Kan kajaken bågna?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det beror ju lite på hur man ser det. Det tillkommer ju ett visst arbete - och i gördetsjälvfallet får man köpa material till rätt många kajaker.

Men framförallt blir jag lite osäker på hur materialet verkligen passar. Det ska ju vara lite som gammaldags liggunderlag, gärna lite styvare.

Här är en beskrivning av materialet hos Bauhaus:
Tillämpningar: Tråg för sintring med mera, smältdeglar, formar och tråg för gjutning eller smältning av metaller och ickemetaller, resistanselement, delar till värmepannor, kylplattor, fixturer för sintring och hårdlödning, prägling av kompositdelar, material med hög susceptans, impellrar och axlar.

varför inte be att få några "frigolitförvarings/transport-vad det nu heter" som används vid transport av seabirdkajaker.

http://www.google.se/imgres?q=seabi...tbnw=187&start=13&ndsp=12&ved=1t:429,r:2,s:13

det går säkert att få från nån seabirdkajakförsäljare. sen bara anpassa dom så det funkar till din kajak.

det är alla fall bra att du funderar över hur du ska förvara kajaken. då är du medveten om att det inte bara är att lämna den utomhus uppochner under snön : )

jag har sett optimistjollar som legat ute på en liten kulle. vänder man på dom så kan dom vara intryckta i botten, trots att det är glasfiber.

annars hänga den i några breda band är nog helt okej. klipp av några säkerhetsbälten på skroten så blir det billigt

fan nu kom ja på nåt : )
en eller 2 löst uppblåsta luftmadrasser som du lägger kajaken på. mjukare kan det väl inte bli. har frostfritt kan du till å mä ha vatten i dom : )

luftmadrass måste väl ändå vara det bästa förslaget hittills : )

tack för alla fina tips!

ska först försöka satsa på att hänga upp den under balkongen, få se om det går att få in den, har en pelare i mitten, men med lite tur så kanske det går att snirkla in den där. För om det fungerar så slipper jag problemet med att hålla snön borta från kajaken, som jag får lösa om den ska ligga på altangolvet.

blir att tänka och fundera, kajaken levereras på torsdag så då kan jag börja titta på det lite med en "hands-on" approach...

hehe... när man investerar i sin första egna kajak, och en glasfiber till och med så blir man lite mer nojjig ;)

Frotte utomhus är ingen höjdare. Vi förvarar våra inomhus i kallt hus. Tunnt polystertyg över hålen.
Galma bilbäten formar sig efter skrovformen.
Alla konstruktioner kan böja sig, beror på belastningen eller tiden.

sätt fler band istället för bara 2.
det finns ju alla möjligheter att fästa hur många som helst. se till att du inte får in vatten i sittbrunnen uppifrån.
transportkapell på och en torrboll i kajaken är inte helt fel.
ha 2 infästningar på varje band, så bandet hänger som ett U. eller du kan till och med sätta banden så brett isär det går. typ så det blir mer som ett riktigt brett V.

det tror jag på : )

ps. om det är en balkong ovanför så lär kajaken bli full med skit på översidan.
det gäller att tänka negativt så man kommer på allt dåligt innan det händer : )

Det var en alldeles för fin skruvkarbin på bilden! Den måste du använda till vad den är tänkt till istället!! ;)

Det där kommer säkert att funka, men som nån redan sagt så kommer det bli lite skitig, särskilt om det inte är tak ovanför balkongen.
en variant är väl att bara vända runt kajaken så att det åtminstone hamnar på skrovet (och rinner av).

Jona-faj, sjkulle vända kajaken uppochner samt försöka hindra att vatten och skit kan hamna på kajaken uppifrån. Även om den är uppochner så är skäddaboxen exponerad. Snö, löv och regn har en viss förmåga att få den finaste kajaken att bli riktigt ful...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips