Kamera på isen

Hur hanterar ni kamera på isen? I ryggsäcken blir inga bilder tagna. I handen blir bilder tagna men dyrt om man går igenom. En liten kompakt-kamera är väl inga större problem men hur gör ni med systemkameran för att hålla den vattentät, användbar och inte ivägen vid ett bad?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Topplocket

Hej.

Systemkamera med ett par objektiv ger bäst kvalitét om du använder diafilm.

Jag brukar ha min systemkamera i topplocket på ryggsäcken och jag når den genom att öppna blixtlåsfickan bakom nacken vilket i varje fall för mig går bra även under åkning framåt.

Jag har plurrat ca 45 ggr och aldrig blött ned det utrymmet.

Det kan vara bra att polstra topplocket med liggunderlagsmaterial för att minska risken för skador på kamera och huvud i samband med fall.

Ett annat tips är att sätta på en kamerastativskruv på ispiken/hjälpstaven för att undvika rörelseoskärpa.

Thure

I handen

Viberg; sa:
Hur hanterar ni kamera på isen? I ryggsäcken blir inga bilder tagna. I handen blir bilder tagna men dyrt om man går igenom.

Jag har för vana att ha kameran (Canon EOS 10D, digital systemkamera) runt axeln medans jag åker, är den nerpackad någonstans missar jag för mycket bilder helt enkelt. Jag bränner av mellan 100-300 bilder per dag jag är ute (när jag inte leder), och av dom brukar det bli ca 20-50 som åker upp på hemsidan.
Jag har även med mig en vattentät fotoväska från Ortlieb, så börjar det bli osäkra isförhållanden eller regn/snöfall får man snällt packa ner kameran.

p92d1.jpg

Den har även ganska tjock stoppning (kan kompletteras) så blir kameran stryktålig om man hade tänkt damma igenom ett vrakisparti och kanske trilla.

Här ses Ortlieb väskn in action (röd)
boe_skates_camera.jpg

Och skulle man bada med kameran har jag drulleförsäkring.

/Bo

Re: Antal plurr

kr-val; sa:
thureb; sa:
...
Jag har plurrat ca 45 ggr ...
Ursäkta, det blir lite off topic. Hoppsan! Själv har jag helplurrat bra tre gånger (på 16 år åkning). Är jag för feg då?
´

Första 16 åren jag åkte så plurrade jag inte alls förrutom ett par plurrningsövningar. Sedan åkte jag intensivt under en 12 års period väldigt mycket först på jungfruliga isar varav stor andel skärgårdsisar och plurrade då ca 40 ggr varav några gånger med vilje (rännsimning etc). Senaste 12 åren har jag bara plurrat 3-4 ggr vilket dels beror på mindre åkande (familj barn etc) dels på att jag är lite mer erfaren och kanske på att jag vill föregå med gott exempel.

Plurrningsfrekvensen skall sättas i relation till hur mycket man åker och var man åker och om man nästan alltid åker först. Om man succesivt minskar antal plurrningar per mil trots att man oftast åker först så är det positivt.

Jag ser inte dig som feg Krister. Jag ser inte mig själv som våghalsig eller slarvig heller men jag tror att jag är en bättre isbedömare nu än jag var för 25 år sedan.

Thure

# Hur hanterar ni kamera på isen? I ryggsäcken blir
# inga bilder tagna. I handen blir bilder tagna men
# dyrt om man går igenom. En liten kompakt-kamera är
# väl inga större problem men hur gör ni med
# systemkameran för att hålla den vattentät, användbar
# och inte ivägen vid ett bad?

Om kameran inte ska bli blöt vid plurrning bör den ligga i ryggsäcken - men förutom att den blir svår att komma åt så blir den också kall, vilket inte batterierna gillar.

Alltså bör man ha kameran innanför jackan nånstans, så den får lite värme. Men vad händer då vid plurrning - då blir kameran ju blöt? Ja det blir den, men varför inte skaffa en kamera som tål att bli blöt? Jag skaffade en liten digitalkamera (Pentax Optio 33WR) som var gjord för att klara vatten: den ska klara att ligga på 1 meters djup i en halvtimme. Jag testade att ta undervattensbilder i somras. Tyvärr är den modellen nu utgången, men en annan motsvarande modell borde vara ett bra val.

Visst kan man satsa på en drulleförsäkring istället -- men då kan man troligen inte ta fler bilder efter plurret på den turen...

Och med en vattentät kamera öppnar sig nya fotomöjligheter, t.ex. bilder tagna strax _under_ isen....

Kameran tillgänglig på isen

När jag åker långfärdsskridsko så finns alltid kameran med och är tillgänglig för fotografering.
I ryggsäcken blir det inga kort tagna, så den finns istället i fodral på vänster bärrem.
Skulle jag plurra eller slå sönder den vid fall, (vilket jag anser är mer troligt då jag ofta fotograferar i rörelse), så får jag väl ta den smällen.
Jakten på den perfekta bilden måste få kosta...
/PLa

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips