Kan gravida klättra?

Nu när jag äntligen fått min kompis att börja klättra med mig, så går hon och blir gravid. Vad ska hon göra då, fortsätter klättra som om inget hade hänt, eller bör hon göra uppehåll? Och finns det något annat man ska tänka på?
Vi är båda rättså nybörjare av den försiktiga sorten…
 
Etisk fråga

Klättring är en riskabel sport. Det finns alltid risker för fall och skador. Att av eget val utsätta sig för risker är givetvis helt OK men att utsätta någon annan för dem som inte har möjlighet att välja tycker är etiskt fel.

Fast det är klart tidigt i grossesen med mkt god säkring, någon variant av toppsäkring och ingen osäkrad ledning, skulle det väl ändå kunna vara försvarbart.

Per
 
Det har inget med ifall man kan eller inte, det är ett val som mamman måste göra.. Det handlar ju trots allt om en kalkylerad risk precis som att köra bil med eller utan säkerhetsbälte.
 
Men skall man göra en objektiv bedömning så kan man ju fundera på om det är större risk att skada sig/foster under klättring än tex att skada sig/foster i trafiken. Förmodligen bör man då mycket väl kunna klättra, utan dåligt samvete, om man bra kan ignorera vad andra sedan har för åsikter.
 

talthoff

Forumvärd
Klättra, åka bil, cykla, dricka vin eller gå i trappor. Det finns många saker som anses vara farliga och/eller riskabla. Graviditen i sig innehåller ett antal mer eller mindre riskabla steg.

Till blivande föräldrar har jag bara ett tips/råd nämligen att undvika dessa risker så långt som det är möjligt. Så slipper man tänka "om inte om fanns" den dagen det eventuellt tillstöter ev. komplikationer.


-Thomas med två små underbara barn.
 
Jag känner en tjej som brottades ända in i sjätte månaden, om det funkar så borde lite klättring knappast skada.
 
klart det går

Om graviditeten förlöper normalt och mamman känner sig ok så ser jag inga hinder.

Min fru och jag klättrade genom hela vår graviditet(till slutet på 7:e månaden) förra våren då vi var på klättertur i främst Spanien. Vi bytte på ett relativt tidigt stadium från sittsele till helkroppssele eftersom inbindningspunkten sitter ovanför magen på dessa (vi köpte en spansk rocasele men även Petzl har en som ser ok ut)Vi tog båda förstamansfall och det var inga propblem för henne att vare sig trilla eller hålla fall i den selen eftersom kraften inte kommer runt midjan/magen på den typen av sele. Däremot undvek hon att bouldra eftersom vi hört att hårda stötar kan skada fostret (typ baila från toppen av en boulder)Däremot är ju normal repsäkrad sportklättring i stort sett utan riskmoment, att trilla i ett dynamiskt rep med en säkringsman som säkrar dynamiskt innebär ju i stort sett inga krafter på kroppen så...... Känns det ok för mamman så tror jag att det bara är att köra på, med lite sunt förnuft. Det farligaste är nog eventuell egen oro som jag tror är skadligare än de i stort sett obefintliga risker som uppstår inom normal sportklättring.

Så mina tipps är:
köp en helkroppssele
undvik bouldering
säkra dynamiskt
och ha kul och om du oroar dig, gör något annat, för oron är nog det enda som kan skada fostret.

MVH Oscar
 
Min fru fick missfall efter att ha deltagit i en äventyrsbana aktivitet, iofs inte sportklättring men snarlik fysisk aktivitet typ klättring uppför repstege osv. Det är en sorg vi kommer att bära med oss hela livet och det är inte gärna jag drar upp detta i detta forum. I de allra flesta fallen så går det säkert bra att klättra och göra andra saker men jag vill påpeka att det finns enstaka tillfällen då det inte går bra. Man ska nog vara lite försiktig med hurtfriska kommentarer om att det bara är att klättra på, det finns en liten men dock risk att något händer. Det rimliga är väl annars att tjejen rådgör med sin läkare.
 
Sternschnuppe gick bra

Jag och min sambo klättrade Sternschnuppe i Nissedal (tysk 6-, svensk 4+ sva), det svåraste var att fixa mat och vatten för hela dagen. Denna klättrades i graviditetsvecka 17. Barnmorskan tyckte att det var bra med motion, klättring är motion.

Om mamma vill så är det OK. Om det inte funkar så är det ju bara att fira av.
 
det finns ju andra som klättrar!

Din kompis ska själv bestämma hur hon vill göra och ta råd av dem som hon har förtroende för.

Men du behöver ju inte sluta klättra för att din kompis blivit gravid! Det finns säkert folk i din närhet som kan tänka sig att klättra med dig. Klättring är ett utmärkt sätt att träffa folk. Och tänk på att oavsett om din kompis vill hänga med och klättra eller inte medan hon är gravid så är det nog ändå ett mindre problem mot vad som kommer sedan. Jag har hittills inte träffat någon småbarnsförälder som har gott om tid till sportaktiviteter. Så skaffa redan nu fler klätterkompisar, du kommer att behöva dem i vilket fall som helst.
 
om vi slopar de subjektiva argumenten och ser på hela situationen objektivt...

Klättring ÄR en risksport där skador förekommer.
Det är större risk för skada om man är gravid och bär på ett 10 kg bowlingklot i maghöjd som gör kroppen osmidig.

Slutsatts: Ge fan i att klättra när ni är gravida! Det finns andra mer säkra motionsformer.

Tänkvärt: skulle ni förlåta er om ni orsakade ett missfall ni kunde ha undvikt?

Som man brukar säga: Better safe then sorry...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarLodge Klättra vid laxälv Klättring allmänt 1
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
Barbara_C Vart kan man klättra i Västmanland? Klättring allmänt 6
Åkepappan Gerilla-klättra? Klättring allmänt 13
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
smedsbo106 klättra runt Mälaren Klättring allmänt 0
petternyqvist Klättra Slåttdalsskrevan i Skule? Klättring allmänt 4
Taliaferro Var ska jag klättra utomlands i sommar? Klättring allmänt 11
Madfred Klättra med stomi? Klättring allmänt 5
Brolin Klättra toprep själv Klättring allmänt 5
andybe Klättra i kristinehamn? Klättring allmänt 5
Bloggomann Klättra med barn på Simonsberget Klättring allmänt 5
Pandan Klättra i dåligt väder Klättring allmänt 4
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
a.lex Försäkring - klättra ute Klättring allmänt 5
luktafotogen Skrota klubben- klättra privat? Klättring allmänt 34
Nyback Börja klättra Klättring allmänt 13
UtsiDaniel Klättra i Kaukasus Klättring allmänt 1
sofohr Klättra på öar i bohuslän Klättring allmänt 1
Mike C Klättra med ett halvrep och ett twinrep? Klättring allmänt 12
wallyvirginia Klättra i en två meter bred chimney? Klättring allmänt 18
mikhogl klättra i brasilien(natal) Klättring allmänt 0
MarcusFBG Klättra topprep Klättring allmänt 16
fraewu Börja klättra - uppdatering Klättring allmänt 2
b_luthman klättra/scrambla Ellas Fall, Helags Klättring allmänt 1
swejaan Nybörjare, klättra, Geocaching Klättring allmänt 1
Fif klättra i europa i december, var? Klättring allmänt 0
amelie.kjellstenius Klättra i Göteborg Klättring allmänt 1
Freja82 Börja klättra Klättring allmänt 4
Jankey Klättra på ringmuren i Visby Klättring allmänt 12
Ticken Tips för en som vill börja klättra utomhus? Klättring allmänt 7
Andreas M Klättra i Barcelona?? Klättring allmänt 0
Leo_73 Klättra hemma! Klättring allmänt 10
Lika Någon att klättra med ! Klättring allmänt 3
johanrosander Klättra i Degerfors/Karlskoga/Örebro Klättring allmänt 6
E_m Klättra i skärgården? Klättring allmänt 5
jlofg Klättra i lofoten Klättring allmänt 19
tinpet Vill klättra mer... Klättring allmänt 8
Liv00 Klättra utan rep och linor? Klättring allmänt 6
Natalia Jag vill börja klättra! Klättring allmänt 4
Joakim74 Klättra på Bispbergsklack Klättring allmänt 1
matberedare någon att klättra med Klättring allmänt 0
brascav Klättra i Frankrike? Klättring allmänt 0
skojten klättra i europa + förare Klättring allmänt 9
pajaflow Klättra i Krabi, Thailand Klättring allmänt 5
peppe_37 Klättra på Teneriffa Klättring allmänt 4
Raskolnikov Jobba och klättra i sommar - var? Klättring allmänt 5
XPAT Klättra i STHLM Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.