Kan kajaken bågna?

Många

sätt att förvara kanoter och kajaker finns det. Utomhus föredrar jag både transportkapell och luckor samt en tung PVC-presenning mot barr, löv, sot, damm, pollen, vatten snö etc. Getingar bygger gärna bo i kajaken om man hoppar över transportkapell och eller luckor. Fåglar och gnagare kan också gilla ett regnsäkrat krypin.

PE-kajaker inbillar jag mig får mindre formförändringar om de står med långsidan ner dvs däcket vertikalt. Däcket vertikalt är bra också för att inte transportkapellet skall tryckas in av snö och eller vatten. Har man flera kajaker tar de dessutom mindre golvyte/markyteplats ställda på kant.

Förvara inte kajaken direkt på backen då snö och is kan ställa till det på vintern. Vatten har en tendens att rinna in i presenningar och samlas längst ned. Bra om det inte är en del av kajaken som ligger där och missfärgas eller frysskadas. En lastpall eller liknande kan räcka för uppallning och så gärna nåt uppstickande att surra mot så kajaken kvarstår på kant under förvaringen.

Thure
 
att förvara PE-kajaker på högkant verkar ju helt vansinnigt!

fast det är klart att om man bara paddlar runt runt runt i en liten damm, så kanske man kan förvara kajaken på högkant. den lär ju svänga extremt bra åt ena hållet efter en vinter på högkant.

en prijon som suttit på takräcket bara över natten är ju inte sej själv dan efter. oavsett om den suttit rättvänd eller på högkant.

ska det förvaras på nåt annat sätt än rättvänt så är det väl fören eller aktern på golvet/marken och andra änden rätt upp i luften. men det krävs ju lite mer takhöjd än man har i normala garage : )

men liggande på sidan är ju en helt vansinnig ide!!!
glöm det!!!!!
 
Den

PE-kajak vi har har förvarats ett par år på högkant och med den kajaken har det inte märkts någon som helst deformation av detta. Däremot så är det en platt botten och den trycks in lite om man låter kajaken ligga med botten nedåt på marken. Den aktuella kajaken har dels en form med skarpare rundning kring skarven/däck skrov dels tjockare material där än högt på däcket respektive på botten. Kan var annorlunda med en del andra kajaker men just att radien är mindre kring övergången däck/skrov gör att risken för intryckning blir mindre där. Dessutom så ligger ju inte den delen av skrovet ner i vattnet så en eventuell deformation skulle inte påverka kurshållningen.

Den aktuella kajaken är en Point 65. Klipper in 2 bilder nedan. Det är den oranga lådan.

Thure
 

Bilagor

  • IMG_8294.JPG
    IMG_8294.JPG
    67 KB · Visningar: 537
  • IMG_8159.jpg
    IMG_8159.jpg
    41 KB · Visningar: 543
att förvara PE-kajaker på högkant verkar ju helt vansinnigt!

Tillverkaren P&H rekommenderar förvaring och transport på högkant... men själv skulle jag ändå inte göra det (eftersom en deformation på den leden skulle ha fatalare följder). Upphängd med breda remmar 1/3 från för och akter är mitt val. Förvaring på mjukt uppblåst luftmadrass var en dålig idé, Scorpio LV deformerades på några veckor.
 
Hej !
Jag anser Mats svar ovan är det bästa då jag kan dra mig till minnes från kursen i
hållfasthetslära att om man skall minimera en jämntjock balks nedböjning så skall man stödja
1/8 av längden från änden.
1/3 verkar var OK och speciellt om det finns ett skott (inre vägg)i närheten så skall man utnyttja det.

Hälsningar
Lennart
 
Hur en

rotationsgjuten PE-kajak bäst förvaras kan sannolikt variera från modell till modell beroende på skrovform förekomst av skarpa slag som motverkar deformation, materialtjocklek etc.. Nån slags vagga kanske blir optimalt?

Sittbrunnen påverkar säkert motståndet mot intryckning en del både försvagar mitt under sittbrunnen respektive förstärker i sittbrunnsändarna där det är tjockare material och formstabiltet.

Att ställa en kajak på för eller akter kan säkert åstadkomma en mer uttalad bananform och intryckning i ändan på vissa kajakmodeller.

Samtidigt är det viktigt att inte extrapåfrestning från vatten/snöfyllnad etc under förvaringen tillkommer som permanent kvaddar formen på kajaken.

Thure
 
På P&Hs hemsida

finns en pdf http://www.phseakayaks.com/PHownersManual0408.pdf med text om förvaring och transport av kajaker.

"STORAGE - Whatever length of time you intend to store your kayak you should store it with good support. This definitely means not leaving your
kayak sitting for any period of time on a set of narrow bars or beams, as it may acquire a “dent”. If hanging your kayak then straps (at least 2”
(50mm) wide) should be used. Hang the kayak in the straps at points about one third in from each end [DO NOT HANG THE KAYAK BY THE TOGGLES].
Kayaks can also be stored on their side, on a soft flat base, with the hull towards a wall. They can be stored outside and upside down but should
never be allowed to lie in water for long periods. When stored outside they should be checked on a monthly basis to ensure they are not attracting
mould or some fungi.
Always ensure kayaks are stored with the inside dry."


"TRANSPORT
The most important thing to remember when transporting your kayak is to make certain that it is tied securely.
WE STRONGLY RECOMMEND YOU NEVER CARRY A KAYAK WITH THE HULL FLAT ONTO A ROOF RACK BAR.
We recommend that our kayaks are always carried in well-padded carriers or leaned, on their edge, against a roof rack upright. If using carriers
these should ideally be a minimum of 3” (75mm) wide and designed for the suitable style of kayak. The more of the carrier touching the kayak the
less likely it is that the kayak will be dented. Whichever method is used, any area touching the kayak should be well padded with firm foam. This also
protects the kayak and stops it moving around whilst in transit.
"

Finns också ett par bra bilder i pdfdokumentet.

Thure
 
Jo vi hadde lite bekymmer med att förvara kajaker förut men nu har vi löst det hela och vi kan till och med få fason på de som blivit riktigt illa tilltygade.

Många misslyckanden leder i bland till lösningar. ;-)

/Kåre
 

Bilagor

  • IMGP2508.JPG
    IMGP2508.JPG
    133.2 KB · Visningar: 536
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Stabilaste kajaken? Paddling allmänt 41
tango Sitta längre tid i kajaken Paddling allmänt 15
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
Marie K flytta sitsen framåt i kajaken Paddling allmänt 4
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
GertF Säkrare kvar i kajaken Paddling allmänt 26
pnothagen Kajaken Arrow Play Paddling allmänt 8
pelle.k Fräscha upp kajaken Paddling allmänt 11
Test005 Hund i kajaken Paddling allmänt 13
Jesperr97 Cykelkärra till kajaken. Paddling allmänt 8
laed Frakta kajaken vintertid Paddling allmänt 10
Gorrgel reservpedal till kajaken, ex. kanotpaddel Paddling allmänt 4
Sara L Pytteliten spricka/läcka i kajaken? Paddling allmänt 15
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Kal-P-Dal Vad packar ni i kajaken för en vecka? Paddling allmänt 11
josohl Vad stortvättar ni kajaken med? Paddling allmänt 3
NattaZatta Tips på lekar med kajaken/kanadensaren Paddling allmänt 3
ctve8n Att fästa GPS:en på kajaken Paddling allmänt 18
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
thomas_member.se Kajaken drar snett Paddling allmänt 9
Tavy Skicka kajaken med Flyget?? Paddling allmänt 9
Micke U Vill gärna ha omdömen på Neumann Shark kajaken! Paddling allmänt 2
BadCash Gissa kajaken! Paddling allmänt 37
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
Sir Roger Elakt märke i kajaken Paddling allmänt 42
petski Låsa kajaken ? Paddling allmänt 15
henkealf Billiga kajaken Freeline 525 från kanotbutiken.se? Paddling allmänt 9
Brune Nationsflagga på kajaken Paddling allmänt 1
peter.ma Göra kajaken mer stabil. Paddling allmänt 5
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
MartinR Strumpa/kondom för att skydda kajaken Paddling allmänt 2
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
surfban Någon som känner till Nordkap kajaken från 70/80-talet Paddling allmänt 8
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
deeppowder Stativ på kajaken Paddling allmänt 8
kajkajak Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken Paddling allmänt 16
Pask Såg ni trimaran-kajaken? Paddling allmänt 7
kajakmicke Ta kort från kajaken? Paddling allmänt 49
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
jonzzon GPS på kajaken? Paddling allmänt 4
fafner Luckor i Kajaken Paddling allmänt 5
NiklasStrand Fästa grejor på utsidan (av kajaken...) Paddling allmänt 4
knatte Lärdom efter helgens i/urstignings träning i kajaken. Paddling allmänt 9
Hjuken Tipsa mig om hur jag ensam kan lasta kajaken på bilen Paddling allmänt 8
Åsa T Kompass på kajaken?! Paddling allmänt 18
skrime Erfarenheter av Garkast (kajaken) Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...