Kamera på isen

Hur hanterar ni kamera på isen? I ryggsäcken blir inga bilder tagna. I handen blir bilder tagna men dyrt om man går igenom. En liten kompakt-kamera är väl inga större problem men hur gör ni med systemkameran för att hålla den vattentät, användbar och inte ivägen vid ett bad?
 
Topplocket

Hej.

Systemkamera med ett par objektiv ger bäst kvalitét om du använder diafilm.

Jag brukar ha min systemkamera i topplocket på ryggsäcken och jag når den genom att öppna blixtlåsfickan bakom nacken vilket i varje fall för mig går bra även under åkning framåt.

Jag har plurrat ca 45 ggr och aldrig blött ned det utrymmet.

Det kan vara bra att polstra topplocket med liggunderlagsmaterial för att minska risken för skador på kamera och huvud i samband med fall.

Ett annat tips är att sätta på en kamerastativskruv på ispiken/hjälpstaven för att undvika rörelseoskärpa.

Thure
 
I handen

Viberg; sa:
Hur hanterar ni kamera på isen? I ryggsäcken blir inga bilder tagna. I handen blir bilder tagna men dyrt om man går igenom.

Jag har för vana att ha kameran (Canon EOS 10D, digital systemkamera) runt axeln medans jag åker, är den nerpackad någonstans missar jag för mycket bilder helt enkelt. Jag bränner av mellan 100-300 bilder per dag jag är ute (när jag inte leder), och av dom brukar det bli ca 20-50 som åker upp på hemsidan.
Jag har även med mig en vattentät fotoväska från Ortlieb, så börjar det bli osäkra isförhållanden eller regn/snöfall får man snällt packa ner kameran.

p92d1.jpg


Den har även ganska tjock stoppning (kan kompletteras) så blir kameran stryktålig om man hade tänkt damma igenom ett vrakisparti och kanske trilla.

Här ses Ortlieb väskn in action (röd)
boe_skates_camera.jpg


Och skulle man bada med kameran har jag drulleförsäkring.

/Bo
 
Re: Antal plurr

kr-val; sa:
thureb; sa:
...
Jag har plurrat ca 45 ggr ...
Ursäkta, det blir lite off topic. Hoppsan! Själv har jag helplurrat bra tre gånger (på 16 år åkning). Är jag för feg då?
´

Första 16 åren jag åkte så plurrade jag inte alls förrutom ett par plurrningsövningar. Sedan åkte jag intensivt under en 12 års period väldigt mycket först på jungfruliga isar varav stor andel skärgårdsisar och plurrade då ca 40 ggr varav några gånger med vilje (rännsimning etc). Senaste 12 åren har jag bara plurrat 3-4 ggr vilket dels beror på mindre åkande (familj barn etc) dels på att jag är lite mer erfaren och kanske på att jag vill föregå med gott exempel.

Plurrningsfrekvensen skall sättas i relation till hur mycket man åker och var man åker och om man nästan alltid åker först. Om man succesivt minskar antal plurrningar per mil trots att man oftast åker först så är det positivt.

Jag ser inte dig som feg Krister. Jag ser inte mig själv som våghalsig eller slarvig heller men jag tror att jag är en bättre isbedömare nu än jag var för 25 år sedan.

Thure
 
# Hur hanterar ni kamera på isen? I ryggsäcken blir
# inga bilder tagna. I handen blir bilder tagna men
# dyrt om man går igenom. En liten kompakt-kamera är
# väl inga större problem men hur gör ni med
# systemkameran för att hålla den vattentät, användbar
# och inte ivägen vid ett bad?

Om kameran inte ska bli blöt vid plurrning bör den ligga i ryggsäcken - men förutom att den blir svår att komma åt så blir den också kall, vilket inte batterierna gillar.

Alltså bör man ha kameran innanför jackan nånstans, så den får lite värme. Men vad händer då vid plurrning - då blir kameran ju blöt? Ja det blir den, men varför inte skaffa en kamera som tål att bli blöt? Jag skaffade en liten digitalkamera (Pentax Optio 33WR) som var gjord för att klara vatten: den ska klara att ligga på 1 meters djup i en halvtimme. Jag testade att ta undervattensbilder i somras. Tyvärr är den modellen nu utgången, men en annan motsvarande modell borde vara ett bra val.

Visst kan man satsa på en drulleförsäkring istället -- men då kan man troligen inte ta fler bilder efter plurret på den turen...

Och med en vattentät kamera öppnar sig nya fotomöjligheter, t.ex. bilder tagna strax _under_ isen....
 
Kameran tillgänglig på isen

När jag åker långfärdsskridsko så finns alltid kameran med och är tillgänglig för fotografering.
I ryggsäcken blir det inga kort tagna, så den finns istället i fodral på vänster bärrem.
Skulle jag plurra eller slå sönder den vid fall, (vilket jag anser är mer troligt då jag ofta fotograferar i rörelse), så får jag väl ta den smällen.
Jakten på den perfekta bilden måste få kosta...
/PLa
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
bsoderbergh Kamera och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
Snödrivan Isdubbar på axelrem Långfärdskridsko 3
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.