förhoppningsvis.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vissa, även Inga-Lill Lundhags, menar att det är fett sällan och vax ofta som gäller. Jag kör bara med Lundhags egna lädersmorning och mina kängor är fyra år och jag tycker inte att de har blivit mjuka så jag kör vidare. Jag tycker inte att Nikvax vax funkade lika som ordentligt med Lundhags lädersmorning. Jag smörjer ganska många gånger per år, ibland varje kväll på jakten om det är riktigt surt.

Tack alla för att ha lagt ljus på denna fråga. Valet föll på Lundhags Pro Mid. Hoppas och antar att jag blir lika nöjd användare som ni är.

Ska man gå in dom fuktiga eller riktigt våta? Vilket fett är bäst för att få dem vattentåliga och smörjer man in både in och utsidan av kängan som någon skrev på en annan tråd?

Mvh Micke

Det är inga kängor, utan hikingskor med eVent membran.

jo, att det är eVent material det vet jag. däremot visste jag inte att man brukar skilja mellan hiking skor och kängor. men ok, man lär sig något hela tiden. men frågan kvarstår, TS kaylan som läkte som ett såll, vilka var det?

En annan fråga: är det någon som har erfarenhet av lundhags forest kängorna? är dom stora eller små i storleken?

Slits mellan Pro Mid och high nu.

Verkar som de flesta har den höga versionen av L Pro. Klart bäst om man enbart vill vandra med den men jag känner att användningsområdet ökarom jag kör en Mid. Stads och vardagsbruk kommer genast in i bilden då.

Kayland Zephyr heter dom. Läckte kan inte som ett såll men genom tunga och på sidorna kommer de in vatten bara man sköljer av dom. Inte dyraste modellen men som sagt man var en riktig novis för ett år sedan. Med er hjälp börjar man få lite koll i varje fall.

Mvh Micke

jag funderade länge på att köpa Jörnkängan, men på den tiden gick den knappt att få tag på.

Är den så bra som det påstås, och om det är så. Vad gör den så mycket bättre än andra skalkängor?

(...säger jag, som alltid skäller på alla trådkapare :) )

Kayland Zephyr heter dom. Läckte kan inte som ett såll men genom tunga och på sidorna kommer de in vatten bara man sköljer av dom. Inte dyraste modellen men som sagt man var en riktig novis för ett år sedan. Med er hjälp börjar man få lite koll i varje fall.

jag har zephyr som sagt, och jag har aldrig upplevt att dom läcker, tvärtom är dom dom bästa kängor som jag har haft, inte alls så pjäxaktiga som meindl island och grymt sköna. dom fick också utmärkelser i backpacker magazine. men smaken är olika, vissa kängor passar inte alla.

Tyvärr är det, på membran-kängor, ganska vanligt att membranet spricker/nöts sönder i tå-leden.

Då får man en en sko som är öppen upptill och stängd nedtill, d.v.s. ett litet fotbad =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips