Kamvandring

Tjenare, vi är ett gäng på fyra pers som har planer på att gå kammen på halspasset och N-Stoppen kebnekaise. det knepiga är att vi måste ha med oss en hel del packnig eftersom vi först ska klättra upp på Kaskapakte. Är det nån som ha myket erfarenhet av den kammen? och hur funkar det att gå i replag på en kam om man ha upp mot 30 kilo packning?
 
Menar du hela traversen från Giebmebakti till sydtoppen (har kartan här)? Vi undrade också om det var möjligt att gå hela traversen, evt hur mycket klättring, svårighetsgrad etc det innebär. 30 kg låter ju hopplöst och inte särskilt njutbart (och det skall det väl vara?) Vill också gärna veta mer om den turen.
 
Anledningen till vikten är ju det att man måste ha med alla klättergrejjer. men att gå upp på kaskasapakte är inte det som jag är orolig över, det knepiga är hur det funkar om man ska gå i replag, om man kan lyckas bomsa upp nån som faller med 30 kilo på ryggen
 
Antar att du ska ha med tält och hela faderullan också då. Jag har altså inte gått den vägen, men antar att du menar att ni går i replag utan mellanförankringar. Rent logiskt borde väl 3 karlar med 30 kg på ryggen kunna hålla kvar den fjärde på samma sätt som om ni inte hade packning.
Det är ju kroppsvikten och inte styrkan som säkrar.
 
Är i startgroparna ;-) Har väl 3-4 turer bakom mig. Gick en jättefin travers på Snøhetta (Dovrefjell i Norge) för 2 dagar sen, och Kebnekaise syd-nordtopp två veckor tidigare. Var då vi sneglade på den kammen du snackar om.

PS. Det kändes förresten bra att vara lätt över N-S-toppen.
[Ändrat av mariakristina 2006-07-23 kl 21:13]
 
Det är säkert en fin tur

123411563; sa:
Tjenare, vi är ett gäng på fyra pers som har planer på att gå kammen på halspasset och N-Stoppen kebnekaise. det knepiga är att vi måste ha med oss en hel del packnig eftersom vi först ska klättra upp på Kaskapakte. Är det nån som ha myket erfarenhet av den kammen? och hur funkar det att gå i replag på en kam om man ha upp mot 30 kilo packning?

Hej Stefan!

Jag har inte gjort just den kammen men en del annan klättring i våra svenska fjäll.

Om du känner dig säker på dina kunskaper att du kan ta dig upp på Kaskasapakte borde inte kammen vara något problem.

Varför vill du ha med dig 30 kg packning på hög höjd? Tung packning på ett stort berg är inte kul. Tänk om och gör turen till en dagstur där ni kommer tillbaka till tältet. Packa en lätt ryggsäck med det du behöver för dagen. Detta gör dig mycket snabbare över berget.

Exempelvis tar jag inget kök med på högalpina dagsturer. Satsa på några energikakor och lämna köket i tältet. Något att ta vatten i kan vara bra då det inte är så gott om rinnande vatten högt upp. En mycket tidig start på morgonen är också bra.

Annars för replag på traverser (om man använder rep) gäller att man har ganska kort (några meter) med rep mellan sig. Detta gör att den som faller inte hinner få upp någon fart innan uppbromsning sker. Vid mer exponerade passager kan löpande säkringar vara bra men då har man mer rep mellan sig. Känns det riktigt läskigt/luftigt är en vanlig standplats värd att bygga och en person som leder passagen och sedan säkrar de andra.

Har du inte gjort detta förrut tycker jag att en alpin kurs är på sin plats. Eller varför inte hyra en riktig bergsguide för er tur. http://www.sbo.nu/

Lycka till på er tur!

/Örjan
[Ändrat av pucko 2006-07-24 kl 11:01]
 
Jag håller med örjan. Tänk också på att med tung packning är risken för att mista balansen större (både av hög tyngdpunkt och trötthet). I replag är man i och för sig säkrad mot stora fall, men faller en ramlar troligtvis alla omkull.
Risken är stor för mindre skador som inte alls är roliga när det är långt att gå hem.

Maria
 
tilbaka till frågan: om det ær møjligt att gå i rep med stor pakning(om jag uppfattade frågan rætt): ja det ær møjligt. Har sjælv gått i rep med 80 l sæck(ca 20-24 kg) och med pulka på denali. sætt en kiwikoil(stavfel?) på førsta och sista man och en fig 8 on a bite(stavfel?) på mannen i mitten. man binder in seg i repet med hjælp av sele(har en BD sittsele). bør inte vara mer æn 3 på ett sådant replag har jag hørt. jag instæmmer med de andre med att det blir tungt att gå toppturer med 30 kg på ryggen samt att balansen blir dåligare pga tngdpunkt.

ha en god tur. har sjælv lust att ta svriges høgst berg.

robert
 
hallå igjen.
kiwikoil(stavfel) du binder in deg i repet med en "tau 8 " som det heter i norge. vad den heter i sverige vet jag inte. men det ær væl den mest andvænda knuten inom klættring. dærefter "surrar" du deg in i repet, høger axel ned til vænster høft(håll det tight men inte så att det skaver. ær det før løst blir det krøll på repet) ca 8- 10 meter før att så binda en knut som festes i skruvkarabiner i selen.denna fungerar æven som en brøstsele om man skulle trilla ned i spricka osv. svårt att førklar med ord. om du har tilgång til en bok om galciærvandring så står det sæckert om detta system dær. andvænder detta ofta, och ja, det tar lite tid att læra seg det och lite extra tid før att knyta in seg i repet men vad ær væl 2 -3 extra minuter arbete mot sækerheten?

grunden till att man binder in seg i repet med en kiwicoil ær att om någon skulle trilla ned i en spricka, utfør ett stup så har du extra rep utan belastning(det som du har surrat deg in i) før att laga ett angker eller slæppa ned til personen som har trillat ned.

skal se om jag hittar något bra på nætet så kommer jag tilbaka...
robert
 
då ær jag tillbaka: på en sida som heter http://www.realknots.com hittar du massa knoppar. om du går ned till den franska flaggan och caving knots (bla ) så hittar du figure of eight som den heter på engelska. kiwicoil hittade jag inte men om du hittar en bok vid namn: glacier and crevass rescque så hittar du massa bra tips på sækerhet.

robert
ps jag åkte skidor førra lørdagen och detvar bara så underbart att få svænga på laggen(telemark)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.