Kameror på väggarna

Ni som fotograferar på långturerna och väggarna.. Vad för kameror släpar ni med er och vilka objektiv?
Jag brukar släpa med mig min d300 med tokina 11-16 glugg men har insett att det är riktigt tungt. Så jag tänkte införskaffa mig ett substitut.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Haha det beror väl på hur mkt man ska fota och vad man vill få ut av bilderna. Iphonen är alltid med av säkerhetskäl och ibland är d300 utbytt mot en G9. Men den levererar inte det jag vill ha längre :p

Men efter att ha klämt mig upp i kaminer med d300 i haul loopen inser man att den är otymplig! :D

Jag tycker GoPro är bra på väggen, liten och stryktålig. Nackdelen med just GoPro är ju dock förmågan att slå på sig själv i väskan och vara urladdad när man kommer till insteget :(

Är jag på långtur så är det bara en pocketkamera jag tar med. Olympus Tough funkar bra, stöttålig och vattentät.

Men riggar jag för just klätterfotografering (inte särskild ofta) så använder jag min D90 med en 18-105 glugg, mest i 18 med ibland zoomar jag in en aning.

Jag har en Tokina 11-16 men tycker inte att så bred vinkel blir bra på klätterbilder, tycker det blir bara överdrivna bilder. Dessutom har min "back focus" problem med min D90 så den lämpar sig inte så väl för bilder med kort skärpedjup. Den används uteslutet för mörker-bilder på stativ med bländare f8 eller mindre. Det är där den hör hemma och är anledningen till att jag köpte den.

Jag har haft ett antal olika kameror med på väggen. Kompakter är smidiga att ta med men levererar inte så bra kvalitet på bilder samt har ofta inte riktigt tillräcklig vidvinkel för min smak. Systemkameror är stora och tunga... För ett tag sedan köpte jag en Nikon J1 med normalzoom billigt på rea. Nu har jag kompletterat med en vidvinkelzoom och ett teleobjektiv. Jag får med kamerahus med vidvinkel monterad samt normalzoomen i en lagom smidig väska som klipps i en utrustningssliga på selen. grundinställningen är att det inte gör så himla mycket om jag repar prylarna, men jag är förstås inte vårdslös för det. Jag är mycket nöjd med lösningen så långt! Här finns exempelbilder: http://uppsalastenar.blogspot.se/2013_06_01_archive.html

Kanske byter jag upp mig till en V1 eller V3 i framtiden, J1an har ingen sökare och den kan ibland vara bra att titta i när det är svårt att se displayen. Kameran filmar också i fin 1080p-kvalitet.

Mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips